Guest Kraus vonBentinck Posted 7 januari 2005 Report Share Posted 7 januari 2005 - Link to comment Share on other sites More sharing options...
berend Posted 8 januari 2005 Report Share Posted 8 januari 2005 Wat te doen? Ik heb van perspex cylinder (diameter 110mm. wand 5mm; hoogte 92 mm; + montageplareau 10mm) een losse toonarmbasis in elkaar geknitseld voor een SME IV. Ik heb nu de mogelijkheid om de cylinder leeg te laten of (gedeeltelijk) op te vullen. Leeg weegt het geheel ongeveer 900 gram. Opgevuld met loodkorrels kan ik makkelijk aan 5 kg komen als totaalgewicht. Wat is hier wijsheid? Maakt licht of zwaar in dit geval iets uit? De cylinder staat, samen met de draaitafel, op een perspex plateau van 25 mm. dik en kan eigenlijk op elke willekeurige plek naast het draaiplateau geplaatst worden(wel op de goede afstand natuurlijk); de motor staat op een apart, ook 25 mm dik perspex plateau, los van de draaitafel. Voor het mooi zou ik de cylinder niet op moeten vullen want perspex is vrijwel geheel doorzoichtig zodat het voor het oog lijkt of de arm geheel vrij in de lucht zweeft. gewoon uitproberen Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 11 januari 2005 Report Share Posted 11 januari 2005 Hoe kom je trouwens aan loodkorrels? Ik heb me gek gezocht naar die zooi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matt Posted 12 januari 2005 Report Share Posted 12 januari 2005 Wat betreft de armbasis: zwaar lijkt mij hier de juiste manier. Dan heb je minder kans dat de armbasisper ongeluk een keer verschuift en je hele instellingen weg zijn. De loodkorrels kan je krijgen bij Speaker & Co in Rotterdam. Matt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 12 januari 2005 Report Share Posted 12 januari 2005 Mijn boerenverstand zegt dat je alleen de arm wilt laten bewegen, trillen, enz. en de rest juist niet, dus hoe zwaarder hoe beter. Ik begrijp echter dat je ook voor heel licht zou kunnen gaan zoals Rega doet, als het om afvoer van trillingen gaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 12 januari 2005 Report Share Posted 12 januari 2005 Wat te doen? Ik heb van perspex cylinder (diameter 110mm. wand 5mm; hoogte 92 mm; + montageplareau 10mm) een losse toonarmbasis in elkaar geknutseld voor een SME IV. Ik heb nu de mogelijkheid om de cylinder leeg te laten of (gedeeltelijk) op te vullen. Leeg weegt het geheel ongeveer 900 gram. Opgevuld met loodkorrels kan ik makkelijk aan 5 kg komen als totaalgewicht. Wat is hier wijsheid? Maakt licht of zwaar in dit geval iets uit? De cylinder staat, samen met de draaitafel, op een perspex plateau van 25 mm. dik en kan eigenlijk op elke willekeurige plek naast het draaiplateau geplaatst worden(wel op de goede afstand natuurlijk); de motor staat op een apart, ook 25 mm dik perspex plateau, los van de draaitafel. Voor het mooi zou ik de cylinder niet op moeten vullen want perspex is vrijwel geheel doorzoichtig zodat het voor het oog lijkt of de arm geheel vrij in de lucht zweeft. Een losse (vrijstaande ? ) arm ? Dat gaat nimmer optimaal klinken. Arm behoeft een fase relatie met het lager.Monteer daarom altijd de arm op subchassis of chassis! geloof je het niet/ Oke,neem dan de proef op de som.Monteer een zelfde arm op je "eiland" en ga eens luisteren. Vul je nieuwe eilandarmboard met lood of droog voli Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 januari 2005 Report Share Posted 12 januari 2005 De loodkorrels kan je krijgen bij Speaker & Co in Rotterdam. Of bij een modelbouwzaak. Loodkorrels worden ook als ballast in modelvliegtuigjes en bootjes gebruikt. Volgens mij levert Graupner loodkorrels in bussen van 0,5 kg. Overigens worden er helemaal geen resonanties naar de basis afgevoerd. De arm en element moeten zelf al goed gedempt zijn. Het enige wat opgevangen moet worden is de trekkacht die op de naald uitgeoefend wordt en moet de naaldpositie tov de plaat rotsvast stabiel zijn (en blijven). Wdb is zo'n hoge zuil voor de armbevestiging niet logisch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 12 januari 2005 Report Share Posted 12 januari 2005 Lood wordt ook gebruikt voor uitbalanceren van banden. Misschien langs de sloop, uh, autodemontage, rijden? Maar ach, over welke hoeveelheid heb je het.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 12 januari 2005 Report Share Posted 12 januari 2005 @ Scat-man: Wat bedoel je met een fase relatie tussen arm en lager? In tegenstelling tot de foto staat bij mij overigens de motor niet op hetzelfde plateau als de arm, maar apart, op een 55kg zwaar perspex plateau. Weliswaar is het zuiltje nu 10,5 cm hoog, maar inderdaad, het hoeft slechts de trekkracht van de plaat op de naald op te vangen en die is zeer gering. Torsie van het zuiltje of verschuiven, daar zal geen sprake van zijn. Het klinkt een beetje lullig maar als het zuiltje ongeveer goed staat dan is het heel makkelijk te fixeren met een eenvoudig stukje cellotape aan de basis; dat is effectief en volkomen onzichtbaar; dan is het nog een kwestie van de arm in de juiste positie plaatsen door verschuiving op het montageplateau, VTA instellen en de rest. Arm en lager dienen op de zelfde plaat of chassis te worden bevestigd , of er moet een stijve verbinding tussen de twee zijn. Is dit niet het geval,gaat het absoluut niet goed klinken. Die fase relatie kan ik niet uitleggen , misschien heet het wel anders , maar dat is een ervaring uit het verleden en ben daar indertijd door een fabrikant op terecht gewezen. Geef toe dat sommige fabrikanten het nu nog doen. Desbetreffende draaitafels klinken mijnsinziens absoluut niet. Je bent nu bijna gereed , probeer het maar oordeel zelf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 13 januari 2005 Report Share Posted 13 januari 2005 -Redelijk off topic, excuus...- lood in allerlei vormen kun je ook halen bij hengelsportzaken. Ja, voor vissers die maximaal een paar ringetjes aan een lijn hangen. Te betalen per stuk. Als je een flinke bak daarmee wilt vullen ben je een vermogen kwijt. De hengelsportzaak verwijst je door naar een jachtwinkel (bizar!!) en daar mogen ze het niet meer verkopen. "Ga naar de Gamma, koop loodfolie en knip dat in kleine stukjes..." zeggen ze dan... Speakerland, kijk, daar heb ik wat aan. En de modelbouwwinkel.. Wordt weer lachen, net als bij de automaterialenzaak voor bitumenfolie... "Is het voor een oldtimer? " -"Eh nee, voor mijn stereomeubel..." Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 januari 2005 Report Share Posted 13 januari 2005 Speakerland, kijk, daar heb ik wat aan. En de modelbouwwinkel.. Wordt weer lachen, net als bij de automaterialenzaak voor bitumenfolie... "Is het voor een oldtimer? " -"Eh nee, voor mijn stereomeubel..." Kijk eens bij Quartel modelbouw in Pijnacker (bij Delft). Zitten ook op meer plaatsen in Nederland. http://www.quartel.nl/ 2,3 kg loodkorrels voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 13 januari 2005 Report Share Posted 13 januari 2005 Hoi Kraus, ben wel benieuwd naar wat foto's van je zelfbouwproject .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 januari 2005 Report Share Posted 13 januari 2005 Dat is wel aan de prijs Kraus. Ze hebben ook korrels van "Aeronaut" dat kost iets van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 22 januari 2005 Report Share Posted 22 januari 2005 Hoi Kraus, ben wel benieuwd naar wat foto's van je zelfbouwproject .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 23 januari 2005 Report Share Posted 23 januari 2005 Duikers gebruiken ook lood; korrels heten bij duikers softlood; dat zit in gordels en is wel eens tweedehands te koop. Met googlen kom je prijzen tegen voor loodkorrels of softlood van ruim Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 23 januari 2005 Report Share Posted 23 januari 2005 Ik spreek binnenkort af met CGM, die maakt hopelijk dan een paar fotootjes. De Fat Bob is inmiddels aangegroeid tot ruim 80kg en heeft er een tweede motor bijgekregen; dat werkt boven verwachting goed & ook nog heel eenvoudig. Ook een phonopre (ASR Mini basis) op proef hier staan die op het eerste gehoor goed/zeer goed klinkt ( erg mooi van klank vooral/ maar geeft ook goede ruimtelijkheid) maar net zo lelijk is als de humor slecht in zijn land van herkomst. Een depressie opwekkende somberheid straalt hij uit en een sieraad voor iedere urnenmuur op de begraafplaats. Ongelooflijk wat een lilluk ding. De zelfbouwtoonarmbasis werkt verassend goed, waarschijnlijk dankzij de makkelijke instelmogelijkheden van de SME-arm, maar moet mogelijk toch wijken voor de echte transrotorbasis die ik intussen hier ook hebben liggen. Binnenkort alles op de foto denk ik. PS loodkorrels heb ik zelf eigenlijk niet nodig; ik heb hier nog zat gewicht aan halterschijven liggen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 24 januari 2005 Report Share Posted 24 januari 2005 Overigens worden er helemaal geen resonanties naar de basis afgevoerd. Dat is helemaal niet waar. Meet het maar eens na met een element of accelerometer tegen de armbasis, subchassis, en andere plekken gedrukt. Het element stuurt, jammer genoeg, het geluid recht de armbuis in. Van dan af is het een probleem van structurele acoustiek, waarbij de structuur tamelijk complex is. Het geluid gaat eerst door de armbuis. Die is relatief ongedempt omdat ze licht moet zijn. Dan komt het aan de armlagers. Een deel reflecteert en gaat terug naar het element., een ander deel gaat door de lagers in de armvoet. Aan de grens met het armbord hetzelfde. Armbord naar chassis, weer hetzelfde. En zo voort tot in het platenspelerlager. Aan elke overgang worden de reflectie- en transmissiecoefficienten bepaald door de acoustische impedanties van de gebruikte materialen (de gemiddelde geluidssnelheid in een vaste stof is 3000m/s; de golflengte van 1000 Hz is dan een 3 cm, dat wil zeggen dat voor frekwenties vanaf 100-200Hz en structuren groter dan een centimeter transmissielijn- en golftheorie opgaan). De eerste plek waar je dit op esthetisch verantwoorde manier kunt dempen is het armbord. Neem een bord waarop je de arm schroeft, en demp dat bord dan met een tweede rigide bord dat vrijhangend met een dunne laag visco-elastisch materiaal aan het eerste bord hangt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 januari 2005 Report Share Posted 24 januari 2005 En dat zet zoden aan de dijk Werner? Een gedempt armbord zal ongetwijfeld ietsie pietsie uit maken, alles maakt ten slotte ergens wel wat uit. Maar structurele resonanties in de arm verhelp je daar toch echt niet mee, daar is zoiezo de massa van het pivotsysteem zelf te groot voor. Een goed ontwerper zorgt er voor dat de arm zelf zo min mogelijk resoneert door keuze van materiaal en constructie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 24 januari 2005 Report Share Posted 24 januari 2005 Dit is de tussenstand voorlopig links voor motor 1 op een perspex zuiltje, staand op een verzwaard plateau, lange snaar naar tafel links boven de Morch op een losse toonarmbasis bestaande uit perspex zuil met onder en boven in een klein halterschijfje van elk 500 gram. Het zuiltje rust op een aantal silicoon voetjes tegen het verschuiven en is gefixeerd met 4 kleine stukjes cellotape. In de (lichtste) arm een Grado Reference Platinum Wood MM element midden onder; 25mm perspex plateau rustend op 3 messing spikes van 75mm hoog; hierop de draaitafel en de losse toonarmbasis; op de hoeken halterschijfjes gedempt met siliconenvoetjes tegen plateauresonanties onder dit plateau een bodemplateau van 25mm perspex; dit plateau is verzwaard met 55kg aan halterschijven. rechts de SME arm op een linker transrotor toonarmbasis, bevestigd aan het draaitafelchassis. rechtsvoor motor 2 verbonden met het plateau met een korte snaar. Voor plaatsing op een zelfbouwbasis heb ik uiteindelijk de Morch genomen om te monteren. Helemaal 100% in het zelfde vlak uitkomen als het draaitafelplateau lukt met een los staande zelfbouwbasis nooit, maar voor de Morch als 1-punter is dit niet zo'n bezwaar. Op korte termijn verander ik nog de plaatsing van een van beide motoren en op wat langere termijn is de bedoeling om het bovenste plateau zwevend op te hangen en wel zodanig dat het in de veren hangt (en niet op de veren rust), verzwaard met de gewichten die nu nog op het onderste plateau rusten en daardoor minder effectief zijn dan wanneer zwevend opgehangen hetlosse zelfbouwzuiltje voor de Morch Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matt Posted 24 januari 2005 Report Share Posted 24 januari 2005 Nog even wat betreft de loodkorrels: ik vind de prijzen die langs komen nogal hoog. Speaker & Co levert volgens hun website 25 kg. voor 75,- euro. Tis maar een tip. Matt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 januari 2005 Report Share Posted 24 januari 2005 Hallo Matt, Volgens mij is dat spul van S&C versnipperd loodschroot. Dat spul uit de modelbouwwinkel zijn nieuwe loodkogeltjes van 2 mm rond. Denk dat daar wel het prijsverschil in zal zitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 25 januari 2005 Report Share Posted 25 januari 2005 Hallo Matt, Volgens mij is dat spul van S&C versnipperd loodschroot. Dat spul uit de modelbouwwinkel zijn nieuwe loodkogeltjes van 2 mm rond. Denk dat daar wel het prijsverschil in zal zitten. S&C heeft kogeltjes! Kijk maar eens in de toonbank . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 25 januari 2005 Report Share Posted 25 januari 2005 Een goed ontwerper zorgt er voor dat de arm zelf zo min mogelijk resoneert door keuze van materiaal en constructie. Uiteraard doet hij dat. Binnen de limieten van het mogelijke, opgelegd door armstijfheid en massa. Die limieten zijn erg beperkend, en zowat elke arm heeft min of meer serieuze opbreekverschijnselen. Maar daar gaat het hier eigenlijk niet om. De armbuis zit vol geluid, van het element, en we willen dat geluid zo snel mogelijk kwijt. Anders blijft het heen en weer gaan tussen lagers en naald. Als het geluid al weg geraakt uit de arm en in de armbasis, dan moet het daar gedempt worden. Bij een arm zoals de SME, gemonteerd op een metalen bord, gaat het om een enorme hoeveelheid geluid. Logisch, bij een op aluminium gemonteerde SME is de transmissie van lagers naar bord het grootst, en de armbuis is wel super-stijf, maar niet bijzonder goed gedempt. Hiermee wil ik niet zeggen dat een dood armbord altijd beter klinkt. Het frustrerende aan platenspelers is dat een verbetering in een domein mogelijk een boel ellende in een ander domein blootlegt, en dan ben je slechter af dan voorheen. Als je de juiste dingen maar fout doet kun je nog een redelijk resultaat krijgen, zie LP12 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 28 januari 2005 Report Share Posted 28 januari 2005 met dank aan cgm voor een paar echte plaatjes: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 28 januari 2005 Report Share Posted 28 januari 2005 Wauw, Kraus ....supermooi man! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts