Erjee Posted 4 februari 2006 Report Share Posted 4 februari 2006 Beste allen, Sinds enige tijd ben ik me aan het orienteren op het gebied van hoofdtelefoons. Manus wees me al op de link van Headwise.com (waarvoor dank!). Voor een ieder, hear, is het belang van een goede versterker voor het aansturen van speakers wel duidelijk. Hoofdtelefoonversterkers heb je blijkbaar (ook) in vele prijsklassen. Ik heb er gezien van rond de 200 euro, maar ook van 1.000 euro!!! Los van deze apparaten beschikken we over de (gratis) aansluitingen op versterkers en spelers. Ik ben een voorstander van het minimalisme; liefst zo weinig mogelijk componenten in de signaalweg! Toen kwam ik op de site van Headwise de volgende configuratie tegen: Dus in elke +kabel een weerstandje gesoldeerd van rond de 100 Ohm, om de gevoelige hoofdtelefoon te beschermen tegen de relatief enorme vermogenreserves van de normale versterker, plugje eraan en klaar! Ik heb het zelf inmiddels uitgeprobeerd en moet zeggen dat dit met mijn ouwe hoogohmige Sennheisers (480 en 520) uitstekend werkt. Aparte hoofdtelefoonamps heb ik nog niet met elkaar of de standaard aansluiting van een cd-speler vergeleken. Maar wie kan me uitleggen wat het nut / voordeel is van een extra hoofdtelefoonversterker t.o.v. bovengenoemde tekening? Ik ben graag bereid wat geld uit te geven voor een goede hoofdtelefoon + amp, maar als een beetje soldeerwerk hetzelfde, danwel een beter resultaat geeft... Waarom niet? Alvast hartelijk dank voor jullie reacties. Met vriendelijke groet, Erjee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 7 februari 2006 Report Share Posted 7 februari 2006 Hoi Erjee! Jaren geleden heb ik dag en nacht rondgezworven op HeadWize totdat ik een Sony MDR-CD1700 voor een mooie prijs kon bemachtigen. Erg goede site! Op welke koptelefoons heb je je zinnen gezet? In de nieuwste Luister staat een klein reviewtje over een aantal koptelefoons. Koptelefoonversterkers...Tsja, waarom bestaan ze? Gewoon omdat er markt voor is. Men wil "dedicated" spul hebben en de fabrikanten bieden het aan. De oplossing die jij laat zien in het plaatje kan volgens mij wel werken, maar ik weet niet of het goed is om het bij je speakeruitgangen te prikken. Geeft dat geen verlies? De aansluiting op een cd-speler moet je eigenlijk vergeten, dynamiekloos en grijs van klank, maar ja, wel gratis Het nut van een aparte koptelefoonversterker zou ik je niet 1-2-3 kunnen uitleggen, ik heb er wel meerdere gehoord (MF X-Can v2/v3 en de Grado) op verschillende koptelefoons (bovenstaande Sony, Sennheisers, Grado's, Stax's en Beyers). Misschien is de volgende link een interessante voor je, het gaat over buizen-DIY-koptelefoonversterkers met hout en dergelijke: Hoofdtelefoon versterkers Link to comment Share on other sites More sharing options...
frits12 Posted 9 februari 2006 Report Share Posted 9 februari 2006 Er zijn zat (voor)versterkers die geen hoofdtelefoonaansluiting hebben. Dan is het wel gemakkelijk (als je er een wil gebruiken) dat je dit los kan kopen. Wat dit moet kosten is een andere discussie. Frits Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 februari 2006 Report Share Posted 9 februari 2006 Een hoofdtelefoonversterker, mits het een goede is, heeft zeker voordelen. Omdat een hoofdtelefoon maar weinig vermogen nodig heeft is zo'n amp veel optimaler te bouwen met ook veel minder vervorming. De meeste zijn ook pure klasse-A versterkers. Een gewone klasse-(A)B versterker heeft meestal juist relatief veel vervorming op lage niveaus door de cross-over vervorming, ook de goede. Dat hoor je juist extra goed op een hoofdtelefoon. Het verschil met een echte hoofdtelefoonversterker is soms best wel groot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 9 februari 2006 Author Report Share Posted 9 februari 2006 Helaas heb ik mezelf inmiddels (gemakkelijk) kunnen overtuigen dat deze hoofdtelefoonversterkers INDERDAAD voordelen moeten kunnen bieden. Toen ik van de week m'n HD 520 aan de versterker aansloot en GEEN muziek draaide, hoorde ik een hele lichte 50 Hz brom. Toen ik daarom m'n oor tegen de woofer van m'n speaker legde, hoorde ik die (gelukkig lichte) brom ook. Was me nooit eerder opgevallen. Das blijkbaar het nadeel van een hoofdtelefoon; je hoort werkelijk ALLES zooo ontzettend veel duidelijker dan met speakers. Hoe zei Cruijf 't nog us? Ieder voor- heb z'n nadeel? In ieder geval... deze jongen is inmiddels overtuigd en gaat zich serieus op het gebied van hoofdtelefoons verder ori Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 9 februari 2006 Report Share Posted 9 februari 2006 Hoe zei Cruijf 't nog us? Ieder voor- heb z'n nadeel? Twee huisgenoten van mij kwamen eergisteren thuis van een of andere lezing. Ging over antideeltjes en negatieve energie of zo. Snap er allemaal maar weinig van, maar de professor die de lezing gaf, had wel een leuke quote: Elk deeltje heeft z'n antideeltje. -vrij naar Johan Cruijff Natuurkunde grapje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 10 februari 2006 Author Report Share Posted 10 februari 2006 Hoe zei Cruijf 't nog us? Ieder voor- heb z'n nadeel? Twee huisgenoten van mij kwamen eergisteren thuis van een of andere lezing. Ging over antideeltjes en negatieve energie of zo. Snap er allemaal maar weinig van, maar de professor die de lezing gaf, had wel een leuke quote: Elk deeltje heeft z'n antideeltje. -vrij naar Johan Cruijff Natuurkunde grapje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 10 februari 2006 Report Share Posted 10 februari 2006 Helaas heb ik mezelf inmiddels (gemakkelijk) kunnen overtuigen dat deze hoofdtelefoonversterkers INDERDAAD voordelen moeten kunnen bieden. Toen ik van de week m'n HD 520 aan de versterker aansloot en GEEN muziek draaide, hoorde ik een hele lichte 50 Hz brom. Toen ik daarom m'n oor tegen de woofer van m'n speaker legde, hoorde ik die (gelukkig lichte) brom ook. Was me nooit eerder opgevallen. Das blijkbaar het nadeel van een hoofdtelefoon; je hoort werkelijk ALLES zooo ontzettend veel duidelijker dan met speakers. Hoe zei Cruijf 't nog us? Ieder voor- heb z'n nadeel? In ieder geval... deze jongen is inmiddels overtuigd en gaat zich serieus op het gebied van hoofdtelefoons verder ori Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 10 februari 2006 Report Share Posted 10 februari 2006 En... die Musical Fidelity X-Can V3 ziet er toch wel heeeeeel interessant uit! En daar is vrij eenvoudig nog wel wat aan te verbeteren. Andere voedingselco's er in (Panasonic FC) en de goedkope ontkoppelelco's vervangen door beter. Andere buisjes proberen. Mullard buisjes waren al een verbetering, de andere onderdelen zijn besteld, binnenkort verslag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 10 februari 2006 Report Share Posted 10 februari 2006 Misschien is een Stax ook wel iets voor je. Ook tweedehands zo nu en dan nog wel aangeboden. Hoi RJ Op de volgende link staat een Stax te koop voor 95 Euro, 't is wel een oudje, maar leuk om te proberen! Straks een Stax? Als je ooit eens de Grado RA-1 tegenover de MF X-Can v3 wilt horen op RS-2's (RS-1 wordt niet meer gemaakt) kan ik dat voor je regelen. Over een week of drie heb ik mijn nieuwe speakers staan, misschien combineren? Alsof we al niets te combineren hebben (Wilco..) Wat zit er eigenlijk bij jou in de buurt qua versterking? Misschien wil DHTRob er wel eentje verkopen..? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 11 februari 2006 Author Report Share Posted 11 februari 2006 Ha die Proprius, Let op; ik heb nog geen Stax of andere hoogwaardige hoofdtelefoon beluisterd, tot nu toe (geen tijd voor vrij gemaakt). Dus was ik hier allemaal beweer zijn slechts persoonlijke aannames t.a.v. die genoemde merken. Concreet ben ik dus nog niets wijzer geworden. Daarom zou ik het gaaf vinden als ik die RA-1 vs. CanV3 eens met elkaar zou kunnen vergelijken, ja ! Zodra je je speakers hebt moeten we eens een afspraakje maken. 't Zal een drukke dag worden, want hopelijk kunnen we dat met een bezoekje aan Wilco combineren. Just let me know! Eens zien hoeveel me die trip naar Vegas gaat kosten, volgende week. Als de advertentie van die Stax er nog is & ik de juiste "One armed Bandid" heb gevoed zal ik 'm overwegen aan te schaffen. En als het toch niet "mijn ding" blijkt te zijn, dan issie ook weer zo op Marktplaats gezet . Met vriendelijke groet, Erjee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 11 februari 2006 Report Share Posted 11 februari 2006 Just let me know! I will! Veel plezier in Las Vegas. Ook zonder Mr. Green moet het een onvergetelijk bezoek worden! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts