Jump to content

Audiofiel.....???

WanFie
 Share

Recommended Posts

Je zult er mee moeten leren leven Hans. Dat het woord een negatieve bijsmaak heeft is toch hoofdzakelijk aan de audiofielen zelf te danken.

Zei het al in dat andere topic: Het vergelijkbare woord bibliofiel heeft geen negatieve bijklank, het heeft zelfs een zekere status. Toch wordt er over boeken ook heel wat afgeneuzeld.

:rolleyes:

Beste Hans,

Weet je wat het is. Je hebt zeker een punt. Het is eigenlijk raar dat een groepje mensen dat met zijn allen dezelfde hobby beleven, toch elkaar afkraken. Maar er is een "maar".

Jij gaf als mooi voorbeeld je broer. Nou weet ik dat dat een technisch zeer begaafd man is, die ontzettend veel gestudeerd heeft (denk ik) en dus echt weet waar het over gaat. Tuurlijk lacht ie zich rot als er hier soms mensen zijn die het allemaal ook wel even denken te weten, tewijl hij er jaren voor heeft gestudeerd.

Bij mij gebeurd namelijk hetzelfde zodra audiofielen kreten gaan roepen over, dit instrument kleurt, dit instrument dit, en zus enzo. Dit terwijl deze mensen het verschil nog niets eens weten in klank tussen een trompet of een trombone, laatstaan ooit eens echt live muziek hebben gehoord. En dan heb ik hetzelfde als jou broer. Mensen komen onzin praten over het vakgebied waar ik in heb gestudeerd.

Wat bijv. typisch audiofiel is. Ik wil mensen een goede interlink verkopen. Ik wil ze eens een Prefer MGK-15 te leen geven. Als mensen dan vragen wat het kost, en ik zeg 7 euro per meter, krijg ik altijd direct naar mijn hoofd geslingerd, "is die kabel dan wel goed". Vervolgens zijn ze meteen niet meer geinteresseerd. Zou ik er 35 euro per meter voor vragen, dan zijn ze zeer zeker geintereseerd.

En dit is maar een van de voorbeelden die ik veel meemaak met typische audiofiele mensen. Dit zijn allemaal goedwillende mensen, die zich te ver hebben laten leiden door de marketing en ellende. Gek gemaakt dus, en dat vind ik typisch audiofiel en snobistisch geneuzel.

Groeten,

Bas

Bij mij gebeurd namelijk hetzelfde zodra audiofielen kreten gaan roepen over, dit instrument kleurt, dit instrument dit, en zus enzo. Dit terwijl deze mensen het verschil nog niets eens weten in klank tussen een trompet of een trombone, laatstaan ooit eens echt live muziek hebben gehoord.

Hoezo vooroordelen? :rolleyes:

Guest Kraus vonBentinck
Beste Hans,

Weet je wat het is. Je hebt zeker een punt. Het is eigenlijk raar dat een groepje mensen dat met zijn allen dezelfde hobby beleven, toch elkaar afkraken. Maar er is een "maar".

Jij gaf als mooi voorbeeld je broer. Nou weet ik dat dat een technisch zeer begaafd man is, die ontzettend veel gestudeerd heeft (denk ik) en dus echt weet waar het over gaat. Tuurlijk lacht ie zich rot als er hier soms mensen zijn die het allemaal ook wel even denken te weten, tewijl hij er jaren voor heeft gestudeerd.

Bij mij gebeurd namelijk hetzelfde zodra audiofielen kreten gaan roepen over, dit instrument kleurt, dit instrument dit, en zus enzo. Dit terwijl deze mensen het verschil nog niets eens weten in klank tussen een trompet of een trombone, laatstaan ooit eens echt live muziek hebben gehoord. En dan heb ik hetzelfde als jou broer. Mensen komen onzin praten over het vakgebied waar ik in heb gestudeerd.

Wat bijv. typisch audiofiel is. Ik wil mensen een goede interlink verkopen. Ik wil ze eens een Prefer MGK-15 te leen geven. Als mensen dan vragen wat het kost, en ik zeg 7 euro per meter, krijg ik altijd direct naar mijn hoofd geslingerd, "is die kabel dan wel goed". Vervolgens zijn ze meteen niet meer geinteresseerd. Zou ik er 35 euro per meter voor vragen, dan zijn ze zeer zeker geintereseerd.

En dit is maar een van de voorbeelden die ik veel meemaak met typische audiofiele mensen. Dit zijn allemaal goedwillende mensen, die zich te ver hebben laten leiden door de marketing en ellende. Gek gemaakt dus, en dat vind ik typisch audiofiel en snobistisch geneuzel.

Groeten,

Bas

Ik sta te popelen om die kabel te proberen :D

Bij mij gebeurd namelijk hetzelfde zodra audiofielen kreten gaan roepen over, dit instrument kleurt, dit instrument dit, en zus enzo. Dit terwijl deze mensen het verschil nog niets eens weten in klank tussen een trompet of een trombone, laatstaan ooit eens echt live muziek hebben gehoord.

Hoezo vooroordelen? :rolleyes:

Beste CGM,

Dat is geen vooroordeel, dat is bij mensen waarbij ik het test. Laats nog op een audiovereniging, zette ik wat op, en vroeg de zaal toen welk instrument er speelde. Denk je to ook maar iemand van de 35 aanwezige het goed hadden? Nope :) Ik zeg dus niet zo dat het bij alle audiofielen zo is, ik noem een voorbeeld van wat ervaringen.

Groeten,

Bas

Het is zowiezo altijd audiofiel geneuzel, terwijl het woord audiofiel het meest nietzeggende woord is wat er bestaat in audioland.

De audiofiele versterker bestaat niet.

De audiofiele CD-speler bestaat niet.

De audiofiele kabels bestaan ook niet.

De audiofiele luidspreker bestaat evenmin.

Een apparaat opzichzelf zegt eigenlijk zowiezo al vrij weinig.

De totale set is ook al niet audiofiel, omdat deze samengesteld is op een persoonlijke referentie. Het wordt dan een persoonlijke audiofiele set waarvan je weet dat er veel mensen zijn die jouw smaak en waarheid niet delen. Dus van algeheel 'audiofiel' is al geen sprake meer.

Nu zegt het mij evenmin als een muzikant tegen mij zegt dat de trombone neuzelig klinkt en mijn set daardoor niet audiofiel is. ik moet er ook niet aan denken, dat ik mijn set laat samenstellen door een muzikant die vind dat intrumenten nu klinken als werkelijkheidsweergave, terwijl ik vind dat mijn set nergens meer naar klinkt en zelfs kleurt. Met andere woorden, ik zou dan de belevingswereld van de muzikant moeten overnemen om mijn set natuurlijk te laten klinken. Het grappige is ook, dat muzikanten ook 2 verschillende belevingswerelden hebben, dus ook 2 verschillende opvattingen hebben of iets natuurgetrouw klinkt of niet. Je schiet er uiteindelijk niet het minste of geringste mee op, als hij je probeert te adviseren of te overtuigen. Je zoekt uiteindelijk toch je eigen weg waarin het voor jouw gehoor of belevingwereld natuurgetrouw klinkt.

Ik zei dat het woord audiofiel het meest nietszeggend was, maar het woord 'referentie' is het meest nietszeggende woord in audioland. Er is helemaal geen referentie. Neem een stel referentie luidsprekers. Allemaal claimen ze dat ze de referentie of de waarheid in huis hebben, maar toch klinken ze totaal verschillend tegenover elkaar. Dan blijft er van een referentiepunt toch geen spat meer heel. Als er een referentiepunt was, bijvoorbeeld samengesteld door muzikanten, dan klonk alles hetzelfde tegenover elkaar en ging het allen nog maar over miniscule details. dan zou die "muzikantenwereld" aan ons opgedrongen worden als referentie zijnde. Maar dat lukt niet, want ook muzikanten verschillen net zoals audiofreak evenveel van mening wat werkelijkheidsweergave is. Omdat het een persoonlijke beleving is.

Kortom het is allemaal geklets en gezever en niemand heeft de waarheid in huis. Al speel je honderd instrumenten.

En daarom blijf ik de spreuk van Ruud nog het mooist vinden.

Wie met andermans oren luistert, bedriegt zichzelf. Dat is de enige waarheid die er is. :)

Groeten

Edwin

Ik vind ook dat sommigen veel te veel professionel proberen te doen, terwijl audio feitelijk niets anders is dan klungelen met apparatuur en acoustiek tot het in je gehoor goed klinkt. En er wordt ook veel teveel zo'n nietszeggende "muikantensfeer" omheen gebreid. Het is zo'n simpele hobby die veel te moeilijk wordt gemaakt door er allerlei 'intelligente sferen en status omheen te creeren.

De hobby stelt werkelijk niets voor en is de makkelijkste hobby die ik ken. Je hoeft alleen maar te lusteren en samen te stellen. Meer is het niet. En toch blijft het de mooiste hobby die er is.

Ik ben geen audiofiel maar een apparatuurfreak en muziekfreak. :)

Edwin

Beste Edwin,

Niets muzikanten sfeer Edwin, maar mensen die zelf spelen luisteren gewoon heel anders, en hebben in mijn optiek een mening die veen dichter bij de waarheid komt. Je hele manier van luisteren, en denken veranded totaal als je zelf elke dag tussen echte instrumenten zit, muziek doorgrond etc.

Begrijp me nu niet verkeerd. Ik probeer absoluut geen beeld te creeren dat muzikanten alles beter weten. Want andersom leren muzikanten weer heel veel van audiofielen, en kunnen audiofielen muzikanten op een pad brengen waar ze anders nooit gekomen waren.

Groeten,

Bas

Alle muzikanten zijn of worden doof, en anders zijn ze aan de drugs. Verder hebben ze een yogohiuma setje omdat muziek vanaf een cd ze niet interesseert.. :P:D

Beste CGM,

Dat is helemaal waar, omdat deze mensen lusiteren naar de harmonie en melodie van een muziekstuk. En dan is "klank" een ondergeschikt iets ;)

Betreft de drugs's etc. ook dat is waar, en ik zie niet in wat daar mis mee is. Zijn volwassen mensen die zelf die keuze maken. Ik zelf trad overigens ook nooit op zonder en of twee joints achter de kiezen te hebben :D

Groeten,

Bas

Beste Edwin,

Niets muzikanten sfeer Edwin, maar mensen die zelf spelen luisteren gewoon heel anders, en hebben in mijn optiek een mening die veen dichter bij de waarheid komt. Je hele manier van luisteren, en denken veranded totaal als je zelf elke dag tussen echte instrumenten zit, muziek doorgrond etc.

Begrijp me nu niet verkeerd. Ik probeer absoluut geen beeld te creeren dat muzikanten alles beter weten. Want andersom leren muzikanten weer heel veel van audiofielen, en kunnen audiofielen muzikanten op een pad brengen waar ze anders nooit gekomen waren.

Groeten,

Bas

Sorry Bas, ik heb teveel muzikanten meegemaakt, die ten eerste in diverse audiosets totaal geen onderscheidend vermogen hebben. Ze horen niet eens verschil tussen CD-spelers en versterkers. Of ze zijn welweer ernstig slechthorend. De meeste muzikanten zijn audiofiel gezien erg slechte luisteraars. En ze hebben er vaak ook de ballen verstand van. Ze zeggen vaak ook eerlijk dat ze niet zo verfijnd horen als een audiofreak. Het interesseert ze meestal niet eens.

Als ik een review wil horen, dan hoor ik hem liever van een doorgewinterde fanatieke audiofreak, dan van een muzikant. Bij een muzikant komt er meestal niets zinnigs uit, hoe denigrerend dat ook moge klinken. :) Ze kunnen vaak niet eens een geluidsbeeld beschrijven. Dat is mijn algehele ervaring met muzikanten. En het is echt waar, vaak zijn ze slechthorend in het middengebied. ze verstaan vaak geen gesprekken meer als er meerdere mensen door elkaar heen praten.

groeten

Edwin

Beste Edwin,

Groeten,

Bas

Sorry Bas, ik heb teveel muzikanten meegemaakt, die ten eerste in diverse audiosets totaal geen onderscheidend vermogen hebben. Ze horen niet eens verschil tussen CD-spelers en versterkers. Of ze zijn welweer ernstig slechthorend. De meeste muzikanten zijn audiofiel gezien erg slechte luisteraars. En ze hebben er vaak ook de ballen verstand van. Ze zeggen vaak ook eerlijk dat ze niet zo verfijnd horen als een audiofreak. Het interesseert ze meestal niet eens.

Als ik een review wil horen, dan hoor ik hem liever van een doorgewinterde fanatieke audiofreak, dan van een muzikant. Bij een muzikant komt er meestal niets zinnigs uit, hoe denigrerend dat ook moge klinken. :) Ze kunnen vaak niet eens een geluidsbeeld beschrijven. Dat is mijn algehele ervaring met muzikanten. En het is echt waar, vaak zijn ze slechthorend in het middengebied. ze verstaan vaak geen gesprekken meer als er meerdere mensen door elkaar heen praten.

groeten

Edwin

Beste Edwin,

Nu ga je wel ver hoor. Zonder muzikanten geen muziek, en dus geen hifi passie, ofje moet naar electrisch opgewekte volgegeluidjes gaan luisteren ;)

Diezelfde muzikanten die geen klankbeeld kunnen beschreiven, of geen notie van hifi hebben, kunnen veel meer. Een klankbeeld beschrijven en een beetje over hifi lullen kan niedereen en is geen gave ens teld geen ene ruk voor.

Muzikanten denken in melodie lijnen, en het zou hin aan hun reet roesten hie iets geplaatst wordt. Maar geef een bassist een keer een fender Jazz bass met andere elementen en ze vertellen je meteen welke elementen erop zitten. Laat ze eens luisteren naar een melodie en ze vertellen je exact wat er gebeurd, welke noten er worden aangeslagen. En dat Edwin dat is dus wel een gave!

Ik heb 100 keer meer respect voor iemand die zijn emotie en muzikale ideeen tot uiting kunnen brengen met hun instrument, en daar tot volle toewijding voor gestudeerd hebben (en dan bedoel ik dus niet een school ofzo!) Dan en stelletje gasten door lopen te ouwehoeren over breedte of diepte van een klankbeeld ;)

Groeten,

Bas

Nu ga je wel ver hoor. Zonder muzikanten geen muziek, en dus geen hifi passie, ofje moet naar electrisch opgewekte volgegeluidjes gaan luisteren

Dat is waar, maar muzikanten kunnen mij hooguit zeggen wat hun natuurgetrouw vinden klinken. Maar opdringen lukt je nooit. Het enige waar ik blij mee ben, is dat muziknaten een intrument kunnen bespelen. Want zonder hen geen muziek.

Diezelfde muzikanten die geen klankbeeld kunnen beschreiven, of geen notie van hifi hebben, kunnen veel meer. Een klankbeeld beschrijven en een beetje over hifi lullen kan niedereen en is geen gave ens teld geen ene ruk voor.

Dat ben ik niet met je eens. verschillen horen tussen diverse apparatuur daar gaat vaak vele jaren luisteren overheen, voordat je weet wat een andere audiofreak bedoelt. Na zoveel luisteren en trainen ontwikkel je je gehoor steeds beter en wordt het gehoor steeds hoger van onderscheidend vermogen. Veel muzikanten hebben daar juist veel waardering voor, dat audiofreaks deze gave hebben ontwikkelt. Als ik alleen al naar mezelf kijk, met hoe ik in de loop der jaren mijn gehoor steeds verder ontwikkeld heb. Dat duurt alleen wel jaren.

Die piano-leraar waar ik het wel eens vaker over heb gehad, die staat tekens weer verbaast, hoe ik de kleinste verschillen waarneem in het geluid. Ook vond hij het fantastisch dat ik verschil blind kon horen tussen de PM80 in Klasse A stand en AB. daar moest hij gewoon om lachen. En ik had het 10 van de 10 keer goed. Maar ook als hij een paino natuurgetrouw vond klinken, dan wees ik hem op andere kleuringen in het geluid, bijvoorlbeeld een aangedikt laagmidden. Na een tijdje luisteren hoorde hij die kleuring ook. En kreeg er zelfs afkeer van. Door hem op de verschillen te wijzen leerde hij juist weer sneller en wist hij waar hij op moet letten.

Dus uiteindelijk heeft hij weer veel geleerd van mijn jarenlange luisterervaringen.

Van hem heb ik het woord 'geluidsanalicus' ook. Hij noemde mij een geluidsanaliticus omdat ik zo goed de verschillen kon horen en onderbouwen. hij vond het vooral boeiend hoe ik al die vervormingen en kleuringen kon horen in het geluid. En dat bijvoorbeeld een piano in zijn gehoor goed klinkt, maar dat ik hem dan bijvoorbeeld weer wees op de kleuring in het laagmid. Hij hoort ook maar

Beste Edwin,

Kijk nu ben ik het wel met je eens :D. Een dingetje ben ik nog niet helemaal met je eens. Tuurlijk is een (audiofiel) gehoor iets wat je kunt trainen. En ja het wordt getrained na jaren freaken en doen. Maar hoe kan het dan dat mijn vriendin, die geen moer geeft om hifi, toch alles kan horen en ook nog eens juist kan benoemen.? Of zijn vrouwen gewoon mysterieuze wezens en tellen die hier niet mee.. :D :D

Overigens, ben ik dus ook gewoon apparaten freak, en vind ik het gewoon leuk om me ermee bezig te houden, en met de techniek te spelen. Echter neem ik het allemaal niet zo serieus. Ik zie het als een leuk en grappig tijdverblijf. Het is leuk bepaalde doelen te maken. Zo denk ik dat we het allemaal beleven op welke manier we er ook mee bezig zijn.

Ik vind het leuk dat je me bestempeld als unifreak, maar dat komt gewoon omdat ik een ADHD persoon ben en mijn energie kwijt moet. Behalve mijn muziekale passie en mijn hifi hobbij ben ik ook nog eens bus freak :D

Groeten,

Bas

Of zijn vrouwen gewoon mysterieuze wezens en tellen die hier niet mee
Grappig dat je dat inbrengt. Ik herken een "goed geluid" meestal aan twee dingen:

1) mijn vriendin die op de bank een boek aan het lezen is en die geen kritiek heeft op het audio-geweld dat zich ook in diezelfde huiskamer afspeelt. Ze heeft er kennelijk geen "last" van.

en

2) als ik kippenvel krijg en het idee heb dat ik de versterker harder wil zetten.

Is dat audiofiel?

Groet,

Jacco

Beste Edwin,

Kijk nu ben ik het wel met je eens :D. Een dingetje ben ik nog niet helemaal met je eens. Tuurlijk is een (audiofiel) gehoor iets wat je kunt trainen. En ja het wordt getrained na jaren freaken en doen. Maar hoe kan het dan dat mijn vriendin, die geen moer geeft om hifi, toch alles kan horen en ook nog eens juist kan benoemen.? Of zijn vrouwen gewoon mysterieuze wezens en tellen die hier niet mee.. :D :D

Overigens, ben ik dus ook gewoon apparaten freak, en vind ik het gewoon leuk om me ermee bezig te houden, en met de techniek te spelen. Echter neem ik het allemaal niet zo serieus. Ik zie het als een leuk en grappig tijdverblijf. Het is leuk bepaalde doelen te maken. Zo denk ik dat we het allemaal beleven op welke manier we er ook mee bezig zijn.

Ik vind het leuk dat je me bestempeld als unifreak, maar dat komt gewoon omdat ik een ADHD persoon ben en mijn energie kwijt moet. Behalve mijn muziekale passie en mijn hifi hobbij ben ik ook nog eens bus freak :D

Groeten,

Bas

Het is inderdaad opvallend Bas, hoe vrouwen zo'n goed onderscheidend gehoor kunnen hebben, zonder te moeten oefenen door veel te luisteren. Ik denk echt dat vrouwen van een nature een beter onderscheidend vermogen hebben op gehoorgebied dan mannen. Het gaat ze vaak ook zo makkelijk af, alsof het hun tweede natuur is. Dan moet je voorstellen, dat als ze jaren helemaal gaan freaken op audiogebied, wat voor waanzinnig goed gehoor ze dan wel niet moeten hebben. :D M'n moeder ook, als mijn vader vroeger andere luidsprekers kocht, dan kon ze meteen al aangeven wat de verschillen zijn. Ze benoemde de verschillen dan niet op een audiofiele manier, maar eerder in termen als 'helderder' 'gedetailleerder' 'mooiere stemmen of gitaren', enz enz.

En dan denk je in het begin van: dat horen ze toch niet, dat is gen hobby voor een vrouw. Maar nou en of dat ze het horen. :D Niks geen dommigheid aan. :D

Ik heb de nare eigenschap dat ik de audiohobby wel te serieus neem. Altijd weer let ik op het geluid. En dat is best vervelend, omdat je altijd weer "fouten" tegenkomt. En dan wissel je weer van versterker of luidsprekers, en dan is de fout opgelost, en hups daar dient de volgende fout zich weer aan. Bijvoorbeeld stemmen klinken weer te nasaal of te rond laag. Het is altijd wel weer wat. Of de acoustiek is weer een groot probleem

Maar appatuurfreak ben ik ook zeker. Ik koop vaak alleen al de audiobladen om te zien hoe een CD-speler of versterker er van binnen uitziet. dat is gewoon prachtig om te zien.

Jij bent ook gewoon een freak. daar kun je niet omheen. :D Maar dat is toch alleen maar mooi, dat je je helemaal ergens op kunt storten op iets tot het uiterste.

Het enige puntje wat jij wel hebt, is dat jij een apparaat nooit lang hebt staan. Alsof het lijkt, dat een vaste opstelling je snel verveelt en weer gauw iets anders wilt. Jij kunt heel gauw superenthousiast van iets zijn, waardoor je denkt dat je deze set jarenlang zult houden, maar een paar weken of maanden later staat er weer compleet iets nieuws. Nu heb je die Bryston combinatie, maar ik weet zeker dat je binnen een bepaalde tijd weer superenthousiast bent over iets anders, wat weer beter eigenschappen heeft als Bryston. :D Eigenlijk ben je voortdurend zoekende en neem je de hobby bloedserieus. :D Soms denk ik dat je dan geen moment rust meer in je kont hebt, en eigenlijk niet langdurig kunt genieten van iets, omdat je weer gauw weer wat anders wilt. Aan de andere kant is het wel mooi, omdat je alle apparatuur wel tijdelijk thuis hebt gehad, en ons kunt vertellen of een apparaat goed is of minder goed. Of wat de plus en minpunten zijn. wat dat betreft lees ik de reviews graag van apparatuur die je thuis hebt gehad, of nog steeds hebt.

Ps, ik weet dat jij een busfreak bent. :D Ik heb je op hifi.nl destijds wel eens verhalen zien schrijven over bussen. Ik vind het altijd wel mooi als iemand totaal kan freaken op bijvoorbeeld iets wat voor een ander heel gewoon lijkt. Maar het is helemaal niet zo gewoon als je je er verder in verdiept. Mijn broertje kickt bijvoorbeeld op dieseltreinen. Alleen die lucht al van zo'n dieseltrein, dat vind hij het lekkerste wat er is. Die mix van smeerolie met diesel is voor hem een drug. :D Iedereen heeft zo wel z'n ding denk ik.

Groeten

Edwin

Beste Edwin,

Je zegt dat ik dingen maar voor kort heb staan, maar weet je dat dat reuze mevalt. Ik heb toen mijn RB-1090's weggedaan vanwege geldgebrek, niet vanwege onvree. Mijn Matrix-800's heb ik inmiddels al 3 jaar en nog geen haar die erover denkt hem weg te doen. Ik draai al heel lang steevast met mijn CDPXA-7ES als loopwerk. Ik draai al 3 jar lang steevast met mijn Sony/Soundevolution TA-E90ES preamp, en al ruim twee jaar lang met mijn Counterpoint DA-10 dac.

Apparaten die ik op het forum benoem zijn altijd apparaten die ik via klanten of importeurs thuis heb gehad. Deze zijn dus nooit zelf aangeschaft. En ja alles wat ik niet eerder heb gehoord en wat klanten me brengen wordt eerst beluisterd alvorens het mes erin gaat. En daarna nog eens beluisterd en belusiterd...

Betreft versterkers, ik heb deze keer express niet overhaast gedaan en heb anderhalf jaar lang hele vele versterkers kosteloos thuis geprobeerd om een weloverwogen keuze te maken. Toen heb ik gekozen voor Bryston, en dat zal nog wel lang zo blijven, want ik ben ontzettend tevreden over mijn set. Versterking en weergevers blijven zoals die zijn voor heel lang. Wel moet er in de nabije toekomst nog een setje 7BSST's bij en een extern x-over. en jawel dan ga ik actief :D. De eerstvolgende pre-amp die ik ooit zal gebruiken zal een door mij zelfgebouwde zijn, want ik ga er nooit meer een kopen. Een eigen loopwerkontwerp staat al op de planning, maar da tis dan puur voor mezelf en niet commercieel.

Betreft de bussen, geloof het of geloof het niet, maar ik kan direct horen welke versnellingsbak er in een bus zit, met welke motor :D. Ik weet het ik ben gestoord :D

Groeten,

Bas

Betreft de bussen, geloof het of geloof het niet, maar ik kan direct horen welke versnellingsbak er in een bus zit
In een bus zit toch een automatische transmissie? Wat maakt het verschil? Ik bedoel, hoe verschilt de ene automaat van de andere qua geluid? Mij is ook wel eens opgevallen dat er een hoge toon in sommige bussen zit, maar hoe zit het nou?

groet,

Jacco

Je zegt dat ik dingen maar voor kort heb staan, maar weet je dat dat reuze mevalt. Ik heb toen mijn RB-1090's weggedaan vanwege geldgebrek, niet vanwege onvree. Mijn Matrix-800's heb ik inmiddels al 3 jaar en nog geen haar die erover denkt hem weg te doen. Ik draai al heel lang steevast met mijn CDPXA-7ES als loopwerk. Ik draai al 3 jar lang steevast met mijn Sony/Soundevolution TA-E90ES preamp, en al ruim twee jaar lang met mijn Counterpoint DA-10 dac.

Zoals jij het beschrijft, valt het allemaal inderdaad wel mee. :D

Maar toch heb ik het gevoel dat je continu aan het wisselen bent. dat komt denk ik, omdat je al zo ontzettend veel apparauur en luidsprekers thuis hebt gehad, waardoor het lijkt dat je aan het wisselen bent. Maar ik denk ook dat ik de reviews en je eigen spullen soms door elkaar haal. destijds had je ook vaak spullen even te leen en deed je weer weg voor bijvoorbeeld een review of eigen gebruik.

Nooit meer vergeet ik het grote Infinity systeem wat jij thuis hebt gehad, met die joekels van Krell KMA 200 monoblokken. dat was echt mooi om te zien. En ik vergeet ook nooit meer, dat het externe filter van de Infinty's niet helemaal goed waren,en jij in alle staten was. Uiteindelijk heb je de luidsprekers maar weg gedaan. Doe Matrix 800 is ook echt fantastisch wat je hebt staan en voor menig audiofiel een droom. Het mooie is, dat het eigenlijk per kant 2 B&W 801 luidsprkers op elkaar gestapeld staan, maar dan in D' Appolito opstelling. :D dat is gewoon prachtig om te zien. Het zou hier in huis niet eens passen. :D

ik ben echt benieuwd naar de volgende apparatuur die je zelf gaat bouwen. Eigenlijk zou je een versterkerlijn moeten ontwikkelen in de richting van Naim of Creek. Kleine behuizingen die simpel zijn, maar die geluidstechnisch snel gecontroleerd, open en levendig klinken. Van die lompe grote zware versterkers die krachtig en zwoel klinken zijn er al genoeg, maar gecontroleerde kleine geintegreerde versterkers die open strak en levendig klinken, zijn er echt maar een paar. Zeg maar zoiets al Sonneteer. Die presteren het toch maar om met een handje vol onderdelen een prachtige versterker te ontwikkelen, die bijna alle 2000 Euro versterker van de kaart spelen.

Zoiets zou ik dan mooi vinden, als dat een keer op de markt kwam, of dat jij dit soort versterker zou ontwikkelen bouwen. Mooie simpele alaminium behuizing met 2 knoppen en een blauwe led. En die dan klinkt als een klok. Dat zoek ik. :)

Ik ben die Marantzen, Nad's, Sony's, Onkyo's ook wel zo zat aan het worden. :D

En dan die overdreven goede reviews in de audiobladen, terwijl het in de praktijk maar bitter weinig voorstelt.

Betreft de bussen, geloof het of geloof het niet, maar ik kan direct horen welke versnellingsbak er in een bus zit, met welke motor:D Ik weet ik ben gestoord.

Nou, valt best mee hoor. :D Mijn broetje kon precies horen op kilometers afstand wat voor diesltrein eraan kwam rijden. Hij kon ook horen aan de motor of hij zware vracht moest trekken. :D Hij wist ook precies welke dieseltrein het was. Oja, hij is ook helemaal gek van mobiele hijskranen. Hij kent elke fabrikant. :D

Groeten

Edwin

Je zult er mee moeten leren leven Hans. Dat het woord een negatieve bijsmaak heeft is toch hoofdzakelijk aan de audiofielen zelf te danken.

Zei het al in dat andere topic: Het vergelijkbare woord bibliofiel heeft geen negatieve bijklank, het heeft zelfs een zekere status. Toch wordt er over boeken ook heel wat afgeneuzeld.

Zucht...het woord audiofiel bestaat niet eens. Aan de audiofielen zelf tedanken??? Nee dat flikken mannen zoals jij nu juist <_<

Mensen die andere betichten van audiofilie zijn de dromers in mijn ogen. Waarom zou je dat in godsnaam doen terwijl je zelf een mooie set hebt staan en er DIK over tevreden bent? Kan maar een ding betekenen afgunst dat die diegene wel de dikste avalon kan neerplanten en jij en ik of wie anders dan ook finacieel gezien endus noemen we diegene audiofiel met zijn overdreven set-up hahaha....is het heus waar denk je? Ik denk dat als ik de kans zou krijgen een dikke avalon [of wat dan ook] wilt hebben doe ik het ook en jij ook en andere ook als ze de kans krijgen .

Om nog maar niet tespreken van audiofielen [zogenaamd] meer als een paar duizend cds bezitten over het algemeen...maar het zijn geen muziekliefhebbers toch? yeah right

Ff mezelf geciteerd zo denk ik er dus over ik heb geen zin om weer een stuk neer teplanten dus doe ik het zomaar ff.

Zucht...het woord audiofiel bestaat niet eens. Aan de audiofielen zelf tedanken??? Nee dat flikken mannen zoals jij nu juist  <_<

Wat doe ik nou weer ??? Kan er toch echt niet anders van maken dan dat "audiofielen" zichzelf gecreeerd hebben hoor, al dan niet een handje geholpen door de commercie. Het lijkt soms wel een kerkgenootschap, vaak lijkt het om het om geloof te gaan maar feitelijk is het niet veel meer dan een sociale context.

Betreft de bussen, geloof het of geloof het niet, maar ik kan direct horen welke versnellingsbak er in een bus zit
In een bus zit toch een automatische transmissie? Wat maakt het verschil? Ik bedoel, hoe verschilt de ene automaat van de andere qua geluid? Mij is ook wel eens opgevallen dat er een hoge toon in sommige bussen zit, maar hoe zit het nou?

groet,

Jacco

Beste Jacco,

Nou er zijn eigenlijkt wee merken versnellingsbakken (met automatische retarder). ZF en Voith. De eerste is te herkennen aan een gierend geluid dat meeloopt met het toerendal. De Voith heeft een veel meer gelijkblijvende beetje zeurende toon. Ik vind de ZF bakken heel stoer klinken. Mornern en ingewikkeld :D

Groeten,

Bas