Jump to content

Goede breedbander?

JeroenKV
 Share

Recommended Posts

De hoge tonen zijn belangrijk voor de plaatsbepaling in het stereoplaatje, een gefilterde tweeter zo'n 20 cm boven het centrum van de breedbander verstoort mede door een afwijkend bronpunt en inteferentie de scherpte van dit plaatje. Je helpt daarmee naar mijn mening een van de pluspunten van een breedbander om zeep.

Lage tonen zijn voor de plaatsbepaling minder van belang, ondersteuning in het laag lijkt me beter.

Krijg je wel filtering in het gebied van veel stemmen voor terug..... Als je zoals scat-man zegt eerste orde filter en dit buiten het kritisch gebied doet lijkt mij dat alleen maar voordelen te geven? Geef mij eens een goede rede waarom het beter is te filteren rond de 100hz dan rond de 4000hz?

Denk ook even aan de problemen die een breedbander krijgt bij hogere frequenties!!

De breedbander zet je natuurlijk ongefilterd in, een filter op de basunit is denk ik minder schadelijk dan een 4 kHz filter op de breedbander/tweeter, het gehoor is op die frequenties gevoeliger voor fasefouten en looptijdverschillen.

Bovendien is de invloed van het loopwegverschil van enkele cm tussen tweeter en breedbander op 4 kHz (golflengte 8,5 cm) groter dan een loopwegverschil van enkele cm tussen breedbander en woofer op 100 Hz (golflengte 3,50 m).

Maar waarom probeer je beide opties niet en bepaal je zelf wat er in jouw situatie het beste klinkt?

De breedbander zet je natuurlijk ongefilterd in, een filter op de basunit is denk ik minder schadelijk dan een 4 kHz filter op de breedbander/tweeter, het gehoor is op die frequenties gevoeliger voor fasefouten en looptijdverschillen.

Bovendien is de invloed van het loopwegverschil van enkele cm tussen tweeter en breedbander op 4 kHz (golflengte 8,5 cm) groter dan een loopwegverschil van enkele cm tussen breedbander en woofer op 100 Hz (golflengte 3,50 m).

Maar waarom probeer je beide opties niet en bepaal je zelf wat er in jouw situatie het beste klinkt?

Hi Richard,

Beide ga ik ook proberen, maar dat kost tijd en geld. De eerste optie is met kleine breedband en woofer.

Ik waag te betwijfelen of ons gehoor gevoeliger is bij 4000hz!! Boven de 3000hz neemt onze gehoorcapaciteit rap af. Misschien is een filterpunt van b.v. 5000hz of 8000hz nog beter (eerste orde geeft geen fasedraaing!!), maar er zijn maar weinig instrumenten en zeker geen stemmen die hoger komen dan 4000hz. Het gaat om de harmonische in dit hogere gebied. Het nadeel voor de breedbander is dat het steeds moeilijker wordt om deze hogere tonen weer te geven met als gevolg mindere kwaliteit over het gehele frequentiegebied (+ bundeling). Het blijft dus afwegen!!

Eerst maar eens de tangband met woofer proberen, daarna eens zien of ik de andere optie kan beluisteren!! (Wat duurdere componenten nodig, zoals een Visaton B200 of PHY).

Jeroen

Ik waag te betwijfelen of ons gehoor gevoeliger is bij 4000hz!! Boven de 3000hz neemt onze gehoorcapaciteit rap af.

Het oor is het gevoeligst bij 3800 Hz, een frequentie van 100 Hz met dezelfde geluidsterkte (80 dB) wordt zo'n 15 dB minder luid ervaren.

Het bereik van de menselijke stem ligt grofweg tussen de 100 en 8000 Hz, afhankelijk of je een bas of sopraan hebt.

Bovendien bepaal je de richting van een geluid uit het looptijdverschil tussen het linker en rechteroor, bij een normaal mens een afstand van zo'n 20 cm. Als je een erg opgeblazen hoofd hebt kun je bij 100 Hz misschien enige richting bepalen, normale mensen doen het meestal met de wat hogere frequenties.

Ik waag te betwijfelen of ons gehoor gevoeliger is bij 4000hz!! Boven de 3000hz neemt onze gehoorcapaciteit rap af.

Het oor is het gevoeligst bij 3800 Hz, een frequentie van 100 Hz met dezelfde geluidsterkte (80 dB) wordt zo'n 15 dB minder luid ervaren.

Het bereik van de menselijke stem ligt grofweg tussen de 100 en 8000 Hz, afhankelijk of je een bas of sopraan hebt.

Bovendien bepaal je de richting van een geluid uit het looptijdverschil tussen het linker en rechteroor, bij een normaal mens een afstand van zo'n 20 cm. Als je een erg opgeblazen hoofd hebt kun je bij 100 Hz misschien enige richting bepalen, normale mensen doen het meestal met de wat hogere frequenties.

De mens hoort toch het best bij 1000hz?

http://www.breem.nl/fldtechniek/pggehoor.htm#De gevoeligheid van het menselijk oor

Heb je zo'n overzicht van stemmen en instrumenten? De laatste die ik zag liep van 30 - 3000hz en daar viel bijna alles in!! Het gaat mij vooral om wat er weergegeven moet worden (stemmen & instrumenten), niet waar wij het beste horen!!

Hoe kijk je hier tegenaan?

Het nadeel voor de breedbander is dat het steeds moeilijker wordt om deze hogere tonen weer te geven met als gevolg mindere kwaliteit over het gehele frequentiegebied (+ bundeling). Het blijft dus afwegen!!

Het nadeel voor de breedbander is dat het steeds moeilijker wordt om deze hogere tonen weer te geven met als gevolg mindere kwaliteit over het gehele frequentiegebied (+ bundeling). Het blijft dus afwegen!!

Of er mee leren leven. Het zijn natuurlijk geen supertweeters, maar er zijn overigens best een aantal breedbanders die het hoog nog heel behoorlijk weergeven; de kleine Vifa, de Manger maar ook de Jordan schijnt het nog heel behoorlijk te doen.

Bundeling blijf je wel houden, maar dat lijkt me maar een klein nadeel voor de priv

Of er mee leren leven. Het zijn natuurlijk geen supertweeters, maar er zijn overigens best een aantal breedbanders die het hoog nog heel behoorlijk weergeven; de kleine Vifa, de Manger maar ook de Jordan schijnt het nog heel behoorlijk te doen.

Bundeling blijf je wel houden, maar dat lijkt me maar een klein nadeel voor de priv

Inmiddels aan de slag met een TB W3-871S en een Gradient W210/8 in een open baffle. Baffle 120 bij 40 en vleugels 120 bij 30, doormiddel van pianoscharnieren verbonden. Ik filter actief -12db op 200hz. De boel ziet er goed uit!! Leuk ook de effecten als ik de vleugelafstanden varieer. Ik ga nu nog wat spelen met een 1e orde passief filter.

Opmerkingen:

1. Afval begint bij 100hz en -3db zit op 80hz, corrigeer ik met mijn Behringer, maar ik denk over de inzet van een 2e woofer;

2. De TB valt iets af in het hoog, maar dit kan aan de bekabeling liggen (ervaring van een andere TB gebruiker).

Ik heb een aanbieding gekregen van iemand met goede meetaparatuur om alles door te meten. Heb ik natuurlijk aangenomen!! B)

Inmiddels aan de slag met een TB W3-871S en een Gradient W210/8 in een open baffle. Baffle 120 bij 40 en vleugels 120 bij 30, doormiddel van pianoscharnieren verbonden. Ik filter actief -12db op 200hz. De boel ziet er goed uit!! Leuk ook de effecten als ik de vleugelafstanden varieer. Ik ga nu nog wat spelen met een 1e orde passief filter.

Opmerkingen:

1. Afval begint bij 100hz en -3db zit op 80hz, corrigeer ik met mijn Behringer, maar ik denk over de inzet van een 2e woofer;

2. De TB valt iets af in het hoog, maar dit kan aan de bekabeling liggen (ervaring van een andere TB gebruiker).

Ik heb een aanbieding gekregen van iemand met goede meetaparatuur om alles door te meten. Heb ik natuurlijk aangenomen!!

Hoe lang is de weglengte tussen de voorkant en achterkant van jet membraan? Hoermee kun je de kantelfrequentie van de baffle uitrekeken.

De tangband zou ik vanaf deze kantelfrequentie en hoger inzetten, de woofers laten werken tot deze kantelfrequentie.

Om de laagaffval van de baffle te compenseren zou je de woofers vanaf zo'n 50 Hz met 6 dB/oktaaf kunnen laten afvallen, vanaf 170 Hz nog eens extra met 6 of 12 dB filteren, anders gaan deze te veel samen met de tangbands meespelen.

Ik zou de woofers parallel schakelen en hetzelfde filter geven, dan heb je het meeste rendement van de versterker, mits hij 4 Ohm aankan.

Wel moet je veel energie in de woofers pompen, om op 50 Hz eenzelfde geluidsdruk te hebben als de tangbands op 170 Hz moet je er naar verwachting 14 keer zo veel vermogen inpompen, pas dus op dat je de boel niet overbelast.

Ook zal de Gradient bij dergelijke grote vermogens al snel uit het magneetveld schieten, dit leidt tot vervormingen en mogelijk tot schade omdat hij dan nauwelijks meer ergens door wordt afgeremd.

Hoe lang is de weglengte tussen de voorkant en achterkant van jet membraan? Hoermee kun je de kantelfrequentie van de baffle uitrekeken.

De tangband zou ik vanaf deze kantelfrequentie en hoger inzetten, de woofers laten werken tot deze kantelfrequentie.

Om de laagaffval van de baffle te compenseren zou je de woofers vanaf zo'n 50 Hz met 6 dB/oktaaf kunnen laten afvallen, vanaf 170 Hz nog eens extra met 6 of 12 dB filteren, anders gaan deze te veel samen met de tangbands meespelen.

Ik zou de woofers parallel schakelen en hetzelfde filter geven, dan heb je het meeste rendement van de versterker, mits hij 4 Ohm aankan.

Wel moet je veel energie in de woofers pompen, om op 50 Hz eenzelfde geluidsdruk te hebben als de tangbands op 170 Hz moet je er naar verwachting 14 keer zo veel vermogen inpompen, pas dus op dat je de boel niet overbelast.

Ook zal de Gradient bij dergelijke grote vermogens al snel uit het magneetveld schieten, dit leidt tot vervormingen en mogelijk tot schade omdat hij dan nauwelijks meer ergens door wordt afgeremd.

De totale breedte is 1 meter, dan is de frequentie toch 100hz (heb de formule ergens staan in mijn bookmarks, maar waar..)? De TB heeft echter een Fs van 110hz, dus dat gaat wat moeilijk. Ik laat de TB nu doorlopen tot 250hz en filter hem daar af (nu 12db). De eerste woofer filter ik nu dus ook 12db op 250hz, maar de 2e wil ik met 6db laten afvallen vanaf 50hz (wat jij ook aangeeft).

Eigenlijk kan ik dus de baffle smaller maken voor de TB, maar op deze wijze begint de afval van de woofer lager. De TB zit wat hoger, dus daar is de afstand via de bovenkant 60cm.

Foto:

openbaffle4kt.th.jpg

Goede tip om de woofer paralel te schakelen. 4 ohm is geen probleem voor mijn ev (100w). Ik kan hem nu met

• 1 month later...
Zijn hier ook forummers die ervaring hebben met Lowther breedbanders?

Mijn enige ervaring met Lowthers is een middag met ze doorgebracht bij AudioDome in Amsterdam.

Persoonlijk vind ik niet erg dat het daar bij is gebleven; met relatief lage geluidsniveaus hebben de kwaliteiten van de breedbander nog de overhand maar als het wat luider wordt krijgen de vervormingen toch wel de overhand.

Maar ik kan me voorstellen dat er wel liefhebbers zijn van het type luidspreker.

Ze hadden destijds trouwens ook modellen van Bandor, voor een liefhebber van exotisch spul misschien ook wel interessant.

De totale breedte is 1 meter, dan is de frequentie toch 100hz (heb de formule ergens staan in mijn bookmarks, maar waar..)? De TB heeft echter een Fs van 110hz, dus dat gaat wat moeilijk. Ik laat de TB nu doorlopen tot 250hz en filter hem daar af (nu 12db). De eerste woofer filter ik nu dus ook 12db op 250hz, maar de 2e wil ik met 6db laten afvallen vanaf 50hz (wat jij ook aangeeft).

Eigenlijk kan ik dus de baffle smaller maken voor de TB, maar op deze wijze begint de afval van de woofer lager. De TB zit wat hoger, dus daar is de afstand via de bovenkant 60cm.

Foto:

openbaffle4kt.th.jpg

Goede tip om de woofer paralel te schakelen. 4 ohm is geen probleem voor mijn ev (100w). Ik kan hem nu met

Hoi de Lowthers kunnen heel goed zijn of niet om aan te horen

de behuizing is heel belangrijk

er moet een goede balans gevonden worden d.m.v een hoorn constructie

dit is per driver verschillend.

Veel laag mag men er niet van verwachten.

Lowthers werken (als je ze fullrange wil inzetten ) alleen in backloaded hoorns

en deze zullen altijd groot moeten zijn minimaal 2,5 meter.

Voelbaar laag moet men er natuurlijk niet van verwachten

het blijft een bijzondere unit

maar voor mij is het Lowther avontuur afgelopen.

Hoe laag waren die geluidsniveaus ongeveer?

...

Bandor, dat is toch gerelateerd aan Jordan?

In dB's weet ik het niet te zeggen, als normaal beschouw ik een niveau dat je ook in gezelschap zou draaien zodat zonder stemverheffing conversatie mogelijk is.

Bij een hoog niveau hoort wat mij betreft het realistisch geluidsniveau van een groot orkest, onderlinge communicatie is dan niet mogelijk zonder je stem te verheffen.

De diverse Lowthermodellen waren destijds gebouwd in backloaded hoorns van het Fidelio-type.

...

Bandor is een merk van Doreen Bance, ex-vrouw van Ted Jordan.

• 2 months later...

Inmiddels heb ik goedkoop een paar Jordan JX53's uit Engeland laten overkomen. Altijd handig internet!! :)

Ik ga ze in 2 proefkastjes zetten. De kastjes worden gesloten driehoekjes. De boel wordt actief gefilterd op 250hz (-12db) via een Behringer CX2310. Dit om te testen of het wat is. Als het wat lijkt zie ik 2 mogelijkheden:

1. Passief filteren op 500hz (-6db) conform Jordan site, maar dan niet naar een JX125, maar naar een Scanspeak 18W/8546 (BR, 19 liter) http://www.ejjordan.co.uk/systems/jx53_system.html

2. Actief filteren via een Passive Line-Level Crossover op 300hz (-6db) naar een 25W/8567-SE (gesloten kast, 40 liter). Kan ik een DSP voor het < 300hz gebied inzetten zonder verstoring van het mid/hoog.