saroes Posted 2 februari 2005 Report Share Posted 2 februari 2005 Wie kan mij vertellen welk element ik het beste kan gebruiken voor de THORENS TD146? En of dit wel een goede draaitafel is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 3 februari 2005 Report Share Posted 3 februari 2005 Volgens mij is een 146 een 166- II met automatische afslag. Ik dacht dat het Vinyl Lebt heette, maar het is dus meer dit soort sites waar je info vindt: http://www.thorens-info.de/html/thorens_td...__145_-_14.html Die 146 is echt wel een redelijk goed ding. Uit de serie II. Heeft dus niet zo'n lelijke taartscheparm. Het plateaulager heeft echter wel een dunnere diameter dan dat van een TD 160 en er zit een plastic binnenplateau op ipv lichtmetaal. De arm is er eentje met dwarsdrukcompensatie mbv. gewichtjes ipv. mbv. magnetisme. Hoewel dat goedkoper te maken is, klinkt dit mi. toch beter, met die gewichtjes. Een Thorens is kwa klankindruk niet zo'n felle rakker, eerder wat meer teruggetrokken. Daar kan je beter mi. niet een element op zetten dat zelf dan ook nog eens wat aan de warme kant is, zoals een Grado. Maar dat is mijn eigen smaak. Een Ortofon OM 10 Super lijkt me niet echt de eerste keus. Weer teveel aan de vlakke kant. Een OM 20 Super schijnt toch wel een eind beter te zijn. Die zou dus goed kunnen. Het neigt dus mi. ook meer naar iets als een Audio Technica AT 95E of 110E. Of een Ortofon 510 MkII. Dat is allemaal wat levendiger. Een Goldring 1006 lijkt me ook wel iets voor deze DT. Zou goed kunnen volgens: http://www.hi-fiworld.co.uk/hfw/bgcartridges.html Tenslotte: de arm is redelijk licht. De vrijheid die je daardoor aan elementkeuze hebt is wel lekker groot. Jan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
saroes Posted 4 februari 2005 Author Report Share Posted 4 februari 2005 He Jan, allereerst wil ik je bedanken voor je snelle reactie. Op het moment heb ik de platenspeler weggebracht hij wordt eens kompleet nagekeken. Daarna zal ik het met de mensen eens goed overhebben welke nu het beste is ,en misschien kan ik het regelen dat ik eens wat verschillende element kan uitproberen. Ik laat je wat weten wat de uitkomst hiervan is. Groetjes Roger Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 4 februari 2005 Report Share Posted 4 februari 2005 Wie kan mij vertellen welk element ik het beste kan gebruiken voor de THORENS TD146?En of dit wel een goede draaitafel is. Beste Saroes, Allereerst het is een hele mooie instap draaitafel, met een prima arm, zorg er wel voor dat de arm zo ingesteld is dat er geen arm speling in zit , want de groef van een grammafoonplaat is 35 micron diep en 45 micron breed. Kun je nagaan hoe de modulatie is die in die groef zit nl nog minder, uitgaande van 15 micron aan beide kanten , dan zou er maar 15 micron overblijven aan lucht en dat is echt meer dat betekent dat de modulatie nog minder is. 1 micron is 1/1000 deel van een millimeter , dat betekent dat indien de arm een lagerspeling zou hebben van 1/10 mm deze veel groter is dan dat de modulatie is, als de modulatie 5 micron gemiddeld is,dan......................is de speling een factor 20 groter. Om een idee te krijgen is het gemakkelijk om alles te vergroten om het in normale proporties te zien , pak een autowiel met een doorsnede van 60 cm ,dan zou de speling op het lager 12 meter zijn je begrijpt dat dat niet kan, maar zo is het in verhouding ! Dus het instellen is een zeer nauwkeurig werkje, voel maar eens met je hand aan de arm, beetpakken tussen duim en wijsvinger en inde lengte richting voorzichtig heen en weer bewegen ! Ook moet er de juiste olie in het hoofdlager, een nieuwe snaar is ook vaak nodig. Als dit alles Oke is dan kun je aan een ander element denken, bv een Grado Prestige Green voor 59,00 euro , het is in zijn prijsklasse een zeer muzikaal element en zal bij een goede instelling alle freqenties op de juiste manier weergeven en het geluid zal dan niet dichtlopen en niet een wat wazig laag geven die zo kenmerkend is voor iets wat niet goed is. Dan kun je en Grado Prestige Green niet kenmerken als te warm , maar juist als duidelijk , helder en zeer muzikaal. MvG, HAudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 6 februari 2005 Report Share Posted 6 februari 2005 Wie kan mij vertellen welk element ik het beste kan gebruiken voor de THORENS TD146?En of dit wel een goede draaitafel is. Beste Saroes, Allereerst het is een hele mooie instap draaitafel, met een prima arm, zorg er wel voor dat de arm zo ingesteld is dat er geen arm speling in zit , want de groef van een grammafoonplaat is 35 micron diep en 45 micron breed. Kun je nagaan hoe de modulatie is die in die groef zit nl nog minder, uitgaande van 15 micron aan beide kanten , dan zou er maar 15 micron overblijven aan lucht en dat is echt meer dat betekent dat de modulatie nog minder is. 1 micron is 1/1000 deel van een millimeter , dat betekent dat indien de arm een lagerspeling zou hebben van 1/10 mm deze veel groter is dan dat de modulatie is, als de modulatie 5 micron gemiddeld is,dan......................is de speling een factor 20 groter. Om een idee te krijgen is het gemakkelijk om alles te vergroten om het in normale proporties te zien , pak een autowiel met een doorsnede van 60 cm ,dan zou de speling op het lager 12 meter zijn je begrijpt dat dat niet kan, maar zo is het in verhouding ! Dus het instellen is een zeer nauwkeurig werkje, voel maar eens met je hand aan de arm, beetpakken tussen duim en wijsvinger en inde lengte richting voorzichtig heen en weer bewegen ! Ook moet er de juiste olie in het hoofdlager, een nieuwe snaar is ook vaak nodig. Als dit alles Oke is dan kun je aan een ander element denken, bv een Grado Prestige Green voor 59,00 euro , het is in zijn prijsklasse een zeer muzikaal element en zal bij een goede instelling alle freqenties op de juiste manier weergeven en het geluid zal dan niet dichtlopen en niet een wat wazig laag geven die zo kenmerkend is voor iets wat niet goed is. Dan kun je en Grado Prestige Green niet kenmerken als te warm , maar juist als duidelijk , helder en zeer muzikaal. MvG, HAudio Beste, Weet iemand nog een paar leuke dingen ? MvG, HAudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 6 februari 2005 Report Share Posted 6 februari 2005 Weet iemand nog een paar leuke dingen ? Alles doen wat je gezegd hebt en draaien maar met die zwarte schijven Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanD Posted 6 februari 2005 Report Share Posted 6 februari 2005 Weet iemand nog een paar leuke dingen ? Leuker kunnen we het niet maken. Wel ingewikkelder of onbegrijpbaarlijker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank K. Posted 6 februari 2005 Report Share Posted 6 februari 2005 Weet iemand nog een paar leuke dingen ? MvG, HAudio Een leuk phonotrapje misschien? Ik weet niet wat het budget is, maar om mee te beginnen is een PP2 van NAD al zeer behoorlijk. En als deze al voorhanden is, in ieder geval de draaitafel (laten) nakijken of ie voldoet aan de door Haudio beschreven criteria. En dan genieten. Succes en veel plezier. Frank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 6 februari 2005 Report Share Posted 6 februari 2005 Gewoon je Thorens goed afstellen en gaan met die banaan Zelf heb ik sinds een jaartje of 2 een TD147 en ben er nog steeds heel erg gelukkig mee . Voor het geld wat zo'n ding kost incl. een redelijk element kun je niks of weinig anders kopen dat speelt zoals zo'n oudtje groetjes John Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts