Jump to content

Manger

JeroenKV
 Share

Recommended Posts

Waarom zou het niet erg zijn als de woofer wordt verstoord door drukverschillen in de kast, maar de kast zelf moet wel zo stevig mogelijk zijn (speksteen)? Wat voor de kast geldt geldt ook voor de woofer, dus als je je thesis had uitgebreid met een oneindig stijve woofer met een oneindig sterke aandrijving, die niet te beinvloeden is, dan was hij waar geweest. ;)

Beste Jeroen,

Voor de lage frequenties ziet de woofer de lucht in de kast als

Wat hoge dempingsfactor betreft: zwaar overschat fenomeen als je alleen naar het kale getal van bijv 400 kijkt. Er zit nog altijd een spreekspoel weerstand tussen versterker en spreekspoel inductie..... Wel belangrijk is hoe de versterker met complexe belastingen omgaat. Helaas zegt de dempingsfactor daar niet zoveel over ;) . Over bijvoorbeeld hoeveel blindstroom hij kan leveren zonder te clippen. Met dank aan pjotr die dat onlangs aan me heeft uitgelegd.

Hoi Jeroen,

Bas legt het eigenlijk heel simpel uit: Hoe spanningsvast is een versterker bij moeilijke speakers? En idd dat haal je maar ten dele uit de dempingsfactor.

Gaat een versterker in de stroombegernzing dan kan de dempingsfactor nog zo hoog opgegeven zijn, bij begrenzen blijft daar niets van over.

;)

Beste,

toch blijft het een Interessante driver die Mangers.

Ik zie dan alleen direct weer hele zieke toepassingen voor me. Bijv. een line source met 5 of 6 van die Mangers boven elkaar :D. Ik denk dat het kantelpunt juist heel hoog gekozen moet worden voor een juiste overgang naar laag. Dan liefst actief en digtaal met looptijdcorrectie naar het laag. (bijv. met een BSS Omnidrive)

Met electrostaten is het ook altijd een probleem om te intergreren met actief laag. Elk systeem ook de zeer dure Martin Logan's hebben daar last van. Ik heb het meer een keer goed gehoord en dat was bij Ad van Medervoort op zijn grote RE8.5 reference systeem. Dat was naadloos. Zijn verklaring was. 1: ik leg de kantelfrequentie veel hoger dan ieder andere fabrikant (800Hz. als ik me goed herinner). 2: ik gebruik woofers in een gesloten kast in een pushpull configiratie wat het systeem sneller maakt. Een ding weet ik wel. het werkte!

Groeten,

Bas

Beste Bas,

De Mangers worden vaak als dipoolstralers uitgevoerd. Dat levert natuurlijk faseproblemen op (reflecties van "achterkantgeluid"): net zoals bij electrostaten.

Dat Van Medervoort goed klonk, wil ik meteen van je aanemen. Maarre...heb je de grote Beveridges wel eens gehoord?

Beste Bas,

De Mangers worden vaak als dipoolstralers uitgevoerd. Dat levert natuurlijk faseproblemen op (reflecties van "achterkantgeluid"): net zoals bij electrostaten.

Nee, dan maar kastgeluid en BR.... brrrrrr :P

Mangers worden trouwens bijna niet dipole toegepast.... De Swing is de eerste, naast wat zelfbouw.

Met electrostaten is het ook altijd een probleem om te intergreren met actief laag. Elk systeem ook de zeer dure Martin Logan's hebben daar last van. Ik heb het meer een keer goed gehoord en dat was bij Ad van Medervoort op zijn grote RE8.5 reference systeem. Dat was naadloos. Zijn verklaring was. 1: ik leg de kantelfrequentie veel hoger dan ieder andere fabrikant (800Hz. als ik me goed herinner). 2: ik gebruik woofers in een gesloten kast in een pushpull configiratie wat het systeem sneller maakt. Een ding weet ik wel. het werkte!

Groeten,

Bas

Interessant!! Mijn gevoel en ervaring zegt tot nu toe dat juist <350hz goed klinkt. Filterde hij misschien heel vlak (-6db)? Dan zou ik mij er wel iets bij kunnen voorstellen.

Groeten,

Bas

Hoi Bas,

Je hebt gelijk dat het erg moeilijk is om een electrostaat met een dynamische woofer goed in fase te krijgen.

Met de Manger is het wel een stuk makkelijker, ook bij 200Hz. wellicht komt dat omdat de Manger geen electrostaat is???

Wat namelijk ook belangrijk is, is het afstraalgedrag van de units; dat moet bij elkaar passen. Ook het dipool gedrag van een electrostaat met een gesloten of reflex kast voor het laag zorgt vaak voor afstemproblemen.

Groeten,

Stefan