Jump to content

Subwoofer.....

WanFie
 Share

Recommended Posts

Vandaag heb ik mijn eerste uitgebreide kennismaking met een subwooferset gehad.

Ik was daar al eerder, maar toen kon die set mij geheel niet bekoren. Eigenlijk wel jammer, want het is toch een set die pretenties heeft als topset.

Revel monitoren. Merdian CD-speler en buizen versterkers. O ja... en niet te vergeten een Sonus Faber subwoofer.

En die laatste... dat was de spelbreker.... Het laag was n.l. echt niet op orde.

Eigenlijk kon dat ook niet want het dings stond helemaal in een hoek van de kamer weggepropt. Bovendien stond de bijbehorende versterker lekker mee te trillen op die subwoofer. Van enige controle was geen sprake.

Mijn opmerking dat die woofer uit die hoek moest en die versterker eraf, had blijkbaar effect, want vorige week kreeg ik een telefoontje dat na deze verandering er een grote verbetering was waar te nemen. Reden om vandaag eens te gaan luisteren hoe dat nu klonk.

Inderdaad was er een grote verbetering.... Alleen was de subwoofer nog steeds een eiland in de muziekbeleving. Het ding produceerde nu een veel beter laag, maar het sloot niet aan op de rest.

Toen ik de eigenaar vroeg of hij de fase van het ding al eens ooit had omgedraaid, keek hij even of hij water zag branden.... Eh nee, eigenlijk niet... was z'n antwoord.

Dus weer iets om eens te proberen. En wat er toen gebeurde brak voor mij alle records op het gebied van "tweaks" (als je dit al zo mag noemen). Plotseling was het laag ontzettend strak en sloot perfect aan op het hoog.

Wat ik eigenlijk wil zeggen...

Probeer een subwoofer ook eens uit fase.... Wie weet klinkt het dan wel.... :rolleyes:

Waar staat die woofer nu in de kamer? En waar staan de monitoren?

Hoeveel "uit fase" staat die woofer nu?

Heb je ook een idee waarom dat "uit fase zetten" een verbetering van het laag geeft?

De subwoofer staat in een kamer van ca 3,5 m breed. Vrij smal dus. Hij staat nu ongeveer 70 cm uit de hoek. veel verder is niet mogelijk.

Wanneer je alleen de draden kunt omwisselen is het 180 graden.....

De subwoofer staat naast de linker monitor. Waardoor de verbetering precies komt weet ik niet, maar ik vermoed dat de absolute fase van de subwoofer met de monitoren nu beter klopt.

:)

Waar staat die woofer nu in de kamer? En waar staan de monitoren?

Hoeveel "uit fase" staat die woofer nu?

Heb je ook een idee waarom dat "uit fase zetten" een verbetering van het laag geeft?

De subwoofer staat in een kamer van ca 3,5 m breed. Vrij smal dus. Hij staat nu ongeveer 70 cm uit de hoek. veel verder is niet mogelijk.

Wanneer je alleen de draden kunt omwisselen is het 180 graden.....

De subwoofer staat naast de linker monitor. Waardoor de verbetering precies komt weet ik niet, maar ik vermoed dat de absolute fase van de subwoofer met de monitoren nu beter klopt.

Zou het zo kunnen zijn dat het laag wat de monitors produceren ruimteresonanties aanstoot en dat de subwoofer deze resonanties tegenwerkt omdat hij in tegenfase staat met als gevolg dat het geheel "strakker" klinkt?

Die Revel monitoren komen op het gehoor niet veel lager dan 60 Hz.... Ik kan me dus niet voorstellen dat daarbij in het laag veel mis gaat (omdat het er gewoon niet is...!).

Die Revel monitoren komen op het gehoor niet veel lager dan 60 Hz.... Ik kan me dus niet voorstellen dat daarbij in het laag veel mis gaat (omdat het er gewoon niet is...!).

Smalle kamers hebben vrij hoge resonantiefrequenties...

De eerste drie resonanties in de breedte (3,5 meter) zijn 34.4, 68.8 en 103.2 Hz.

Beste Hans,

(Zoals ik al eerder, in een andere thread, aangaf:) een subwoofer moet voorzien zijn van een eigen versterker (actief systeem, dus), met traploos regelbare volume, kantelpunt, filterhelling

Beste Hans,

(Zoals ik al eerder, in een andere thread, aangaf:) een subwoofer moet voorzien zijn van een eigen versterker (actief systeem, dus), met traploos regelbare volume, kantelpunt, filterhelling