ravon Posted 19 mei 2005 Report Share Posted 19 mei 2005 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 19 mei 2005 Report Share Posted 19 mei 2005 Vandaag of morgen krijg ik mijn Jordan breedbanders binnen en kan ik aan de slag. Nu overweeg ik om het K&T "The Wall" project na te bouwen maar ik zit met een vraag die ik met googlen nog niet beantwoord heb gekregen. De 30 cm brede en geheel vlakke baffle van "The Wall" vertoont zeker mate van baffle step die electronisch gecompenseerd kan worden. Zie alhier. Je ziet daar overigens een variant met de driver uit het midden geplaatst. Wat ik mij afvraag is wat het effect zal zijn van buiging van de baffle met een vrij grote radius zodat er een min of meer eindloze baffle ontstaat. Is BSC dan niet meer nodig? Is BSC wellicht een verschijnsel wat overdreven veel aandacht krijgt? Wat is de invloed van het buigen van de baffle op de klank en het geluidsbeeld? Het lijkt mij dat deze luidspreker met een gebogen baffle minder zal bundelen. Is bundeling misschien juist iets wat deze luidspreker nodig heeft? Een oneindig Baffle zal je ongetwijfeld niet bedoelen. Eindeloos vond ik deze combi niet ( jaren geleden eens een heel weekende moeten aanhoren ) Weinig laag en de rest nogal schreeuwerig. Helaas zo kwam het bij mij over. Oja , de bron en de versterking die was van 47 Lab.Destijds. Maak het volgens bouwplan. Luister en trek je eigen conclusies. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 19 mei 2005 Report Share Posted 19 mei 2005 Eindeloos vond ik deze combi niet (jaren geleden eens een heel weekende moeten aanhoren ) Weinig laag en de rest nogal schreeuwerig. Helaas zo kwam het bij mij over. Hoi Scat-man, Zou je misschien wat meer willen vertellen over die slechte ervaring die je had met de Jordan driver? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 19 mei 2005 Report Share Posted 19 mei 2005 Eindeloos vond ik deze combi niet (jaren geleden eens een heel weekende moeten aanhoren ) Weinig laag en de rest nogal schreeuwerig. Helaas zo kwam het bij mij over. Hoi Scat-man, Zou je misschien wat meer willen vertellen over die slechte ervaring die je had met de Jordan driver? Het is niet de Jordan driver maar het bouwsel , dat bij het zien mij daar gelijk weer aan deed herinneren, dat dat mij toen mateloos irriteerde.Met name het schreeuwerige staat mij nog bij. Zoals ook bovenstaand , bouw het en vorm je eigen mening. Andere ervaringen met die driver kan ik mij niet herinneren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 19 mei 2005 Report Share Posted 19 mei 2005 Het hoog loopt bij die driver aardig op, als hij zonder correctie op de luisterplaats wordt uitgericht kan dat een verklaring zijn dat hij een beetje schel overkomt. Ook weet ik niet of een TL de beste oplossing voor het laag is, de onderste grensfrequentie gaat dan misschien wel omlaag, maar het rendement ook. Het kleine luidsprekertje moet dan wel erg hard werken om een beetje fundament te geven wat meestal weer gepaart gaat met extra vervormingen als de spreekspoel het lineaire gebied van het magneetveld verlaat. Maar het zijn maar overdenkingen, ervaring heb ik niet met deze Jordans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 20 mei 2005 Report Share Posted 20 mei 2005 Ik eigenlijk nieuwsgieriger naar het effect van het buigen van de baffle op het geluidsbeeld en evt op het bundelen van het midden/hoog. Aan het bundelen zal het niet veel doen, als de golflengte klein is ten opzichte van het membraanoppervlak zullen de geluidsgolven de gebogen baffle niet zien. Het heeft waarschijnlijk wel effect op de geluidsgolfen met een golflengte die overeenkomt met de breedte van de baffle. En als je het idee hebt dat het werkt moet je het ook doen, psychologische effecten zijn ook erg sterk in audioland. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts