Sebastiaan de vries Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 Beste, Erik is zo sportief geweest mij de PM-men. En dat waardeer ik heel erg. Hij heeft excuses aangeboden, ik ook. Laten we het snel vergeten. Ik geloof ook opecht dat Erik het zo niet bedoeld, en ik bedoel het ook niet zo rot. Op dat moment wel, maar dat is nu weer over Ik heb mijn berichten ook verwijderd. Ik had ook niet zo mogen reageren. Het is alle stress in het algemeen die ik hier afreageer en dat is ook niet juist. Zoals altijd al zo geweest heb ik nooit nee tegen een blindtest gezegd, het ging mij alleen op de manier waarop. Als iedereen het nou gewoon even gezellig houdt, dan komt het allemaal wel goed en gaat die test er wat mij betreft ook komen. Op het moment da tik het gevoel heb persoonlijk aangevallen te worden, zal ik daar hard tegenin gaan, want zo ben ik gewoon Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 Pfff.. de rust is wedergekeerd..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 Beste Bas, Dat had ik al begrepen en neem je dat niet kwalijk. Het moet ook voor jou een plezier kunnen zijn om aan zo iets mee te werken. Maar dat moet je dan wel jezelf gunnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 1. Tijdens een A-B vergelijk mag je niet met teveel mensen zijn. Bovendien moet je het serieus willen houden. Lijstjes bijhouden dus en niet tussendoor "meningen" uitwisselen. 2. Dan is het ook zaak dat diegene die willen luisteren op de hot spot zitten. Ruimte en plaatsing is anders niet waar te nemen. 3. Muziekkeuze is ook belangrijk. Kies muziek met weinig instrumenten die van dichtbij zijn opgenomen. Grote orkesten met twee miscrofoons opgenomen zijn volgens mij ongeschikt. 4. Maak ook gebruik van twee spelers die identiek zijn op de befaamde clock na. Andere wijzigingen kunnen ook parten spelen (h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 Beste Hans, Ja precies. Ik heb dus liever dat het kastje niet te snel schakelt. Voor mijzelf ou het alleenw werken met muziek die ik goed ken. Ik heb zo'n blindtest al eens gedaan met twee benchmark dac's. Toen had ik het elke keer goed, maar ik geef zonder meer toe dat het heel moeilijk is als er plots achter elkaar geschakeld wordt. Ik raak in de war op een gegeven moment. Hetzelfde fenomeen is eens in de studio vastgesteld. Waar klanktechnischi de hele tijd zitten te draaien aan de oa. de parametrische eq, hadden ze als test bij een aantal kanalen ineens op bypass gezet. Toch vielen vele in de kuil, en dachte bij het opdraaien van het laag dat dat ook echt gebeurde. Neemt niet weg dat ik wel geloof dat mensen de speler met klok ertussenuit kunnen halen. Zoniet dan zei het zo, hebben we het in ieder geval geprobeerd. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 Bas, we hebben helemaal geen random kastje nodig. De Array pre kun je helemaal blind zetten. Na tien keer heen en weer schakelen weet je echt niet meer welke A of B was. Hierna is het voor de bediener alleen maar heen en weer schakelen op verzoek van de luisteraar. Deze luistert en noteert. De anderen houden gewoon effe stil (dat is het moeilijkst). Gewoon elk drie nummer op deze manier en je bent klaar. Vijf man en een bediener... dat lijkt mij het maximum. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 Okee, dan kan Remco nu naar huis... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 Beste, Ik vond het kastje van Remco juist zo stoer bedacht, zou zonde zijn als het er dan eindelijk van komt dat we die neit gebruiken. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 Beste Hans, Dan kan alleen met een goed opgezette test volgens daarvoor opgezette protocollen die waarborgen dat zo'n test echt gerandommiseerd is en dat heb ik Hear nog nooit zien gebeuren. Zulke tests zijn dan reuze gezelig maar aan de uitkomst kun je verder geen enkele conclusie verbinden. Heb toch echt veel meer vertrouwen in het kastje van UltraAnalog en ik denk dat het prima te regelen valt dat het met een instelbaar interval omschakelt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 AB tests zijn helemaal niet geschikt om te bepalen welke er beter of slechter is, wel om te bepalen of er sprake is van een verschil. Ik heb gemerkt dat het heel stil moet zijn, niemand onverwachte bewegingen maakt, niemand iets zegt. Concentratie is heel snel gebroken (althans: bij mij). Het lastigste vond ik altijd nog te bepalen waar de verschillen hoorbaar zijn. Als je dat eenmaal weet, dan is het een stuk eenvoudiger. Als er tijd voor is, kun je het volgende doen: na de test iemand die wel verschillen hoorde vragen ze te specificeren en de test opnieuw doen. Verschillen worden dan beslist beter gehoord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 AB tests zijn helemaal niet geschikt om te bepalen welke er beter of slechter is, wel om te bepalen of er sprake is van een verschil. Ik heb gemerkt dat het heel stil moet zijn, niemand onverwachte bewegingen maakt, niemand iets zegt. Concentratie is heel snel gebroken (althans: bij mij). Het lastigste vond ik altijd nog te bepalen waar de verschillen hoorbaar zijn. Als je dat eenmaal weet, dan is het een stuk eenvoudiger. Als er tijd voor is, kun je het volgende doen: na de test iemand die wel verschillen hoorde vragen ze te specificeren en de test opnieuw doen. Verschillen worden dan beslist beter gehoord. Beste, Mee eens. Het moet echt kraakstil zijn. Elk geluidje wat ik hoor haalt me uit mijn consentratie en iritteerd me mateloos. Daarom krijgen mijn vriendin en ik altijd bonje als ik wil luisteren en ze zit in mijn buurt. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 Wanneer er iets random omschkeld gebeurt dat op momenten dat je precies bezig bent je op klankverschillen te concentreren. Bovendien weet de luisteraar niet of speler A of speler B speelt. Dit is ook belangrijk om ervaringen te kunnen staven. Jammer voor het kastje, maar ik zie dat dus niet zitten. Niets weerhoudt jullie om het ding er echter tussen te hangen. Echter wel na het eerste "verhoor", alle kabels ed zijn dan n.l. het minst in beweging geweest.. Nogmaals, ik vind A-B heel gevaarlijk. Zoals Joboton zegt is concentreren best wel lastig.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 Liever niet Leeuwarden. Ik ben het niet eens met Hans. Zijn methode geeft geen betrouwbaar resultaat. De kast van Remco is verreweg te prefereren voor zo'n test. Hans, random schakelen wil niet zeggen dat het tijdstip random is. Als het goed is luister je telkens naar exact hetzelfde fragment gedurende een bepaalde tijd. Dit herhaal je zo'n 15 tot 20 keer, waarbij je niet weet of het A of B is. Ik raad ook iedereen aan om alvast te oefenen, bijvoorbeeld met ABX. Je moet jezelf een beetje trainen voor het blind testen. Je leren concentreren op het verschil dat je hoort en in je geheugen vastleggen waar dat verschil precies uit bestaat en vervolgens kunnen onthouden welk geluid bij A en welk bij B hoort. Rust is absoluut noodzakelijk. Het beschrijven van de verschillen aan elkaar tijdens de test is uit den boze. De optie van Hans om om de beurt te testen waarbij iedereen de gelegenheid heeft om in de sweet spot te zitten vind ik wel een goeie. Ik denk dat het belangrijker is om per luisteraar een betrouwbaar statistisch resultaat vast te stellen dan dat er veel luisteraars zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 Liever niet Leeuwarden. Ik ben het niet eens met Hans. Zijn methode geeft geen betrouwbaar resultaat. De kast van Remco is verreweg te prefereren voor zo'n test. Waarom niet....?? Bovendien is dat dan gelijk bewezen.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 heeft iemand het al eens met een hele goede hoofdtelefoon geprobeerd? je sluit dan een heleboel klankbeinvloedingen uit. en je kunt veel geconcentreerder luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 Hans, het gaat snel hier. Niet eens tijd om je post nog even aan te passen. Zie boven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 En omdat het zo snel gaat, postjes maar opknippen Wat Erik zegt kan iedereen doen en dat was wat ik bedoelde met oefenen. Joboton geeft ook al aan hoe moeilijk het is en als je jezelf hier een beetje voor traint helpt dat enorm. http://www.pcabx.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 Het beschrijven van de verschillen aan elkaar tijdens de test is uit den boze. Dat is niet wat ik bedoeld heb te zeggen. Eerst de test gewoon uitvoeren, daarna pas iemand (die aangegevenheeft de verschillen gehoord te hebben) laten uitleggen waar hij die gehoord heeft en hoe en die info gebruiken om de test te herhalen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 Ik zou dus willen dat de luisteraar zelf het schakelpunt bepaalt. Bovendien moet hij weten welke speler draait (A of . Ik heb al zo verschrikkelijk veel A-B vergelijken gedaan, dat random werkt dus echt niet. Zelf schakelen is eigenlijk nog beter. Dat deed ik o.a. wanneer ik mijn verschillende zelfbouwkabels vergeleek. Dat zou hier ook kunnen, maar dan moet iemand anders de Cd-spelers aansluiten. Op de afstandsbediening kies je dan gewoon 1 of 2. Zien doe je helemaal niks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 Hallo jeroen, Denk dat je zo'n test niet al te ingewikkeld moet maken. Denk dat je al een heel eind bent als ieder voor zich per luistertest met een simpel plusje of minnetje zijn indruk noteert. En dat dan strikt voor zichzelf houdt totdat de hele sessie afgelopen is. Het kastje houdt automatisch bij wat er er per test draait en dat wordt pas na afloop bekend. Het probleem van de sweetspot zie ik niet zo als de installatie goed is en de speakers een goed breed beeld neer kunnen zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 Het beschrijven van de verschillen aan elkaar tijdens de test is uit den boze. Dat is niet wat ik bedoeld heb te zeggen. Eerst de test gewoon uitvoeren, daarna pas iemand (die aangegevenheeft de verschillen gehoord te hebben) laten uitleggen waar hij die gehoord heeft en hoe en die info gebruiken om de test te herhalen. ja, maar dan krijg je het volgende probleem, je gaat met andermans oren luisteren (met dank aan ruud) iedereen gaat op het aangegeven verschil zitten letten en ineens horen we het allemaal. ik heb eens een blinde intrlink test uitgevoerd , met 3 mensen , tdo, fritzzel en picoso. het was ook een ABX test, en na drie kwartier luisteren konden ze concequent zonder overleg met elkaar Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 Ook lijkt het me zinnig om de luisteraar zijn fragment te laten bepalen. de anderen luisteren dan ook niet steeds naar dezelfde muziek. Ook zelf een lijstje maken met de door jouw te horen verschillen hoe je die noemt mag je zelf weten. Op het eind is het n.l. alleen van belang welke speler je beter vond klinken. Ik ben benieuwd.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 Ik zou dus willen dat de luisteraar zelf het schakelpunt bepaalt. Bovendien moet hij weten welke speler draait (A of . Beste Hans, Als je voorgaande pagina's gelezen hebt dan zie je dat het daar juist NIET over gaat. Dat heeft helemaal niets meer met een DBT te maken. Dat je daar ook niets in ziet is wel duidelijk, anderen echter wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 Ik zou dus willen dat de luisteraar zelf het schakelpunt bepaalt. Bovendien moet hij weten welke speler draait (A of . Beste Hans, Als je voorgaande pagina's gelezen hebt dan zie je dat het daar juist NIET over gaat. Dat heeft helemaal niets meer met een DBT te maken. Dat je daar ook niets in ziet is wel duidelijk, anderen echter wel. Je begrijpt me kennelijk niet.... Ik zeg niet dat je moet weten welker speler er draait in de zin van, dat is die met en dat die zonder. Nee alleen welke is A en welke is B. Per luisteraar veranderen die A en B dan natuurlijk (of juist niet). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 Ik denk niet dat je dan met andermans oren gaat luisteren, maar het is mijn ervaring dat het uitermate lastig te bepalen waar verschillen zitten. In het laag? het midden? het hoog? Misschien in het neerzetten van de ruimte? Plaatsing? dieptewerking? klankleur van instrumenten? Pittig of juist iets gematigd? enz enz enz. Als iemand kan helpen dat te reduceren, lijkt me dat nuttig. Ten slotte kun je er een paar fake omschakelingen tussendoor doen (wel aangeven dat die tot de mogelijkheid behoren) om te bepalen of er werkelijk verschillen gehoord worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts