Jump to content

Een moeilijke avond

Guest Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

Mooi verhaal Eric...

Ik denk dat de invloed van de opstelling wel verschil kan maken, maar niet in die mate zoals jij omschrijft. Nou wordt hier wel avker overdreven (om de zaak duidelijk te maken), maar jouw een beetje kennend zal dit wel meevallen. :o

Wat ik me afvroeg is, of de aanpassing tussen de ASR en voortrap wel in orde was. Het oude buizenbakje deed het n.l. toch veel beter. Aan de opstelling kan het mi dan toch nooit helemaal liggen. :huh:

De stroomverzorging kan ook een probleem zijn. Zelf heb ik nu m'n phonopre en draaitafel via een filterblok op m'n scheidingstrafo staan. De woorden van SOTA Jerry waren.... "had het maar zo geklonken bij het bezoek van de Infinity club....". :)

Jammer is altijd, dat je in dergelijke situaties met zoveel vragen blijft zitten. :(

Op bezoek bij forumlid Ruud

Het laatste waar je bij Ruud een fout zou zoeken is de opstelling. Een rack dat staat als een huis. Ruud heeft echter voor de VPI alvast een opstelling gemaakt die bestaat uit 2 platen watervast gelijmd multiplex van ongeveer 100x45x4cm die op elkaar zijn gelegd met daartussen een laag siliconen. Deze plaat ligt op drie voeten met veren; de plaat is niet overdreven zwaar vermoed ik (enkele kg) en is zwevend opgehangen in de stijl van de

Guest Kraus vonBentinck
Mooi verhaal Eric...

Ik denk dat de invloed van de opstelling wel verschil kan maken, maar niet in die mate zoals jij omschrijft. Nou wordt hier wel avker overdreven (om de zaak duidelijk te maken), maar jouw een beetje kennend zal dit wel meevallen. :o

Wat ik me afvroeg is, of de aanpassing tussen de ASR en voortrap wel in orde was. Het oude buizenbakje deed het n.l. toch veel beter. Aan de opstelling kan het mi dan toch nooit helemaal liggen.  :huh:

De stroomverzorging kan ook een probleem zijn. Zelf heb ik nu m'n phonopre en draaitafel via een filterblok op m'n scheidingstrafo staan. De woorden van SOTA Jerry waren.... "had het maar zo geklonken bij het bezoek van de Infinity club....".  :)

Jammer is altijd, dat je in dergelijke situaties met zoveel vragen blijft zitten.  :(

Hoi Hans,

Misschien heb je hier een punt; de ASR moet via dipschakelaartjes in de kast juist afgesteld worden en omdat ik de gebruiksaanwijzing vergeten was konden we zo 1, 2, 3 niet de juiste afstelling controleren; achteraf is vreemd dat de eerst gebruikte instelling (alle dipswitches off; 3 "on" - voor de kenners van het apparaat) toch de juiste waarden geeft, nl 47kOhm afsluitweerstand en 40dB versterking. Deze instelling bleek al bij de 1e tonen enorm te vervormen en daarom werd de versterking 10dB teruggeschroefd naar 30dB; deze stand gaf een heel slecht luisterresultaat maar geen vervorming. Achteraf is dit vreemd want bij een uitgangsspanning van 2,5mV is er bij een versterking van 40dB geen sprake van overmodulatie terwijl dit gehoormatig wel het geval was.

Bij enig geexperimenteer met de Sirius EMT is er (achteraf) geluisterd naar 40dB versterking en 82Ohm afsluitweerstand (had eig. 100 moeten zijn.

Op de phonotrap van Ruud is de afsluitweerstand ingesteld op 1000Ohm, d.i. correct want er wordt gevraagd om een afsluitweerstand van >1000Ohm.

Overigens moet je de invloed van de draaitafelopstelling bij een massaloopwerk bepaald niet onderschatten, zeker niet voor wat betreft de afbeelding (het ontbrekende midden). De opstelling die Ruud heeft voorbereid is ook vrij extreem, wel keurig horizontaal, maar de plank ligt echt heel labiel.

Er zijn 3 voeten, wat natuurlijk ideaal is, maar twee voeten staan aan de korte kant van het toch vrij brede plateau en 1 voet aan de andere korte zijde; allen vrij dicht aan de rand. De draaitafel stond boven de zijde met de ene poot, dus op het meest beweeglijke punt. Later kwam de Sirius er bij, die kon er gemakkelijk nog naast, waardoor het gewicht natuurlijk toenam en mogelijk vertaalde zich dit ook in een iets beter beeld, dat weet ik niet meer zo precies.

Ik weet dat Ruud ook voorheen eenzelfde principe (erg verend) gebruikte voor de opstelling van de draaitafel en dat ik bij een eerder bezoek heb opgemerkt dat hij een van de weinigen is bij wie de CD-speler duidelijk beter klonk dan de draaitafel.

Maar je hebt gelijk, je blijft altijd met veel vragen zitten, maar of dat erg is?

Je blijft toch netjes van de straat op die manier ;)

Guest Kraus vonBentinck

Hai Ruud,

De afsluitweerstand van de EMT weet ik natuurlijk niet, ik weet alleen dat we de ASR gebruikt hebben icm de EMT met de 1e drie dipswitsches op "on"; dat geeft als afsluitweerstand 82Ohm en als versterking 40dB.

Wat wel de verklaring is voor de slechte resultaten met de ASR weet ik niet; mogelijk is het toch het apparaat zelf. Bij het zoeken naar de verklaring kwam ik op het idee van de opstelling. Of dat ook de juiste verklaring is, ik weet het echt niet.

Een Micro-Seiki BL71 is naar ik meen te weten een geveerd loopwerk (mooie tafel trouwens) en dan ligt het met de opstelling heel anders.

Ik pretendeer niet het beter te weten, ik ben zoekende zogezegd.

15kg is een redelijk gewicht maar toch betrekkelijk laag gezien de tamelijk lange slag van de vering.

Het is jammer dat ik er gisteravind geen moment aan gedacht heb want bijv. even een paar grote spikes onder het plateau is een kleine ingreep

Hoi Kraus, wat ik niet weer kan vinden in jouw verhaal, heb je de ASR thuis in jouw eigen set-up ook nog geprobeerd? Zit er een mankement in de phonotrap, dan moet het bij jou toch ook hoorbaar zijn?

Mijn Minibasis geeft bij de maximale versterking (40 dB) absoluut geen vervorming.

Zelf heb ik hem ingesteld op 82 Ohm (dip 1 en 2 op "on") en een versterking van 30dB (dip 4 op "on").

Maar een massa loopwerk op een verend plateau, is dat niet vragen om problemen.

Ik zeg maar wat, voordat iedereen weer begint te roepen.

Frank. :rolleyes:

Guest Kraus vonBentinck

Jazeker, de ASR is thuis in gebruik in combinatie met een Grado Platinum Wood en dat gaat prima, dan staan alle dipswitches op 0; het is een MM element met 5mV uitgangsspanning; dat geeft wat aanzet in het laag maar klinkt best goed; ook heb de ASR een tijdje gebruikt met een Benz Ace Low; toen stonden de switsches 1 t/m 5 op 1 en de afsluitweerstand op 100; dat ging zo goed dat ik de trap na een proef heb behouden.

De set van Ruud is echter wel iets anders dan de mijne; mijn hele set kan in minder dan de helft van 1 luidspreker van Ruud en mogelijk brengt deze installatie de tekortkomingen van de ASR veel beter in beeld.

Omdat er meerdere goede ervaringen zijn met de ASR heb ik toch de neiging om nog een andere verklaring te zoeken.

Overigens is de handleiding voor wat de versterking wat onduidelijk De max versterking die de ASR kan geven is meen ik 70 dB; dan staan alle switches op 1;

Jazeker, de ASR is thuis in gebruik in combinatie met een Grado Platinum Wood en dat gaat prima, dan staan alle dipswitches op 0; het is een MM element met 5mV uitgangsspanning; dat geeft wat aanzet in het laag maar klinkt best goed; ook heb de ASR een tijdje gebruikt met een Benz Ace Low; toen stonden de switsches 1 t/m 5 op 1 en de afsluitweerstand op 100; dat ging zo goed dat ik de trap na een proef heb behouden.

De set van Ruud is echter wel iets anders dan de mijne; mijn hele set kan in minder dan de helft van 1 luidspreker van Ruud en mogelijk brengt deze installatie de tekortkomingen van de ASR veel beter in beeld.

Omdat er meerdere goede ervaringen zijn met de ASR heb ik toch de neiging om nog een andere verklaring te zoeken.

Overigens is de handleiding voor wat de versterking wat onduidelijk De max versterking die de ASR kan geven is meen ik 70 dB; dan staan alle switches op 1;

Hoi Kraus, de switches 1 en 2 zijn toch voor de ingangsweerstand? En 3 t/m 6 voor de versterking? Bij geen versterking 3 t/m 6 op 0. Switch 6 op "on" geeft +10 dB. Switch 5 op "on" geeft +16 dB. Bij switch 4 op "on" +30 dB en bij switch 3 op "on" geeft + 35 dB. Pas bij switch 3 t/m 6 op "on" geeft pas de volle +40 dB versterking. Aldus de gebruiksaanwijzing. Na een mail gestuurd te hebben naar ASR, geven ze daar aan dat de maximale versterking +60 dB is.

Hoezo verwarrend. Ik heb alleen switch 1 en 2 op "on" ( 82 Ohm) en switch 4 op "on". (versterking van +30 dB).

Dit klinkt in mijn situatie zeer mooi.

Frank. :P

Guest Kraus vonBentinck

@Frank K; wij hebben dezelfde ASR gebruikt als die jij hebt staan; in 1e instantie stond-ie op 47kOhm (1 +2 op 0) en dipswitch 3 op 1, rest op 0; dat gaf overmodulatie; daarna alle dipswitches op 0, dat klonk niet; vervolgens bij de EMT dipswitch 1+2 op 1 (82kOhm) en dipswitch 3 op 1; dat klonk ook niet echt goed.

Over de Aurios-ontkoppelaars: ik ken die apparaten alleen hier van het forum maar heb ze nooit goed bekeken;het enige wat mij er van is bijgebleven is de, zoals Hans heeft omschreven, horizontale beweging. Die is door mij omschreven als "slappe vering" en dit is dus onjuist. Neemt niet weg dat deze horizontale beweging heel vrij is, een kleine kracht in horizontale richting geeft toch een soort deinend effect op het geheel, dat viel mij op en zette mij achteraf aan het denken.

Die deinende beweging wordt dan kennelijk veroorzaakt door de kogeltjes die heen en weer rollen in hun schotels omdat deze kogels toch een relatief grote bewegingsvrijheid hebben.Als Ruud zegt dat het om een beproefde toepassing in een een draaitafelopstelling gaat dan zal dat best zo zijn. Ik heb het nog nooit zo gezien (bij een massaloopwerk) maar dat zegt absoluut niets.

Misschien dat Haudio er een mening over heeft, die heeft veel werk gemaakt van verschillende draaitafelopstellingen.

Ook die VPI zal zich niet thuis voelen op die plank, tijd zal het leren. ;)

Beste Scat man,

Opmerkelijke uitspraak, heb je er ervaring mee? Ik bedoel dus met de VPI en de Auriossen.

Auriossen niet VPI wel.

misschien moet je de auriossen dan ook maar eens proberen

Guest Kraus vonBentinck

Inmiddels staat alles weer op zijn plaats.

De ASR minibasis geeft met dipswitch 3 op "on" de 1 na hoogste versterking dus dat wij daarbij overmodulatie hoorden is volkomen logisch. Met alle dipswitches op "off" is er echter niets aan de hand in de combinatie met de Benz Ebony.

Heb ter controle Eric Clapton's Running on Faith gedraaid en bij deze live-opname is de zaalambience gewoon netjes aanwezig, staan stem en slagwerk keurig rondom het midden en is alleen bij het achtergrondloortje een beetje sprake van kleven aan de speakertjes (links). 1 trapje hogere versterking, dipswitch 6, kan ook nog maar alles op "0" geeft het beste resultaat; deze stand (alles off) hebben we bij Ruud toch ook geprobeerd maar beviel voor geen meter. Hier klinkt het best goed, met het karakteristieke drukvolle laag van de ASR en een redelijk breed beeld zonder gat in het midden.

Wie het weet mag het zeggen.

Guest Kraus vonBentinck

misschien nog even dit ter aanvulling; groter verschil tussen speakers dan die tussen mijn Chario's en Ruud's TDL Reference Standard zal er haast niet zijn.

De afstand tussen de speakers verschilt bij mij niet zoveel van die van Ruud (bij mij 2,60) maar de luisterafstand is wat korter en beide speaker staan 1 meter van de achterwand volgens de door de fabrikant en in de praktijk ook best bevallende opstelling met hun Linkwitz-Riley 4e orde filter (ik zal ook eens iets technisch zeggen) vrij ver ingedraaid. Dat geeft met de ASR een beeld voor de achterwand van inderdaad die ene meter diepte maar laat het geluid niet echt naar voren springen, de solisten zitten niet bij mij op schoot.

Die diepte is bij Ruud beter, holografischer, ook de grootte van de luisterruimte speelt daarbij waarschijnlijk een rol. Bij Ruud is de afstand van de luisterpositie tot de speakers wat groter en vooral de ruimte achter de luisteraar veel en veel groter. Misschien is de ruimte wel te hoog gegrepen voor de ASR.

@ Ruud.

Ik weet dat je de Auriossen in meerdere draaitafelopstellingen hebt beproefd met kennelijk zeer goed resultaat. Heb inmiddels wel een beeld van hoe die dingen in elkaar zitten en op de site en de diverse links gekeken maar ben tot nu toe geen opstelling of review tegen gekomen waarbij de Aurios werd ingezet voor de draaitafelopstelling. Wel de CD-speler en de speakers, maar dat zijn toch heel andere toepassingen.

Edited by Kraus vonBentinck

misschien nog even dit ter aanvulling; groter verschil tussen speakers dan die tussen mijn Chario's en Ruud's Translators zal er haast niet zijn.

De afstand tussen de speakers verschilt bij mij niet zoveel van die van Ruud (bij mij 2,60) maar de luisterafstand is wat korter en beide speaker staan 1 meter van de achterwand volgens de door de fabrikant en in de praktijk ook best bevallende opstelling met hun Linkwitz-Riley 4e orde filter (ik zal ook eens iets technisch zeggen) vrij ver ingedraaid. Dat geeft met de ASR een beeld voor de achterwand van inderdaad die ene meter diepte maar laat het geluid niet echt naar voren springen, de solisten zitten niet bij mij op schoot.

Die diepte is bij Ruud beter, holografischer, ook de grootte van de luisterruimte speelt daarbij waarschijnlijk een rol. Bij Ruud is de afstand van de luisterpositie tot de speakers wat groter en vooral de ruimte achter de luisteraar veel en veel groter. Misschien is de ruimte wel te hoog gegrepen voor de ASR.

@ Ruud.

Ik weet dat je de Auriossen in meerdere draaitafelopstellingen hebt beproefd met kennelijk zeer goed resultaat. Heb inmiddels wel een beeld van hoe die dingen in elkaar zitten en op de site en de diverse links gekeken maar ben tot nu toe geen opstelling of review tegen gekomen waarbij de Aurios werd ingezet voor de draaitafelopstelling. Wel de CD-speler en de speakers, maar dat zijn toch heel andere toepassingen.

:D:D kraus :D scherp instellen zorgt voor een relatief kleiner

Guest Kraus vonBentinck

Ik zal er rekening mee houden Joopus, maar wil klein in dit geval ook niet zeggen "minder diffuus/ scherper afgebeeld"?

Wat het nasale betreft, daarbij ga ik er van uit dat wat je er niet in stopt er ook niet uit komt en het omgekeerde moet ook opgaan.

Maar........ dat is de vraag niet in dit topic. Waarom presteerden draaitafel en pre toen die avond niet op die mooie set in de fraaie kamer van Ruud. To perform or not to perform, that is the question. ( zijn of azijn, dat is de vraag)

Ik zal er rekening mee houden Joopus, maar wil klein in dit geval ook niet zeggen "minder diffuus/ scherper afgebeeld"?

Wat het nasale betreft, daarbij ga ik er van uit dat wat je er niet in stopt er ook niet uit komt en het omgekeerde moet ook opgaan.

Maar........ dat is de vraag niet in dit topic. Waarom presteerden draaitafel en pre toen die avond niet op die mooie set in de fraaie kamer van Ruud. To perform or not to perform, that is the question. ( zijn of azijn, dat is de vraag)

je hebt een punt :D , scherp instellen levert ook een geplaatser beeld op.

je hebt een punt :D , scherp instellen levert ook een geplaatser beeld op.

dat blijft voor mij een interpretatie ik was er niet bij. :D

• 1 year later...
Guest Kraus vonBentinck

Aan deze avond denk ik met een zekere regelmaat terug en voor mijzelf is over de zwevende opstelling nog steeds het laatste woord niet gezegd.

Maar, de tijd schrijdt voort en achteraf waren er wel meer mogelijke oorzaken aan te wijzen.

Ten eerste gebruikten we toen de Woodham voorversterker als phonopre en die is laatst nog eens (2x maal zelfs), met goede reden, grondig onder handen genomen vanwege de frequentieafval in het hoog.

Ten tweede gebruik ik de Woodham inmiddels met een gewoon MM-element op de phono-ingang die een minimale spanningsafgifte wil zien van 3mV. De Ebony heeft een spanningsafgifte van 2,5mV en dat is toch bijna 20% minder. Opvallend is (de Ebony is even niet in huis) dat het MM-element een bijzonder mooie ruimtelijke weergave biedt. Ik heb in verband met de Test-CD veel geluisterd naar Homeles van Paul Simon op Graceland. Deze track is naar ik meen ingebracht met het doel de ruimtelijkheid te beoordelen. Draai ik de test-CD (of de originele) dan komen voor het gehoor de luidsprekers naar voren en het geluidsbeeld gaat naar achter. Draai ik daarna de LP dan gebeurt dramatisch het omgekeerde, de speakers verdwijnen naar achter en het geluidsbeeld komt naar voren met een duidelijk waarneembare diepte. Dat gaat dus heel goed. Het zou best kunnen zijn dat de Ebony/buizentrap-combinatie bij Ruud wat harder door de mand viel dan bij mij thuis.(kleinere ruimte en vooral veeel kleinere luidsprekers)

Ik neem aan dat Ruud nog steeds onder de nieuwe draaitafel de Aurios gebruikt en nog steeds tot tevredenheid?