Jump to content

Zijn eerste platenspeler

carl
 Share

Recommended Posts

Mijn post is beleefd en zeker niet provocerend, en ik heb ook niet de bedoeling om zo over te komen.

Ik vond alleen dat je het niet kon maken om Jan op die manier te kijken te zetten.

.

Ik schreef zelf op een verloren moment, waarschijnlijk in het bijzijn van een van die moderne spaanse wijnen:

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Als je voldoende doekoe hebt dat is de I makkelijk. Want de duurdere elementen hebben vaak de wat lagere complianties.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Als de arm van de I zwaar is (is-ie ook), dan moet je eigenlijk een wat lagere compliantie. En de duurdere elementen hebben vaak een wat lagere compliantie. Dus dan heb je als eigenaar geld. Zou je zeggen. En stem je dus VVD. Dat is mijn logica. Voor zo'n moment. Want dan meen ik een lolletje te moeten maken. Niet zo sip kijken als Zalm, dat weer niet. Meer als Verdonk.

Iets wat vroeger gold als nadeel. (Man, wat een zeikerd....)

Vroeger moest je een hoge compliantie hebben. Laag was dus nie choet! Hoge cu`s!

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

En als je schulden gesaneerd worden, ik zeg het maar extreem, dan is de II makkelijker. Want de goedkopere elementen hebben vaak de wat hogere complianties.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Als je schulden gesaneerd worden heb je weinig doekoe. Dan moet je een goedkoper element. En die dingen hebben vaak een wat hogere compliantie. Dus dan kan de II wat beter met zijn lage effectieve massa. Bij lage doekoe`s dus.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Trouwens, ik heb de indruk dat sommigen een DT met subchassis juist verfoeien om dezelfde redenen alsdat waarmee de ontwerper er oorspronkelijk mee kwam.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

De draaitafel van HHScott was dus mi. de eerste met zwevend subchassis. De ontwerper dacht dat hij iets stabiels had uitgedacht. Maar in veel forums hoor je bezoekers lklagen over die "zwabberdingen". Wenig stabiel naar hun mening.

En Villchur wilde een stevige verbinding tussen plateau en arm. Nou, dat is dus ook niet iedereen met hem eens. Je ziet de arm klapperen en het plateau wiebelt ogenschijnlijk de andere kant op. Omdat je het subchassis niet ziet. Je denkt dus dat het slappe meuk is. Maar dat valt reuze mee.

Rijk en arm hebben verschillende meningen. En de DJ en de gepensioneerde klassiekliefhebber hebben ook verschillende meningen. Zoiets bedoelde ik. Maar dan anders, want nu heb ik ook weer een andere bui.. Niet echt chagrijnig beide keren, maar gewoon anders.....

Joh, wat er stond was neit echt fout hoor. Maar ik heb ook weleens geschreven, dat de I - arm de gebruiker beperkte in de elementkeuze. Maar dat is alleen vanuit me eige portemonnee gezien. Met mijn bescheiden hifi- budget ben ik veroordeeld tot de vaak wat hoger compliante modellen.

Maar iemend met poen kan de arm van de I- serie zo leuk vinden dat hij er een gepeperde MC met lage compliantie onder hangt. Dan voelt die man of vrouw zich helemaal niet beperkt door de I dus. Zoiets dus eigenlijk.

.

Als het de TP16mk1 "taartschep" van 16 gram is dan kan een Denon DL160 daar prima bij, heb ik mee gedraaid. Heerlijk voor klassiek/opera/kamermuziek, jazz, akoestische dingen, ballads. M.i. minder voor vette pop en rock, was ie te netjes voor. Shure M97 zou kunnen maar dan wordt de resonantie frequentie van het geheel vrij laag dus moet je oppassen met kromme platen en kom je in de rumble terecht.

Daar komt het wel op neer, vrees ik. Het zal best aardig klinken misschien, maar een stabieler spoorgedrag beinvloedt vast en zeker zaken als muzikaliteit en vinyl- en tipslijtage.

Hier kan je echt jaren over bekvechten, maar diverse onderzoekers hebben het aangetoond. Ik heb het al zo vaak zien bewezen in theoretische artikelen en wat nog gekker is: nooit het tegenovergestelde!