dekkersj Posted 3 januari 2006 Report Share Posted 3 januari 2006 ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 3 januari 2006 Report Share Posted 3 januari 2006 Beste iedereen, Iedereen weet dat in een lineair, tijd invariant systeem de impulsresponsie voldoende is om het hele gedrag te kennen van een systeem. Ik niet.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 4 januari 2006 Report Share Posted 4 januari 2006 Een Kronecker delta op een cd Contradictio in terminis. Het enige wat je gaat zien is de impulsresponsie van het digitale filter in de CD-speler gecombineerd met die van de decimator in je ADC. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 4 januari 2006 Report Share Posted 4 januari 2006 Beste iedereen, Iedereen weet dat in een lineair, tijd invariant systeem de impulsresponsie voldoende is om het hele gedrag te kennen van een systeem. Zo zou je dus versterkers moeten kunnen karakteriseren. Momenteel luister ik naar een SPL TubeVitalizer Impulse Soft 2xLCFilter, op mijn laptop. Best een geinige sound, vrij droog en mooi fris in het hoog. Alhoewel de frequentiekarakteristiek zo krom is als een hoepel. Ik weet alleen zelf niet hoe ik zo een file zou moeten genereren, maar het lijkt me niet moeilijk. Een Kronecker delta op een cd lijkt me genoeg en dan de output capturen met een geluidskaart. Weet iemand hoe het normaal gedaan wordt? Als het inderdaad zo simpel is, kun je dus de sound van je set bewaren voor het nageslacht. Voor zover eea lineair is natuurlijk. Ik ben benieuwd naar de impulsresponsie van goed klinkende sets. Groet, Jacco Ik zou een analoge bron gebruiken en digitaal (snel!) meten. Sloop de bobine uit je auto en je hebt een prachtpuls. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 4 januari 2006 Report Share Posted 4 januari 2006 Als ik de impulsresponsie ken van DAC-ADC, kan ik hier later voor corrigeren. Een hele boel fouten ... DAC+ADC zijn niet-lineair, dus niet onderworpen aan die wetten. Hun 'impulsresponsie' is alleen gedefinieerd in de frequentieruimte van 0 tot de halve samplefrequentie. Dan nog is het een oxymoron, want in die ruimte kan er al geen sprake zijn van een ideale/ideele impuls in de zin van de heren Laplace en Kronecker. Praktisch gesproken: als je het experiment uitvoert, en als we allen samen even het uitgangssignaal van de DAC een impuls noemen (wat zijn we vriendelijk!), dan nog bevat die impuls geen informatie boven 22kHz, en is dus waardeloos om een systeem met veel hogere bandbreedte mee te karakteriseren. Omgekeerd gaat nog wel min of meer. Ik heb me ooit beziggehouden met impulsmetingen aan een cassettedeck. Die impulsen werden dan wel aan 96kHz gegenereerd, en waren manueel afgestemd om 'legaal' te zijn in de frequentieruimte van de DAC. Als je echt iets wil proberen te meten met je PC probeer dan eens een echte nultest tussen muzieksignaal op een CD en hetzelfde signaal gemeten aan de luidsprekerklemmen terwijl de boel betrekkelijk luid speelt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 januari 2006 Report Share Posted 4 januari 2006 Een andere weg is om het met een synchroon MLS signaal te doen en daaruit de impulsresponsie te berekenen zoals veel LS meetprogjes het doen (is al eens ergens genoemd). Heb je iig een betere SNR. Maar het blijft beperkt tot 1/2 fs, wat je ook doet. En de luidsprekerklemmen aansluiten op de ingang van je geluidskaart gaat niet zondermeer. Daar heb je toch een gebalanceerde meetversterker voor nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 4 januari 2006 Report Share Posted 4 januari 2006 Beste Werner, DAC+ADC zijn niet-lineair, dus niet onderworpen aan die wetten.Ik mag toch hopen dat ze dat wel zijn. Binnen hoorbare grenzen natuurlijk, vervormingsproducten onder de -90 dBFS tellen niet mee. Of is het echt zo erg gesteld met die DAC's van tegenwoordig? De ADC's en DAC's zijn vanzelfsprekend superlineair vergeleken met de rest van de audioketen, hoe deze er ook uitziet. Dat wil zeggen dat als niet-lineairiteit roet in het eten gooit in deze test, het altijd eerst die v/d versterker zal zijn en niet die v/d CD speler. D/A is het laatste waar ik me zorgen over zou maken. Je kunt dus gewoon uitgaan van lineaire convolutie; dus dan ga je in en uigangsspectra delen voor je overdracht. E.e.a. wordt moeilijker als je ook luidsprekers in deze meting zou opnemen; deze zijn nog veel minder lineair dan een versterker en bovendien verlies je je tijdinvariante eigenschap door reflecties en staande golven. Wellicht is het slim, omdat je de samplerate van je geluidskaart weet, om een 2-macht te kiezen voor het aantal samples (dus de opnametijd instellen), dan maak je een FFT zonder windowing. Ook zou ik persoonlijk kiezen om bandgefilterde pulsen te nemen (oftewel benaderingen van sinc-functies van bepaalde frequenties (=bandbreedte), gemoduleerd met sinussen(=centrefrequentie)) en meerdere van dezelfde pulsen in Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 Zo'n 15 seconden voor de "uitsterftijd" van de impuls. Kun je die impulsresponsie in het tijddomein zichtbaar maken? Mijn beste gok: als deze kort is, zodanig dat bij frequenties onder de 100 Hz maar bijv. 5 periodes aan tijd de responsie boven de ruis uitkomt, heb je wellicht gewoon te weinig info uit dat signaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 Tja, als je een puls met een lengte van 1 sample neemt maakt je DAC er vanzelf wel een bandlimited puls van. Zo'n puls tov 20 sec heeft wel heel erg weinig energieinhoud. Kun je het reultaat wel verbeteren door een zeer groot aantal metingen te middelen maar erg hard gaat dat niet. Voor spiekers niet erg geschikt of je moet in een acoustisch dode kamer meten. Bovendien zijn speakers idd alles behalve time invariant. Al was het alleen maar vanwege allerlei mechanische materiaal hysteresis effecten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 Theorie is mooi. Mijn ervaring met het uitvoeren van impulsresponsmetingen aan mechanische structuren is dat lage frequenties met een brede puls moeten worden aangestoten en hoge frequenties met een smalle puls. Misschien geldt dat ook bij het karakteriseren van een versterker. Je zou ook kunnen proberen om het systeem te karakteriseren met een staprespons. Dat werkt net zo goed en dan heb je niet het probleem van te weinig informatie in het laagfrequentie gebied. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 Theorie is mooi. Mijn ervaring met het uitvoeren van impulsresponsmetingen aan mechanische structuren is dat lage frequenties met een brede puls moeten worden aangestoten en hoge frequenties met een smalle puls. Dat is ook logisch, een brede puls bevat meer energie. Een pseudoruis als een MLS kun je in feite beschouwen als een mix van lange en korte pulsen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts