spido Posted 20 maart 2006 Report Share Posted 20 maart 2006 Waarom zou het niet erg zijn als de woofer wordt verstoord door drukverschillen in de kast, maar de kast zelf moet wel zo stevig mogelijk zijn (speksteen)? Wat voor de kast geldt geldt ook voor de woofer, dus als je je thesis had uitgebreid met een oneindig stijve woofer met een oneindig sterke aandrijving, die niet te beinvloeden is, dan was hij waar geweest. Beste Jeroen, Voor de lage frequenties ziet de woofer de lucht in de kast als Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 20 maart 2006 Author Report Share Posted 20 maart 2006 Beste Jeroen, Voor de lage frequenties ziet de woofer de lucht in de kast als Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 20 maart 2006 Report Share Posted 20 maart 2006 een conus in een kast is een pomp, een conus in een baffle is een peddel. (affijn, als je maar vooruit komt) Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 20 maart 2006 Report Share Posted 20 maart 2006 Een pomp bromt, gromt en piept. Een peddel splasht zo lekker in het water . Ok, tov een buitenboord motor heb je veel peddels nodig om net zo hard te gaan . Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 20 maart 2006 Report Share Posted 20 maart 2006 Wat hoge dempingsfactor betreft: zwaar overschat fenomeen als je alleen naar het kale getal van bijv 400 kijkt. Er zit nog altijd een spreekspoel weerstand tussen versterker en spreekspoel inductie..... Wel belangrijk is hoe de versterker met complexe belastingen omgaat. Helaas zegt de dempingsfactor daar niet zoveel over . Over bijvoorbeeld hoeveel blindstroom hij kan leveren zonder te clippen. Met dank aan pjotr die dat onlangs aan me heeft uitgelegd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 maart 2006 Report Share Posted 20 maart 2006 Hoi Jeroen, Bas legt het eigenlijk heel simpel uit: Hoe spanningsvast is een versterker bij moeilijke speakers? En idd dat haal je maar ten dele uit de dempingsfactor. Gaat een versterker in de stroombegernzing dan kan de dempingsfactor nog zo hoog opgegeven zijn, bij begrenzen blijft daar niets van over. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 maart 2006 Report Share Posted 20 maart 2006 Ok, tov een buitenboord motor heb je veel peddels nodig om net zo hard te gaan . Dit lijkt mij dan wel wat voor Erik: Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 20 maart 2006 Report Share Posted 20 maart 2006 ROFL!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 21 maart 2006 Report Share Posted 21 maart 2006 (...) Een dipole geeft daardoor ook veel minder drukverschillen in een kamer (...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 21 maart 2006 Author Report Share Posted 21 maart 2006 (...) Een dipole geeft daardoor ook veel minder drukverschillen in een kamer (...) Fijn dat je het met me eens bent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 21 maart 2006 Report Share Posted 21 maart 2006 (Voor de argeloze toeschouwers: minder drukverschillen = minder bas.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY_Freak Posted 21 maart 2006 Report Share Posted 21 maart 2006 (Voor de argeloze toeschouwers: minder drukverschillen = minder bas.) En een hogere ratio direct/indirect geluid, dus minder last van kamerinvloeden en geen noemenswaardige kastresonanties. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 21 maart 2006 Report Share Posted 21 maart 2006 een conus in een kast is een pomp,een conus in een baffle is een peddel. (affijn, als je maar vooruit komt) Ik vind dit bijzonder goed gezegd! Mooie beeldspraak / voorbeeld! Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 21 maart 2006 Report Share Posted 21 maart 2006 Mooie beeldspraak inderdaad, helaas raakt hij kant nog wal. Maar dat weet Erik zelf ook wel... Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 21 maart 2006 Report Share Posted 21 maart 2006 Want je weet toch wel dat er in een baskast helemaal geen lage tonen (geluid) voorkomen, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 21 maart 2006 Report Share Posted 21 maart 2006 Beste Jeroen, Staande vlak v Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 22 maart 2006 Report Share Posted 22 maart 2006 Heb je dan ook een zuurstofmasker klaarliggen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 maart 2006 Report Share Posted 22 maart 2006 Vanzelfsprekend! Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 22 maart 2006 Author Report Share Posted 22 maart 2006 Er zijn dus 2 soorten freq die een woofer be Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 maart 2006 Report Share Posted 22 maart 2006 Beste JeroenKV, Na lange innerlijke strijd en langdurig afwegen van de voor- en nadelen (faserotatie! demping!) heeft KF enige tijd geleden besloten de modellen met 30 en 20 cm woofers dan t Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 22 maart 2006 Author Report Share Posted 22 maart 2006 Beste JeroenKV, Na lange innerlijke strijd en langdurig afwegen van de voor- en nadelen (faserotatie! demping!) heeft KF enige tijd geleden besloten de modellen met 30 en 20 cm woofers dan t Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 25 maart 2006 Report Share Posted 25 maart 2006 Beste, toch blijft het een Interessante driver die Mangers. Ik zie dan alleen direct weer hele zieke toepassingen voor me. Bijv. een line source met 5 of 6 van die Mangers boven elkaar . Ik denk dat het kantelpunt juist heel hoog gekozen moet worden voor een juiste overgang naar laag. Dan liefst actief en digtaal met looptijdcorrectie naar het laag. (bijv. met een BSS Omnidrive) Met electrostaten is het ook altijd een probleem om te intergreren met actief laag. Elk systeem ook de zeer dure Martin Logan's hebben daar last van. Ik heb het meer een keer goed gehoord en dat was bij Ad van Medervoort op zijn grote RE8.5 reference systeem. Dat was naadloos. Zijn verklaring was. 1: ik leg de kantelfrequentie veel hoger dan ieder andere fabrikant (800Hz. als ik me goed herinner). 2: ik gebruik woofers in een gesloten kast in een pushpull configiratie wat het systeem sneller maakt. Een ding weet ik wel. het werkte! Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 maart 2006 Report Share Posted 25 maart 2006 Beste Bas, De Mangers worden vaak als dipoolstralers uitgevoerd. Dat levert natuurlijk faseproblemen op (reflecties van "achterkantgeluid"): net zoals bij electrostaten. Dat Van Medervoort goed klonk, wil ik meteen van je aanemen. Maarre...heb je de grote Beveridges wel eens gehoord? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 25 maart 2006 Author Report Share Posted 25 maart 2006 Beste Bas, De Mangers worden vaak als dipoolstralers uitgevoerd. Dat levert natuurlijk faseproblemen op (reflecties van "achterkantgeluid"): net zoals bij electrostaten. Nee, dan maar kastgeluid en BR.... brrrrrr Mangers worden trouwens bijna niet dipole toegepast.... De Swing is de eerste, naast wat zelfbouw. Met electrostaten is het ook altijd een probleem om te intergreren met actief laag. Elk systeem ook de zeer dure Martin Logan's hebben daar last van. Ik heb het meer een keer goed gehoord en dat was bij Ad van Medervoort op zijn grote RE8.5 reference systeem. Dat was naadloos. Zijn verklaring was. 1: ik leg de kantelfrequentie veel hoger dan ieder andere fabrikant (800Hz. als ik me goed herinner). 2: ik gebruik woofers in een gesloten kast in een pushpull configiratie wat het systeem sneller maakt. Een ding weet ik wel. het werkte!Groeten, Bas Interessant!! Mijn gevoel en ervaring zegt tot nu toe dat juist <350hz goed klinkt. Filterde hij misschien heel vlak (-6db)? Dan zou ik mij er wel iets bij kunnen voorstellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 25 maart 2006 Report Share Posted 25 maart 2006 Met electrostaten is het ook altijd een probleem om te intergreren met actief laag. Elk systeem ook de zeer dure Martin Logan's hebben daar last van. Ik heb het meer een keer goed gehoord en dat was bij Ad van Medervoort op zijn grote RE8.5 reference systeem. Dat was naadloos. Zijn verklaring was. 1: ik leg de kantelfrequentie veel hoger dan ieder andere fabrikant (800Hz. als ik me goed herinner). 2: ik gebruik woofers in een gesloten kast in een pushpull configiratie wat het systeem sneller maakt. Een ding weet ik wel. het werkte! Groeten, Bas Hoi Bas, Je hebt gelijk dat het erg moeilijk is om een electrostaat met een dynamische woofer goed in fase te krijgen. Met de Manger is het wel een stuk makkelijker, ook bij 200Hz. wellicht komt dat omdat de Manger geen electrostaat is??? Wat namelijk ook belangrijk is, is het afstraalgedrag van de units; dat moet bij elkaar passen. Ook het dipool gedrag van een electrostaat met een gesloten of reflex kast voor het laag zorgt vaak voor afstemproblemen. Groeten, Stefan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts