Jump to content

Vinyl 5-daagse Hanze HiFi

Alco
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ben vanmiddag bij Hanze HiFi in Zwolle geweest, i.v.m de vinyl 5-daagse die men daar deze week heeft georganiseerd.

Ik wilde eigenlijk m'n digi-camera meenemen, om zodoende tevens met enkele foto's een verslag(je) te doen, maar... ben m'n camera vergeten mee te nemen :angry::( (sukkelll) :D

Maar goed, met wat gegoogle kom ik ook 'n heel eind. :rolleyes:

Bij binnenkomst werd direct de aandacht getrokken door enkele fraaie 'oldtimers', zoals 1 of 2 oerlelijke Garrard's, met SME arm, en 2 erg mooi gemodificeerde Thorens TD124's, die ik op de een of andere manier zowel lelijk als mooi tegelijk vind!

Helaas stonden deze klassiekers beneden opgesteld, op enkele zuilen tentoongesteld. (en dus niet aangesloten)

Boven speelde zich alles af, in 3 luisterruimtes, die oplopen in zowel grootte, als de prijs van de set die er werd gedemonstreerd.

Het grootste nadeel tijdens de demo's was....de warmte,pffff... het was er erg warm! (en dat voor eind oktober)

Tja, als rasechte Nederlander moet er toch nog iets te klagen blijven natuurlijk.... B)

Een groot pluspunt tijdens alle 3 demo's vond ik overigens dat er niet werd geprobeerd om de gasten te imponeren, door zo absurd hard te draaien.

Op veel shows waar ik door de jaren heen ben geweest, vond men 't blijkbaar altijd nodig om bijna tot de pijngrens te gaan, met de volumeknop.

Bij Hanze HiFi werd op 'normaal' (voor mij althans) woonkamer volume gedraaid.

Goed, het begon in de kleinste kamer. (circa 3x4 meter)

Hier stond een betaalbare set bestaande uit een Arcam versterker (ben model kwijt), een Pro-ject RPM6

project_rpm6_f_m.jpg

en de nieuwe Audio Physic Spark.

spark0.jpg

De eerste LP die werd gedraaid was Paul Simon's 'Graceland'.

De klankbalans was enigszins verstopt, saai, gesloten... niet wat ik had gehoopt.

Na 2 nummers werd de LP geruild voor deze yazzy LP:

B00000K3BE.01._SCLZZZZZZZ_.jpg

Now we're talking :)

Nu bleek de set wel tot leven te komen!

Het laag was mooi aanwezig, en toch niet te. Het midden aangenaam, losjes, en 't hoog sprankelde en liet details goed horen, en ook op 'n bescheiden volume had ik geen enkel moment 't idee iets te missen.

Gewoon...lekker, nix mis mee, en zeker niet gezien de prijs.

De totale set zat onder 3000,- euro.

Goed, op naar de volgende set!

(in een iets grotere kamer, waar gelukkig de zon wat minder fel op scheen)

Daar stonden een EMT Studio draaitafel, met SME 3009 arm:

Thorens%20101-2.jpg

en een oude Garrard, maar die heb ik niet gehoord.

De luidsprekers waren de B&W 705's:

705_200.jpg

en de versterker (volgens mij) een Musical Fidelity X-150 versterker.

52353.jpg

Hier werd voornamelijk klassiek gedraaid.

Omdat ik de muziek niet kende, en 't me ook niet zo boeide, was 't wat lastig beoordelen, maar 't totale klankbeeld was mooi, prettig, heel relaxed, en toch met de nodige sprankeling. Niet indrukwekkend, maar ook nergens storend.

(op de lange duur vaak de meest fijne sets om naar te luisteren, is mijn idee)

Vervolgens...set nr.3

De overtreffende trap! :rolleyes:

Hier stond in een redelijk grote luisterkamer een zeer indrukwekkend ogende set,

bestaande uit Avalon Ascendent speakers:

ascendent_8_kl.jpg

Een Spectral DMA100s eind versterker.

dma100s.gif

en een voorversterker, gebouwd door verkoper/analoog-fanaat Johan van Hanze HiFi.

De bron bestond uit 3 draaitafels van Clearaudio, waarbij er echter continue met 1 (de beste/duurste) werd gedraaid:

De erg fraaie Clearaudio Ambient, met Unify arm, en Stradivarius element.

(naam doet al een forse prijs vermoeden :unsure: )

news2635.jpg

Er werd voornamelijk weer klassiek gedraaid, maar ook 1 LP van Billie Holiday uit (ik dacht) 1957! Ongelofelijk, hoe zulke goede opnamen men in die tijd al wist te maken! :)

Ook werd nog even Miles Davis' "klassieker" Kind of blue gedraaid.

(ps. men kon ook zelf LP's meenemen, maar dat had geen van de bezoekers gedaan, inclusief mijn persoontje)

1 LP die ik wel erg goed ken en kan waarderen is die van Luka Bloom:

B00008V5UG.01._SCLZZZZZZZ_.jpg

De zeer bedreven verkoper van Hanze HiFi, kon uren kletsen over muziek en HiFi.

(af en toe ook een komisch personage, die soms wel een uit Koefnoen weggelopen typetje leek :D )

Echter....wat er ook gedraaid werd...klassiek, jazz, Luka Bloom.... 1 ding werd mij(!) duidelijk.

Deze peperdure set is aan mij niet besteed.

De klank van Avalon & Spectral kon me amper boeien.

Het klonk t.o.v. de vorige 2 sets in die zin 'mooier', dat de luisterruimte groter was, en 't daarom grootser en wat ruimtelijker klonk.

In muzikale zin echter vond ik 't wat saai, miste ik de nodige openheid, snelheid/strakheid in 't laag, en verder...kweetnie... maar voor mij was 't wat slaapverwekkend af en toe.

Ik vertelde dan ook dat de 1ste set me nog 't meeste beviel.

Om 't af te sluiten, het was erg leuk en interessant om bij Hanze HiFi deze demo bij te wonen. Ze hebben duidelijk verstand van zaken en 't is een mooie (oud pand) winkel.

Het is me ook (weer) duidelijk geworden dat een fraaie, muzikale set weinig verband hoeft te hebben met de prijs die er voor betaald moet worden, en dat je voor (relatief) weinig geld een fantastisch klinkende set kan samenstellen.

Oja,...leuk detail... de man die de topset in kamer 3 demonstreerde had de LP/draaitafel al 'n tijdje afgezworen, en draaide alleen met CD als bron. :rolleyes:

Zo...genoeg :P

Groeten,

Alco

Ha die Alco,

Ontzettend leuk verhaal!

En inderdaad: duurder hoeft niet te betekenen dat je er minder plezier aan beleeft.

Btw. ik heb er vroeger erg vlakbij gewoon (mijn moeder woont er nog steeds), maar toen interesseerde ik me nog niet in draaitafels.

Groet,

Gerald

Ha die Alco,

Ontzettend leuk verhaal!

Thanx, Gerald!

Ik ben blij dat er eens iemand zegt dat je met een Project RPM6 fijn plaatjes kunt draaien.

Ja hoor, die klonk uitstekend Hubertinus!

Met name toen die Patricia Barber LP (180gr?) werd opgezet.

Wat me wel opviel is dat 't hele plateau rond draaide. (dus op 't oog, de hele draaitafel) :rolleyes:

Ik had dus verwacht alleen 't draaiplateau daar binnenin.

Oja, ...er zat een Audio-Technia element in, maar vraag me niet welke.

De prijs van de draaitafel incl. element was iets meer dan 900,- euro.

Ook hadden ze er een erg mooie Pro-ject staan, van transparant (dik!) perspex, en die koste maar 499,- !!

(leek wel iets op de duurdere Perspective, maar ik vond deze nog mooier, en de voeten waren verstelbaar, zodat ie makkelijk waterpas te plaatsen i)

Het was de 2 Experience B)

Guest Hubertinus

Ik heb die zin meerdere malen gelezen, Ruud. Echter ik begrijp niet wat er staat.

499 voor die 2xperience? Is dat wel juist? Ik dacht dat de goedkoopste prijs die ik heb gezien 749 was, inclusief element.

Hubertinus

499 voor die 2xperience? Is dat wel juist? Ik dacht dat de goedkoopste prijs die ik heb gezien 749 was, inclusief element

De prijs van 499,- werd me vanmiddag verteld door de verkoper van Hanze HiFi.

Dat is dan uiteraard zonder element.

De draaitafel was door de importeur geleverd zonder snaar, zodat een demo niet door kon gaan.

Je kon er trouwens ook 2 van je eigen LP's laten reinigen op een VPI cleaner. :)

Oja, toen we boven zaten tijdens de demo, hoorde ik opeens een lawaai.

Ik dacht eerst dat er een goederentrein ofzo voorbijkwam. (Hanze HiFi zit direct tegenover 't station), maar 't klonk meer als 'n stofzuiger.

Het bleek de Okki Nokki LP cleaner te zijn, die beneden stond: :o:blink:

okkinokki.jpg

Wat een ongelofelijke teringherrie maakt dat ding! :lol:

499 voor die 2xperience? Is dat wel juist? Ik dacht dat de goedkoopste prijs die ik heb gezien 749 was, inclusief element

De prijs van 499,- werd me vanmiddag verteld door de verkoper van Hanze HiFi.

Dat is dan uiteraard zonder element.

De draaitafel was door de importeur geleverd zonder snaar, zodat een demo niet door kon gaan.

Je kon er trouwens ook 2 van je eigen LP's laten reinigen op een VPI cleaner. :)

Oja, toen we boven zaten tijdens de demo, hoorde ik opeens een lawaai.

Ik dacht eerst dat er een goederentrein ofzo voorbijkwam. (Hanze HiFi zit direct tegenover 't station), maar 't klonk meer als 'n stofzuiger.

Het bleek de Okki Nokki LP cleaner te zijn, die beneden stond: :o:blink:

okkinokki.jpg

Wat een ongelofelijke teringherrie maakt dat ding! :lol:

ik ben afgelopen woensdag op mijn verjaardag ;-) daar f fgeweest en heel toevallig was net de door mij bestelde okki nokki binnen...

heb overigens een dik uur ziten ouwehoeren en luisteren met johan naar de "grote"set.....

blijf het trouwens een heel prettige winkel vinden...

nemen altijd lekker de tijd voor je :)

en ze hebben met enige regelmaat leuke specials....

Alco, we hebben mekaar gemist dus, ik was daar tussen 12 en 1, heb er heerlijk genoten van mijn schoongemaakte LP op de EMT

Goh, dan hebben we mekaar inderdaad net gemist.

Ik was rond 13:15 in Zwolle.

Die EMT vond ik ook erg goed klinken. Wel een maf ding om te zien, zo zonder kast er omheen.

Er werd me ook nog verteld dat er met Rega's gedemonstreerd werd, maar die heb ik nergens gezien.

Was eigenlijk ook wel benieuwd hoe zo'n oude Thorens TD124 klonk, maarja... die werd (vandaag althans) niet gedemonstreerd.

Hoe dan ook, was een leuke middag :)

Moest wel effe lachen toen Harm even de kamer uitliep en zei:"even wat sterke drank halen hoor!"

Ik dacht nog even: :unsure:

'n minuutje later kwam ie weer binnen met een fles vloeistof die hij vervolgens in de VPI Lp cleaner goot, met de aloude reclame-slogan roepend:

"Zeg maar gerust een bessste borrel" Proost. :DB)

Hij kon leuk en gedreven praten over muziek en HiFi.

Moest wel effe lachen toen Harm even de kamer uitliep en zei:"even wat sterke drank halen hoor!"

Ik dacht nog even: :unsure:

'n minuutje later kwam ie weer binnen met een fles vloeistof die hij vervolgens in de VPI Lp cleaner goot, met de aloude reclame-slogan roepend:

"Zeg maar gerust een bessste borrel" Proost. :DB)

Hij kon leuk en gedreven praten over muziek en HiFi.

Dacht toch even dat het onderdehand alom bekend is dat ALCOHOL behalve troep voor je lijf ook erg slecht voor het vinyl is. :o

Dacht toch even dat het onderdehand alom bekend is dat ALCOHOL behalve troep voor je lijf ook erg slecht voor het vinyl is. :o

Ik heb eerlijk gezegd geen idee of er alcohol in dit reinigingsvloeistof zat Scat-man,

maar in de vloeistof van 't merk LAST zit toch ook alcohol ?

Die vloeistof heeft wel een zeer goede reputatie.

(heb zelf ook 'n keer een LAST demo meegemaakt)

(van AudioPaul's site)

"Overigens ga ik ook experimenteren met andere reinigingsvloeistoffen. Inmiddels heb ik het middel L'Art dus Son in huis. Dit is een zeepoplossing en is dus aanzienlijk milder dan de reinigingsmiddelen op alcoholbasis zoals LAST."

Ik heb eerlijk gezegd geen idee of er alcohol in dit reinigingsvloeistof zat Scat-man,

maar in de vloeistof van 't merk LAST zit toch ook alcohol ?

Die vloeistof heeft wel een zeer goede reputatie.

(heb zelf ook 'n keer een LAST demo meegemaakt)

(van AudioPaul's site)

"Overigens ga ik ook experimenteren met andere reinigingsvloeistoffen. Inmiddels heb ik het middel L'Art dus Son in huis. Dit is een zeepoplossing en is dus aanzienlijk milder dan de reinigingsmiddelen op alcoholbasis zoals LAST."

L'Art dus Son nog geen ervaring mee , maar dat is een kwestie van tijd.

Alco,Harm kieperde er toch een "BESTE BORREL"in? ;)

Last,Audio Top,Quality Service zij allen bevatten ALCOHOL en mijn ervaring met deze middelen is dat met al deze producten je platen goed schoon te maken zijn.

Echter de nadelige effecten van het bestanddeel ALCOHOL op het vinyl,daar wil ik mijn platen tegen beschermen.

Da's waar inderdaad, maar ik dacht dat 't meer 'as a matter of speaking' was.

Ik heb (lees:had) geen idee wat er zoal in die vloeistoffen zat.

de nadelige effecten van het bestanddeel ALCOHOL op het vinyl,daar wil ik mijn platen tegen beschermen

Beschadigen ze de LP op lange termijn ? :unsure:

Da's waar inderdaad, maar ik dacht dat 't meer 'as a matter of speaking' was.

Ik heb (lees:had) geen idee wat er zoal in die vloeistoffen zat.

de nadelige effecten van het bestanddeel ALCOHOL op het vinyl,daar wil ik mijn platen tegen beschermen

Beschadigen ze de LP op lange termijn ? :unsure:

Alcohol lost de weekmaker in pvc (bestanddeel van vinyl) op.

Bij geforceerd afnemen van de vloeistof van de plaat ( mechanisch afzuigen) veranderd de vloeibare alcohol naar een andere hoedanigheid (gas dus) dit gaat gepaard met en sterke temperatuur daling.

Dit nu is niet echt fijn voor het vinyl.

• 3 weeks later...
Guest Hubertinus

Ik heb nog eens op de site van Pro-Ject gekeken en die RPM6 (.1) zou ik best eens willen horen! Dat zit volgens mij goed in elkaar.

Hubertinus :eek: