Jump to content

Plaatsing speakers en reflecties

jepe!
 Share

Recommended Posts

Ik heb recentelijk een set Synthese 1 (telfoonhoorns) gekocht. (2e hands)

Nu las ik: plaatsing 40 cm van de muur ivm refelcties.

Als ik ze 40cm van de muur plaats is dat geen probleem. Maar iets verder begint een kast en die steekt 35 cm van de muur. Geeft dit problemen met refelcties?

De speakers zijn iets van de muren afgewent en dan het binnenste deel nog verder afgedraaid. Dus in een rechtelijn staan er geen objecten in de geluidsstroom van speaker naar bank.

Hoop dat dit beetje duidelijk is. maar in hoeverre is die kast storend voor reflecties. En is het erg dat de ene bank vlak naars de speaker staat maar met achter het geluidsveld?

jepe! (voormalig jepe, ivm met nieuw e-mail adres gewijzigd)

Ik heb recentelijk een set Synthese 1 (telfoonhoorns) gekocht. (2e hands)

Nu las ik: plaatsing 40 cm van de muur ivm refelcties.

Als ik ze 40cm van de muur plaats is dat geen probleem. Maar iets verder begint een kast en die steekt 35 cm van de muur. Geeft dit problemen met refelcties?

De speakers zijn iets van de muren afgewent en dan het binnenste deel nog verder afgedraaid. Dus in een rechtelijn staan er geen objecten in de geluidsstroom van speaker naar bank.

Hoop dat dit beetje duidelijk is. maar in hoeverre is die kast storend voor reflecties. En is het erg dat de ene bank vlak naars de speaker staat maar met achter het geluidsveld?

Je kunt de synthese gewoon recht zetten en het floating deel (mid en hoog) indraaien zodat het kruispunt een meter voor de luisterpositie is. Dit is de geadviseerde opstelling door de fabrikant. Althans dat is wat een dealer mij vertelde op een luister sessie. Het klonk daar prima!!

Ook de hoorn zelf kan het beste iets naar binnen gedraaid worden. Dit is wat door Floating geadviseerd wordt. In de gebruiksaanwijzing van de Synthese 1 staat dit zo beschreven.

Probeer grote meubels altijd zo ver mogelijk van de speakers vandaan te zetten. Het heeft altijd invloed. De mate waarin is strek afhankelijk van de grootte enz.

Die 40 cm is trouwens een minimum afstand. Als het enigzins kan zou je eens moeten proberen om ze verder van de muren te zetten. Dit geeft en duidelijke verbetering van het stereobeeld. Liefst de afstand tot achtermuur en zijmuur niet hetzelfde, maar een verschil van min. 33% onderling. Hierdoor verklein je de kans op hinderlijke reflecties aanzienlijk.

Andere tip: staan de speakers op een harde ondegrond zoals plavuizen? Ontkoppel de Synthese dan met een demper ofzo. B.v. Isocoins. Hierdoor wordt het laag nog eeen stuk strakker en de stereobeeldefinitie gaat er ook op vooruit.

Je kunt je emailadres gewoon wijzigen zonder een nieuwe user aan te maken, zie bij configuratiescherm links onderin (linkje 'wijzigen emailadres') :)

Andr

Guest muziekfreak

40cm is minimaal...kolom indraaien 80cm tot 1mtr laten kruisen voor je luisterplek [tip latjes pakken erop houden samen met iemand] zo zie je ineens waar ze kruisen ;)

Het laag recht vooruit alleen kolommen indraaien is voldoende. Za blijft het laag erg strak en verdeelt over je huiskamer ipv bundelen. De aucoustic-card werken wel. de 1 heeft er 3 of 4 als ik me niet vergis [dipje veroorzaken die op een bepaalde frequentie] Goede versterking is aangeraden me de syntheses ivm met de tl.

Achterwand ongeveer mits mogenlijk 1mtr afstand minimaal. Je moet zo denken hoe vrijer ze staan destebeter. Die kast kan veel problemen veroorzaken is het een openkast minder maar bv eentje met deuren die gaat werken als klankast let ermaar eens op als je hard draait.

Vriendelijke groet een mede synthese [3] eigenaar :D

• 2 weeks later...

Indraaien van de hoorn zelf in combinatie met de middenzuil gaf in onze situatie duidelijk een beter resultaat dan het richten van de middenzuil alleen. Namelijk een betere definitie van het stereobeeld. Zelf uitproberen zou ik zeggen!

Die filters hebben alleen invloed op midden en hoog. De mate is afhankelijk van het filter. Filter 1 filtter het minst en alleen het hoog. Filter 2 filtert het hoog wat sterker, filter 3 filtert als ik me niet vergis in zowel het hoog als middengebied. De curves van deze kaarten moeten trouwens ook in de gebruiksaanwijzing staan.

Voor de knutselaars: het zou mij niet verbazen dat als je het filter niet nodig hebt, en je signaalweg zou kortsluiten zonder filter dit een aardige winst in kwaliteit zou opleveren... Heeft iemand dit al geprobeerd?