Joboton Posted 15 mei 2005 Report Share Posted 15 mei 2005 Kijk zo kan het dus ook zonder het geziek naar elkaar toe perfect! Ja, wat d Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 15 mei 2005 Report Share Posted 15 mei 2005 Ja, en de woorden "fasedraaiing" en "akoestische kortsluiting" wil ik ook niet meer zien.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ipenburg Posted 15 mei 2005 Report Share Posted 15 mei 2005 Ja, en de woorden "fasedraaiing" en "akoestische kortsluiting" wil ik ook niet meer zien.. Geweldig, fijn dat we deze fase kortgesloten hebben! En nu weer effe lekker luisteren naar .....MUZIEK! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 15 mei 2005 Report Share Posted 15 mei 2005 Ja, en de woorden "fasedraaiing" en "akoestische kortsluiting" wil ik ook niet meer zien.. Geweldig, fijn dat we deze fase kortgesloten hebben! En nu weer effe lekker luisteren naar .....MUZIEK! Zoals ik al eerder liet weten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 16 mei 2005 Report Share Posted 16 mei 2005 Ja, en de woorden "fasedraaiing" en "akoestische kortsluiting" wil ik ook niet meer zien.. Geweldig, fijn dat we deze fase kortgesloten hebben! En nu weer effe lekker luisteren naar .....MUZIEK! beste ipenburg, om muziek te luisteren heb ik jou en dit forum niet nodig dus kom ik hier om te discusseren! heftig te discusseren!! dus ik vind nog steeds dat een speaker het onderste oktaaf moet weergeven! en dat een conusluidspreker qua midhoog niet aan een esl kan tippen. ik pas deze stellingen toe naar mijn believen. ligt eraan met wie ik discusseer , conusknecht of vliesridder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 16 mei 2005 Report Share Posted 16 mei 2005 Ja, en de woorden "fasedraaiing" en "akoestische kortsluiting" wil ik ook niet meer zien.. Geweldig, fijn dat we deze fase kortgesloten hebben! En nu weer effe lekker luisteren naar .....MUZIEK! beste ipenburg, om muziek te luisteren heb ik jou en dit forum niet nodig dus kom ik hier om te discusseren! heftig te discusseren!! dus ik vind nog steeds dat een speaker het onderste oktaaf moet weergeven! en dat een conusluidspreker qua midhoog niet aan een esl kan tippen. ik pas deze stellingen toe naar mijn believen. ligt eraan met wie ik discusseer , conusknecht of vliesridder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ipenburg Posted 16 mei 2005 Report Share Posted 16 mei 2005 Ja, en de woorden "fasedraaiing" en "akoestische kortsluiting" wil ik ook niet meer zien.. Geweldig, fijn dat we deze fase kortgesloten hebben! En nu weer effe lekker luisteren naar .....MUZIEK! beste ipenburg, om muziek te luisteren heb ik jou en dit forum niet nodig dus kom ik hier om te discusseren! heftig te discusseren!! dus ik vind nog steeds dat een speaker het onderste oktaaf moet weergeven! en dat een conusluidspreker qua midhoog niet aan een esl kan tippen. ik pas deze stellingen toe naar mijn believen. ligt eraan met wie ik discusseer , conusknecht of vliesridder Ha die Erik, Nee ik ben geen konusknecht of vliesridder. Ik blijf gewoon op zoek naar de weg van het betere geluid in mijn woonkamer. Het maakt mij helemaal niet uit via welke weg de lucht in beweging wordt gebracht. Als het maar klinkt als muziek en ik er van geniet. Om muziek te luisteren heb ook ik dit forum niet nodig. Maar wellicht kan ik dankzij discussies en ervaringen van anderen hier, geinspireerd raken voor b.v het bouwen van weet ik wat voor speaker en zodoende, in mijn beleving weer een stapje dichter bij de werkelijkheid komen. Ik vind het dus een prima plek hear om ervaringen uit te wisselen. "heftige" discussies...........nee, in iedergeval zonde van mijn tijd, laat mij dan maar gewoon genieten van muziek. Groet, Wim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 mei 2005 Report Share Posted 17 mei 2005 Een electrostaat is een lekke pomp.Opnemen in een (scheidings)wand: dan heb je de beste woofer die maar mogelijk is! Een konus heeft "dezelfde" problemen maar dat vergeten velen. Haal het kastje maar eens weg bij een basspeaker.... Beste SolidState, Natuurlijk heb je daar gelijk in! Maar bij conusluidsprekers is het vanzelfsprekend en algemeen geaccepteerd dat er een klankscherm c.q. kast wordt toegepast om akoestische kortsluiting tegen te gaan. Over de problemen met bas rolloff en de tegenfase achterkant-output bij ESLs leze men van bevoegde zijde: P.W. (Peter) Walker (Quad): "Wide-range electrostatic loudspeakers"; Wireless World; mei, juni, augustus 1955; en ook "New developments in electrostatic loudspeakers"; Audio Engineering Society, 63e Conventie Preprint 1472 (D-10) (1979); J. Merhaut: "A horn-loaded electrostatic loudspreaker"; Journal of the Audio Engineering Society, 19 nr. 10, 804-6 (1971). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 17 mei 2005 Report Share Posted 17 mei 2005 Een electrostaat is een lekke pomp.Opnemen in een (scheidings)wand: dan heb je de beste woofer die maar mogelijk is! Een konus heeft "dezelfde" problemen maar dat vergeten velen. Haal het kastje maar eens weg bij een basspeaker.... Beste SolidState, Natuurlijk heb je daar gelijk in! Maar bij conusluidsprekers is het vanzelfsprekend en algemeen geaccepteerd dat er een klankscherm c.q. kast wordt toegepast om akoestische kortsluiting tegen te gaan. Over de problemen met bas rolloff en de tegenfase achterkant-output bij ESLs leze men van bevoegde zijde: P.W. (Peter) Walker (Quad): "Wide-range electrostatic loudspeakers"; Wireless World; mei, juni, augustus 1955; en ook "New developments in electrostatic loudspeakers"; Audio Engineering Society, 63e Conventie Preprint 1472 (D-10) (1979); J. Merhaut: "A horn-loaded electrostatic loudspreaker"; Journal of the Audio Engineering Society, 19 nr. 10, 804-6 (1971). Zijn die meningen van dertig jaar geleden dan nog steeds heilig? Weinig vooruitgang dan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 mei 2005 Report Share Posted 17 mei 2005 Beste C J, Het probleem met hifi is niet dat het ontbreekt aan fundamentele theorie. Die werd juist dertig jaar geleden goed ontwikkeld. Sindsdien is er weinig nieuws van belang gepubliceerd. Het probleem is dat veel van de theorie van dertig jaar geleden door de hifi industrie niet ter harte is genomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 17 mei 2005 Report Share Posted 17 mei 2005 Beste C J, Het probleem met hifi is niet dat het ontbreekt aan fundamentele theorie. Die werd juist dertig jaar geleden goed ontwikkeld. Sindsdien is er weinig nieuws van belang gepubliceerd. Het probleem is dat veel van de theorie van dertig jaar geleden door de hifi industrie niet ter harte is genomen. Dat zeg ik, weinig vooruitgang. Vandaar dat velen van ons steeds het wiel opnieuw proberen uit te vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 mei 2005 Report Share Posted 17 mei 2005 Beste C J, Ach, prob Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 17 mei 2005 Report Share Posted 17 mei 2005 Beste C J, Ach, prob Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 17 mei 2005 Report Share Posted 17 mei 2005 Een electrostaat is een lekke pomp.Opnemen in een (scheidings)wand: dan heb je de beste woofer die maar mogelijk is! Een konus heeft "dezelfde" problemen maar dat vergeten velen. Haal het kastje maar eens weg bij een basspeaker.... Beste SolidState, Natuurlijk heb je daar gelijk in! Maar bij conusluidsprekers is het vanzelfsprekend en algemeen geaccepteerd dat er een klankscherm c.q. kast wordt toegepast om akoestische kortsluiting tegen te gaan. Over de problemen met bas rolloff en de tegenfase achterkant-output bij ESLs leze men van bevoegde zijde: P.W. (Peter) Walker (Quad): "Wide-range electrostatic loudspeakers"; Wireless World; mei, juni, augustus 1955; en ook "New developments in electrostatic loudspeakers"; Audio Engineering Society, 63e Conventie Preprint 1472 (D-10) (1979); J. Merhaut: "A horn-loaded electrostatic loudspreaker"; Journal of the Audio Engineering Society, 19 nr. 10, 804-6 (1971). Beetje oude literatuur, probeer deze eens: Sound radiation from circular streched membranes in free space, JAES vol 37, no3 march 1989 door J.H. Streng Je mag wel stellen dat het kastje algemeen aanvaard is, maar dat zelfde kastje zorgt ook voor veel kleuring (allemaal doen ze dat, om maar eens flink te generaliseren), esl liefhebbers weten dat maar al te goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 mei 2005 Report Share Posted 17 mei 2005 (...) M.a.w. we luisteren naar achterhaalde rommel? En wat doet Klaas dan met zijn PP's, borduurt hij gewoon voort op die achterhaalde technieken? Moet je hem toch eens vragen want ik ben nu razend benieuwd. Beste C J, Dat een theorie oud is, wil nog niet zeggen dat hij achterhaald is. Om maar een voorbeeld te geven: jij bent zelf ook via een nogal ouderwets proced Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 17 mei 2005 Author Report Share Posted 17 mei 2005 (...) M.a.w. we luisteren naar achterhaalde rommel? En wat doet Klaas dan met zijn PP's, borduurt hij gewoon voort op die achterhaalde technieken? Moet je hem toch eens vragen want ik ben nu razend benieuwd. Beste C J, Dat een theorie oud is, wil nog niet zeggen dat hij achterhaald is. Om maar een voorbeeld te geven: jij bent zelf ook via een nogal ouderwets proced Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 17 mei 2005 Report Share Posted 17 mei 2005 Beste SolidState, "Liever g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 mei 2005 Report Share Posted 17 mei 2005 Laten we er geen doekjes omwinden, ons gehoor is niet zo gevoelig in het laag. Maar Spido's buikje wel en kennelijk vindt ie dat belangrijk. Begrijp trouwens niet wat ie eigenlijk doet in dit ESL draadje. Hij vindt het nix voor hem en toch voert ie hier het hoogste woord ??? Zelf vind ik het laaggeluid van een ESL veel meer in overeenstemming met wat je in de concertzaal hoort. Veel mensen zijn gewoon verprutst met die drukbassen. Zelf luister ik ook naar conussen maar dat staat toch wel zo afgesteld dat de bas ook enigszins afloopt (kast heeft een Q van 0,5) en mooi rustig klinkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 18 mei 2005 Report Share Posted 18 mei 2005 Laten we er geen doekjes omwinden, ons gehoor is niet zo gevoelig in het laag. Maar Spido's buikje wel en kennelijk vindt ie dat belangrijk. Begrijp trouwens niet wat ie eigenlijk doet in dit ESL draadje. Hij vindt het nix voor hem en toch voert ie hier het hoogste woord ??? Nou wat zou Spido hier doen? Herrie schoppen natuurlijk veel anders doet ie niet Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 mei 2005 Report Share Posted 18 mei 2005 (...) Begrijp trouwens niet wat ie eigenlijk doet in dit ESL draadje. (...) Beste Pjotr, Ach, je begrijpt zo v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 18 mei 2005 Report Share Posted 18 mei 2005 (...) Begrijp trouwens niet wat ie eigenlijk doet in dit ESL draadje. (...) Beste Pjotr, Ach, je begrijpt zo v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 18 mei 2005 Report Share Posted 18 mei 2005 GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAP. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 18 mei 2005 Author Report Share Posted 18 mei 2005 Niet zo onaardig tegen Sipdo. Hij is best uitdagend op zijn tijd. Als er een ESL-ziekte is, dan heeft Sipdo de conusziekte (en eigenlijk de PP ziekte ). Ik snap alleen niet dat hij zo'n moeite heeft met ESL's. Ipv dat hij probeert een goede hybride te maken gebruikt hij een bandje in zijn PP. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 mei 2005 Report Share Posted 18 mei 2005 Ik snap alleen niet dat hij zo'n moeite heeft met ESL's. Ipv dat hij probeert een goede hybride te maken gebruikt hij een bandje in zijn PP. Een goede hybride heb ik nog nooit gehoord. Bij de pogingen daartoe die ik gehoord heb combineerde het niet. Het integreerde gewoon niet, het bleef een aparte basspeaker en een aparte esl als twee aparte speakers die ieder voor zich speelde.. Het enige wat schijnt te werken, maar dat heb ik zelf niet gehoord, is een ESL gecombineerd met een dipool woofer. Maar ook van een dipoolwoofer krijg je geen stomp in je maag zoals met een forse conus in een kast mogelijk is. En waarom zou je ook willen? Vond dat laag uit de esl's van Wim eigenlijk meer dan genoeg. Maar ja, is ook een kwestie van smaak Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 18 mei 2005 Report Share Posted 18 mei 2005 Ik snap alleen niet dat hij zo'n moeite heeft met ESL's. Ipv dat hij probeert een goede hybride te maken gebruikt hij een bandje in zijn PP. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts