gert Posted 5 september 2002 Report Share Posted 5 september 2002 Geplaatst door gert: Beste Paul, Dat praten over het naar beneden trekken van het cross-over is toch niet offtopic? Die 120 Hz is toch al redelijk netjes? Gebruik jij nu dan een 13 cm'tje? Verbaasd me niks dat ie opgeblazen. Kan helemaal niet vanuit vermogens oogpunt(mijn mening). Je draait kennelijk net alleen clavecimbelconcerten. Kan heel mooi zijn. Je moet naar mijn mening een >=17 cm zien te vinden met 32-40 mm spreekspoel + een grote uitslag >= 6 mm. Als ik ff moet zoeken roep je maar. Heb je veel geld? Zo, ja dan scheelt dat zoeken. Als je die grote ribbon van de "Blue box" firma bedoeld van ongeveer 10 x 1,5 cm is 400 Hz, lijkt mij, wel aan de lage kant. Denk niet dat ie het haalt als je er een beetje prik op zet. 2000 Hz vind ik ook te laag, maar om andere reden. Midden in kritisch gebied. Wegblijven met je filters. Ellende alom. >3 KHz. --------------------------- Zonde dat je die applets gaat vervangen. Zien er wel gaaf uit. Frontpage is shit, ik bedoel bijzonder ineffici Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 5 september 2002 Report Share Posted 5 september 2002 Hallo Gert. Op een ander forum had ik al advies gekregen over e.o.a. midwoofer van een van de bekende Scandinavische merken. Informatie is helaas verloren gegaan. Lineaire uitslag van de voorgestelde unit was inderdaad zo'n 6 mm. De bedoelde bandtweeter is van Bohlender Graebener, via Internet te bestellen bij die pikken. Alleen wel lastig dat ik ze dus niet kan beluisteren. En de crossover op 2000 Hz leggen gevaarlijk ? Tja, daar hebben we ook uitgebreid over gediscussieerd en we zijn er niet helemaal uitgekomen. Op 3 a 3,5 kHz is ook niet alles natuurlijk. Het blijft behelpen. Zou jij denken dat switchen rond 2000 Hz gevaarlijker is dan rond 3500 Hz ? Die Coffecup site ga ik eens bekijken. Van hen heb ik al "Firestarter" . Dat heeft weinig mogelijkheden maar is heel grappig en gebruikersvriendelijk. Flash 5 heb ik eens gedownload, maar dat is zo ingewikkeld, daar heb ik geen zin in om in te duiken. Het is mijn brood niet .... PAul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gert Posted 5 september 2002 Report Share Posted 5 september 2002 Geplaatst door Paul Jenner:1. ... midwoofer van een van de bekende Scandinavische merken. 2. ... crossover op 2000 Hz leggen gevaarlijk ... Het blijft behelpen ... 3. ... switchen rond 2000 Hz gevaarlijker is dan rond 3500 Hz ? 4. ... Flash 5 heb ik eens gedownload, maar dat is zo ingewikkeld ... Beste Paul, 1. Scan Speak 18 cm, Vifa 17 cm, Dynaudio 2. Blijft behelpen. Als we dan toch (filter = tijd/fasefouten) moeten maken, dan maar liever zo ver mogelijk buiten het meest kritische gebied 300-3000 Hz. Dus iets breedbanderigs van 100- 10.000 Hz (ook lastig i.v.m. powerhandling en doppler) een beetje laag eronder(het buikwerk) en een beetje hoog erboven (impuls). Mijn speaker is daar een goed voorbeeld van. 3. zie 2. 4. Is inderdaad razend lastig. Je kan er wel alles mee. Windows is ook lastig als je er alles uit wil halen, om maar niet over mijn multi-afstandbediening te spreken. Ik leer het nooit. Zucht. mvg Gert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 5 september 2002 Report Share Posted 5 september 2002 Laag tot 100 Hz, midden van 100 tot 10.000 en hoog daarboven, wie wil dat niet. Ik in ieder geval wel. Alleen, waar haal je een midspeaker vandaan die dit gebied kan weergeven ? Het enige wat ik kan bedenken is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 5 september 2002 Report Share Posted 5 september 2002 Set beschrijving Gert: Translator Fenix + Red Connection Sugden AU 51 pre en main + Red Links, Marantz modified. Thorens 150 modified + vdH MC 10 modified. Translator Fenix Ben ook in de gelegenheid geweest om deze luidsprekers te beluisteren, na wat schuiven klonk hij veelbelovend(was toen nog in ontwikkelstadium) Ben benieuwd welke versie Gert bezit Nodig me met de laatste zin toch niet uit,........wel?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 5 september 2002 Report Share Posted 5 september 2002 Toch een soort schermweergever dus. Lijkt me niet helemaal mijn cup of tea, maar ik ben toch reuze benieuwd hoe het klinkt. De afwezigheid van een kast is altijd een voordeel, het dipool systeem kan zeer interessant zijn maar kan ook voor problemen zorgen. Hoe is het met de Fenixen, Gert ? Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 september 2002 Report Share Posted 5 september 2002 Hoi Paul, Hoe zou het zitten met de doorsnee versterker ? Ik kan me zo voorstellen dat de amp met het kleinste aantal IM producten het meest "schoon" zal klinken ...Ja dat zou je zeggen. Maar buizenliefhebbers, en met name de SE aanhangers, denken daar toch heel anders over. Met Goldwave kun je .wav's met een mathematische functie processen. Ik zou natuurlijk eens een stuk muziek met diverse vervormingsprofielen kunnen processen. Die stukjes muziek eens online zetten. Mogen julie bepalen wat het mooiste klinkten wat de verschillen zijn. Hebben we een echte DBT Waar ik in mijn verhaal op doelde, en jij nu dus ook in jouw verhaal, hebben wij voor het gemak ook maar even ondertonen genoemd, maar een betere benaming zou zijn "intermodulatie-producten"...Vind de naam ondertoon zo gek nog niet. Het ging er om of er frequenties onder de grondtoon kunnen ontstaan. Met "intermodulatie-producten" kunnen zowel boventonen als ondertonen bedoeld worden. Alleen, waar haal je een midspeaker vandaan die dit gebied kan weergeven ? Het enige wat ik kan bedenken is Link to comment Share on other sites More sharing options...
gert Posted 6 september 2002 Report Share Posted 6 september 2002 Geplaatst door Ruud:... Ben ook in de gelegenheid geweest om deze luidsprekers te beluisteren ... ... Ben benieuwd welke versie Gert bezit... ... Nodig me met de laatste zin toch niet uit Beste Ruud, Nou dat lijkt mij bijzonder. Ik weet niet beter of ik ben de enige in Nederland deze speakers heeft. Waar was dat dan?, mogelijk een van hun testruimtes? Wat ik wel weet dat Translator een zestal verschillende huiskamers gebruikt om de nieuwe spullen te testen. Dat varieert van een klein studentenkamertje tot aan villa-achtige ruimtes. Volgens mij heb ik de eindversie. Nou je nodigt je dus wel uit met die laatste zin en je bent ook van harte welkom, maar ik moet eerst m'n lawaaiproject afsluiten en daarna stofzuigen. Je hoort nog wel. Denk trouwens dat ie het ook wel heel goed doet met jouw OTL's. mvg Gert Link to comment Share on other sites More sharing options...
gert Posted 6 september 2002 Report Share Posted 6 september 2002 Geplaatst door Pjotr:... grote conusuitslagen dien je te vermijden, 6mm voor een midunit is echt veel te veel. Beste Pjotr, Nou dat is waarschijnlijk de reden zijn dat ik zes 13 cm's heb. Kan (nog) niet goed IM meten. Maar het klinkt wat dat betreft zo schoon dat ik denk dat de IM erg laag moet zijn. mvg Gert Link to comment Share on other sites More sharing options...
gert Posted 6 september 2002 Report Share Posted 6 september 2002 Geplaatst door Paul Jenner:Toch een soort schermweergever dus. ... De afwezigheid van een kast is altijd een voordeel, ... het dipool systeem kan zeer interessant zijn... ... maar kan ook voor problemen zorgen. Beste Paul, Nou het is een soort dipool en een lijnbron. Vanwege de lijn straalt hij dus niet of nauwelijks naar vloer of plafond en vanwege de dipool niet naar opzij. Dat scheelt dus een heleboel kamer-ellende. Als grote delen van je kamer niet meer meedoen heb je er akoestisch ook geen last van. Als je geen kast hebt hoef je ook de problemen daarvan niet op te lossen. Daarom is, zo ie zo, elke dipool interessant. Voor wat voor problemen zou een dipool nou kunnen zorgen? Een "normale" luidspreker moet je een meterje uit de achterwand zetten vanwege het laag en bij een dipool is dat niet anders. Er komt wel meer midden en hoog energie naar achter uit, maar ik denk dat daardoor de frequentiekarakteristiek van de naar achteren gestraalde energie evenwichtiger is dan bij een normale luidspreker. Je moet nog wel bedenken dat jouw speaker ook nog wel aan de achterkant tot 2 a 3000 Hz loopt. Ga maar luisteren. Kijk maar eens naar energiemetingen die soms bij luidsprekers worden gegeven. Dus de rondomkarakteristieken. Dus het enige probleem dat ik extra heb is de hoogenergie naar achteren. Dan moet je dus een beetje draaien en het optimum zoeken. Moet je bij een normale speaker ook. Heb ook wel ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 september 2002 Report Share Posted 11 september 2002 Beste Gert, Hier wat leesvoer over doppler en IM vervorming: http://www.geocities.com/kreskovs/Doppler1.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 3 januari 2003 Report Share Posted 3 januari 2003 Wat is laag? Nou dit moet je eens horen. Dit klinkt alsof je installatie helemaal over de zeik gaat. Zet maar niet te hard want je krijgt een beroerte. (laaste Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.Dynaco Posted 4 januari 2003 Report Share Posted 4 januari 2003 Als je je hoofd stoot dan is het te laag. Geintje Mr.Dynaco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts