Jump to content

Kopi

WanFie
 Share

Recommended Posts

Handel is spijkerhard.

Dat ben ik met eens, maar je sloeg de plank hiermee mis:

Eerlijke handel is een tegenstelling. Handel is niet eerlijk (...)

Gelukkig heb je je goed hersteld:

Marktwerking is leuk, maar wel iedereen moet zich aan spelregels houden.

Dat is wat ik ook uiteindelijk wilde zeggen

;)

Maar eerlijke handel is toch ouderwets? Iets uit het vorige millennium zelfs. We zullen moeten accepteren en inspelen op de "dreiging" die het verre Oosten heet. Het zien om te zetten in een "kans". De 19de eeuw was voor Groot-Brittanie, de 20ste voor USA en de 21ste waarschijnlijk voor China & Co. Wel spannend dat het gelijktijdig plaatsvindt met het opraken van de olie. Ik ben benieuwd welke er wint.

Groet,

Jacco

Handel is spijkerhard.

Dat ben ik met eens, maar je sloeg de plank hiermee mis:

Eerlijke handel is een tegenstelling. Handel is niet eerlijk (...)

Gelukkig heb je je goed hersteld:

Marktwerking is leuk, maar wel iedereen moet zich aan spelregels houden.

Dat is wat ik ook uiteindelijk wilde zeggen

;)

Maar eerlijke handel is toch ouderwets? Iets uit het vorige millennium zelfs. We zullen moeten accepteren en inspelen op de "dreiging" die het verre Oosten heet. Het zien om te zetten in een "kans". De 19de eeuw was voor Groot-Brittanie, de 20ste voor USA en de 21ste waarschijnlijk voor China & Co. Wel spannend dat het gelijktijdig plaatsvindt met het opraken van de olie. Ik ben benieuwd welke er wint.

Groet,

Jacco

Handel kan wel eerlijk zijn maar concurrentie nooit. In Japan kennen ze het begrip "eerlijke concurrentie" niet eens. Spelregels voor regulatie van marktwerking zijn leuk maar je ziet dat ze overal worden ontdoken. Afschermen van lokale markten zoals de amerikanen jarenlang onder druk van de machtige vakbonden hebben gedaan werkt averechts als de markt het anders ziet. Je ziet dat nu met de autoindustrie die ondanks de afscherming het toch verliest van de japanners. Die bouwen simpelweg betere auto's en dat hebben ze van ons geleerd.

In de kwaliteitswereld deed vroeger (en waarschijnlijk nu ook nog) een leuke anekdote de ronde. Hij gaat ongeveer als volgt: Een amerikaanse fabrikant van radio's of zoiets bestelt bij een japanse transistorfabrikant 50000 transistoren maar de kwaliteitsdienst van de amerikanen stelt wel als ambitieuze eis dat de uitval van de transistoren 1 per 10000 moet zijn. Bij ontvangst van de levering blijken er 49995 transistoren keurig verpakt te zijn en in een lullig plastic zakje zitten vijf losse transistoren. De inkoopafdeling van de amerikanen slaat alarm en de kwaliteitsmanager belt verbolgen met zijn japanse collega die hem minzaam meedeelt dat het zonde van de tijd zou zijn om de vijf defecte transistoren ook netjes te verpakken.

Het spel om de olie wordt inderdaad h

Nog even en de beroepsbevolking wordt kleiner (is meen ik al het geval) terwijl de totale bevolking nog niet afneemt. Moet er hetzelfde werk gedaan worden door minder mensen. Dat betekent genoeg werk voor iedereen... :rolleyes:

Nog even en de beroepsbevolking wordt kleiner (is meen ik al het geval) terwijl de totale bevolking nog niet afneemt.

.

:rolleyes:

Zeker wanneer "we" pas starten met "ons" 30ste.... ;)

Nog even en de beroepsbevolking wordt kleiner (is meen ik al het geval) terwijl de totale bevolking nog niet afneemt.

.

:rolleyes:

Zeker wanneer "we" pas starten met "ons" 30ste.... ;)

Nou, op 'ons dertigste' zijn de meesten toch wel aan het werk hoor. Ik zal er over ruim een half jaar ook aan moeten geloven, als alles goed gaat... En dan ben ik nauwelijks 25... ;)