seoman Posted 7 juli 2005 Report Share Posted 7 juli 2005 * Additioneel: 100ohm ingangsweerstanden, heeft de resterende DC-spanning op de ingang geen invloed op potmeter en vice versa Leg eens uit! Waar zit die weerstand? Afgezien van de weerstandswaardes is er weing eer te behalen door de grado ontwerpers. Het is de meest standaard schakeling die er bestaat. die 45... is dat soms de 4558? Da's helemaal geen slechte opamp. Veel plezier Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 8 juli 2005 Report Share Posted 8 juli 2005 "de 0,1uF ontkoppeling: standaard multilayer keramisch. Ben hiervoor nog een beetje zoekende naar een mooie filmcondensator (mkp of zo) met een steekmaat van 5 mm, wellicht is dat nog beter.." Heren, welk schema wordt er hier gevolgd? Als je een 100nF keramiek (of film) gewoon parallel zet aan een 10-220uF elco dan geeft dit meestal een resonantiepiek ergens tussen 100kHz en 1MHz, en dat wil je echt niet. Een weerstand van 1 Ohm in serie met de keramische condensator helpt dan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 8 juli 2005 Report Share Posted 8 juli 2005 Heren, welk schema wordt er hier gevolgd? Als je een 100nF keramiek (of film) gewoon parallel zet aan een 10-220uF elco dan geeft dit meestal een resonantiepiek ergens tussen 100kHz en 1MHz, en dat wil je echt niet. Een weerstand van 1 Ohm in serie met de keramische condensator helpt dan. http://www.xs4all.nl/~seoman/OPAMPS1.pdf Ik heb 't dus andersom gedaan. Meerdere malen zo gezien. Jou optie ben ik nog niet tegen gekomen. Groetjes Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 8 juli 2005 Report Share Posted 8 juli 2005 Jouw methode vermijdt de primaire resonantie tussen elco en keramiek ook, maar geeft een hogere voedingsimpedantie tussen 10kHz en 1MHz, en biedt geen garantie voor eventuele resonanties tussen de 100nF condensator en alle mogelijke inductanties van printbaantjes. Het is beter de 100nF, met serieweerstand, als SMD uit te voeren. Dan weet je dat elke resonantie waarin die C betrokken is ook gedempt is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 8 juli 2005 Report Share Posted 8 juli 2005 Jouw methode vermijdt de primaire resonantie tussen elco en keramiek ook, maar geeft een hogere voedingsimpedantie tussen 10kHz en 1MHz,en biedt geen garantie voor eventuele resonanties tussen de 100nF condensator en alle mogelijke inductanties van printbaantjes. Het is beter de 100nF, met serieweerstand, als SMD uit te voeren. Dan weet je dat elke resonantie waarin die C betrokken is ook gedempt is. Tja SMD dat is sowieso stukken makkelijker. Dan past alles behalve de elkos onder de opamp zelf. (ik heb zelf ook een smd versie, zelf geetst) Ik zal die RC tip in mijn oren knopen! Bedankt Groetjes Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts