Jump to content

De invloed van opnames op uitvoeringen

Guest Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

Guest Kraus vonBentinck

Vandaag in de Volkskrant:

Vanaf het moment dat de opname zo verbeterd kon worden dat een fout in de huiskamer niet meer te horen was, verwachtte men ook in de concertzaal technische perfectie

Het is een gemiddelde concertavond in Den Haag. De zaal zit vol, Chopin klinkt op de piano en het publiek laat zich meevoeren. Tot dat ene moment, waarna verstoorde blikken en geschuif op de stoelen, de gelukzaligheid voor minstens tien minuten verbreken: de pianist heeft in een romantisch loopje misgeslagen.

Met lichte nostalgie spreken muziekliefhebbers anno 2005 over de uitvoeringen van meesters van weleer. Die vierden immers muzikale triomfen terwijl er toch genoeg noten op de grond vielen. Van pianist Artur Rubinstein wordt bijvoorbeeld liefdevol gezegd dat een muziekstuk met zijn fouten beter klinkt dan het origineel.

En nu? 'De grootste angst van de jonge musicus', zegt Wim Vos, hoofd afdeling klassieke muziek aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, 'is een foutje maken. Het recht op fouten is de musicus steeds meer ontnomen.'

Zelfs de gemiddelde concertbezoeker kent de loopjes van Chopin immers al van buiten. Hij heeft ze thuis beluisterd, met rode wijn en een boek erbij. En daar klonken ze vlekkeloos. 'De koptelefoonervaring van het publiek', zegt Vos, 'heeft het idee van hoe een orkest of pianist moet klinken volledig uit zijn voegen getrokken.'.

Fijn voor de luisteraar, een bron van zorg voor de musicus. Dani

Beetje geleuter want het is al 50 jaar gebruikelijk om voor een ingeblikte uitvoering een aantal opnamen te maken en die in elkaar te knippen tot 1 foutloze. Het is gewoon onmogelijk om een een heel stuk zonder fouten te spelen. Dat ging vroeger met "schaar en lijmpot", nu met de computer. De techniek is niet veranderd, alleen het gereedschap.

Tijdens een live uitvoering zijn fouten snel vergeten of men hoort ze niet eens. Bij het herhaald afspelen thuis gaan fouten voorspelbaar worden en op die manier hinderlijk. Dat is de enige reden.

Dat muzikanten zich daar heden ten dage door in de luren laten leggen is een trieste zaak. Zegt ook wel iets over de (twijfelachtige) zeggingskracht, muzikaal gezien, van dergelijke muzikanten. Dat zijn dan meer nootjespoepers dan muzikanten.

Nietemin een erg raak stukje Kraus, maar is het echt zo erg?

;)

Guest Kraus vonBentinck

Soundfetisjisme noemt hij dit gevolg van de zoektocht naar het perfecte geluid: de nadruk is bij het publiek van de betekenis van een muziekstuk verschoven naar de klank, de gevoelens, het meegesleept willen worden. 'Het cognitieve aspect van muziek, h

Ach... net die Cd die ik van Jitze kreeg nog 'ns gedraaid....

Een alles behalve perfecte opname in het Tjechisch. Ook kwa zwaar overdone en muzikaal niet hoogstaand. Toch een heel mooi stuk muziek wat ik met reglmaat draai.

Zo ook live concerten op plaat of CD. Je hoort gewoon wat er mis gaat en toch is het net zo mooi dan een perfect uitgevoerde studio opname. Alleen anders. Meer sfeer en minder perfect.

Dit is natuurlijk geen klassiek, want die mensen denken dat muziek alleen muziek is wanneer elke noot precies zo gespeeld wordt als het in de partituur staat.

:)

(...)

Dit is natuurlijk geen klassiek, want die mensen denken dat muziek alleen muziek is wanneer elke noot precies zo gespeeld wordt als het in de partituur staat.

Beste Hans,

Dat mag bij velen opgeld doen, ik ben van mening dat dat niet zo is.

Er is nog niet zo lang geleden een hausse geweest aan kleine, schattige meisjes uit het Verre Oosten die vlekkeloos partituren naspeelden. Maar dat was ook het enige "kunstje" dat ze perfect beheersten.

Na een poosje even knap als stomvervelend :(

Een aantal jaren geleden heb ik een muzikaal gezien niet geslaagd concert bijgewoond en dan moet je je het volgende voorstellen: plaats van handeling Zutphen, zaal type dorpszaal compleet met plastic stoeltjes, orkest uit Timisoara, Roemeni

Ik heb hierin geen ervaring met klassieke uitvoeringen, maar qua 'pop' maakt het de uitvoerenden voor mij alleen maar 'menselijker'. Ik zit even te zoeken naar een voorbeeld, en Motorpsycho komt in me op. Die heb ik jarenlang gevolgd, talloze optredens bezocht, en ze speelden lang niet altijd even netjes, maar dat maakte niet uit, want de gehele ervaring was z