Jump to content

Jongensdroom?

Weerstand
 Share

Recommended Posts

Heel lang geleden heb ik eens twee transmissielijn luidsprekers gebouwd. De SOTA, om precies te zijn. Het klonk niet (dank zij mijn twee linkerhanden) en het zag er niet uit (volgens mijn echtgenote). Dus exit SOTA's.

Aangezien mijn jongste dochter EINDELIJK doordrongen raakte van de voordelen van een 'meegefinancierde' eigen flat, werd het luisteren vervolgens verplaatst naar de vrijgekomen zolder. Zat ik daar naar die Davis-zuiltjes te kijken. Tja en toen raakte ik weer ge

Ha Weerstand,

Leuk verhaal! Ik heb zo ook een tijdje geleden mijn jongens droom uit laten komen. Op mijn 14e levensjaar las ik een recensie van de manshoge Audiolab REM's (1987) en wist na dat verhaal dat ik deze speakers ooit eens zou bezitten. Nu op mijn 19e heb ik ze dan in mijn bezit! Ja, 19 jaar en een stel actieve B139's van Kef! ;) Ruud van Audiolab verbaasde zich er over dat ik deze luidsprekers in bezit had en vertelde me dat mocht ik ooit andere speakers willen, Audiolab deze REM's wel weer terug wou kopen. :) De B139's die in mijn REM's zijn te zijn nogal gewild bij zelfbouwers en er wordt vandaag te dag ook vies veel geld voor geboden.. Ik ben apetrots op mijn speakers en weet dat er maar weinig speakers op de markt zijn die echt aan dit luidsprekersysteem kunnen tippen betreft gemak, geloofwaardigheid en neutraliteit. Ook een jongens droom die is uitgekomen.. :)

groeten, PD Hogeterp

ps: nu nog een geschikte versterker.. <_<

Ik begrijp dat recensies een aantal jaren geleden nog waarde hadden, want ik lees over 2 systemen die gekocht zijn op basis van een verhaal, en met goede gevolgen.

Ik zou dat nu toch niet zo durven doen.. ;)

Gefeliciteerd trouwens met de aankoop. :)

Dat met die kinderen weet ik nog zo net niet hoor... Door mijn jongste ben ik weer aan het bouwen geslagen. Dat moest ook wel want hij had een tweeter onzedelijk betast. Dat is nu bijna drie jaar geleden. Sindsdien nieuwe boxen gemaakt (moeten nog geverfd), nieuwe eindtrappen gebouwd (Aleph 5, moet nog een andere weerstand in want die blauwe led brand zo fel dat de buren er bij kunnen lezen), een dddac1543 (moet nog afgebouwd worden). Klaar voor de start liggen nieuwe tweeters voor een nieuwe box (rest moet nog komen), printplaten voor een nieuwe voorversterker (BoSoZ, ook van Pass), printplaten voor nog een Aleph 5 en een Marchand XM-9 electronisch crossover waar nog een voeding voor gemaakt moet worden.... Pfffff. Dat allemaal dankzij mijn kinderen.... Erg leuk, maar het bouwen gaat onzettend traag....

Moraal van dit verhaal? Geen idee....

Ik begrijp dat recensies een aantal jaren geleden nog waarde hadden, want ik lees over 2 systemen die gekocht zijn op basis van een verhaal, en met goede gevolgen.

Ik zou dat nu toch niet zo durven doen.. ;)

Gefeliciteerd trouwens met de aankoop. :)

Bedankt voor de gelukwens :)

Of recensies uit die tijd 'waarde' hadden, laat ik maar onbesproken. Jan Kool was kind-aan-huis bij Transtec, Kef en B&W. Jan de Kruijff (DISK) zal ook kennissen in 'audiokringen' hebben gehad. Dat sluit als zodanig objectiviteit niet uit, maar je moet ook als audiorecensent de schijn zien te vermijden. In dat verband is de verwijzing naar een uitspraak van een politiek commentator (bij een kwaliteitskrant :lol: ) van lang geleden wel treffend. De man was nooit te betrappen bij Nieuwspoort, politieke recepties dan wel audi

Beste Weerstand,

Ik begrijp je volkomen :rolleyes:  ;)

Begon in 1986 aan een paar SACM van IMF na twee jaar verkocht :( 

Zo'n vier jaar geleden weer het IMF verhaal opgepakt...IMF TLS80...IMF ALS40...paar setjes IMF TLS50......super compact...setje RSPMmk4improved en nu dus de opvolger van IMF een setje TDL professional monitor :)

Ruud,

Een indrukwekkende lijst. Engelsen zouden zeggen: 'you've lost me'. :lol:

Overigens ben je er dan nog niet want je kunt je ook nog te buiten gaan aan de Compact II, de Compact Monitor 2 en 3, de Compact, de MCR 2A, de ALS 30, de Studio, de Studio Monitor, de Professional Monitor en de HPCM. En dan ben ik, dacht ik, nog niet eens compleet. Ja, GELEZEN heb ik veel over IMF in al die jaren ;)

Zijn overigens beknopt eventuele klankverschillen tussen IMF en TDL (die ik nog nooit heb gehoord) aan te geven?

Weerstand

Ik ben apetrots op mijn speakers en weet dat er maar weinig speakers op de markt zijn die echt aan dit luidsprekersysteem kunnen tippen betreft gemak, geloofwaardigheid en neutraliteit. Ook een jongens droom die is uitgekomen..  :)

groeten, PD Hogeterp

ps: nu nog een geschikte versterker..  <_<

Als luidsprekers ZO goed bevallen kan ik je feliciteren. Alleen droeg de vervulling van 'mijn' jongensdroom een beetje het karakter van een geriatrisch noodsprong: over een paar jaar heb ik wellicht meer aan een gehoorapparaat. ;)

Het zoeken naar een geschikte versterker kan toch geen probleem zijn met zoveel deskundigheid in deze groep? :P

Weerstand

De Compact II's heb ik ook korte tijd gehad, maar bevielen niet. Geen bas en een te schel mid&hoog. Tsja, IMF en baspoortjes :rolleyes:

Het blijft wat IMF betreft tot op heden dus bij deze IMF (die super goed bevalt) B)

IMF%20Super%20Compact%20II_jpg.jpg

Dat klinkt inderdaad HEEL fraai, als ik me goed herinner. :rolleyes:

Eigenlijk heb ik niet zulke slechte ervaringen met die Compact II, aangesloten op een inmiddels wel erg bejaarde Pioneer A-447. En, helaas, een geluidskaart. Overigens is de, dacht ik, oorspronkelijke KEF T27 inmiddels gelukkig vervangen door een broertje (of zusje) van SEAS. Ik vraag me overigens af wat de herkomst is van die 'geribbelde' bas/midden-speaker: Audax? Ik kan hem er natuurlijk even uithalen, maar de laatste keer dat ik dat deed, schoot mijn boormachine 'een beetje' door de conus. Dus ik moet nog wat moed verzamelen. :huh:

Weerstand