Jump to content

Bi-wiren

Guest Hubertinus
 Share

Recommended Posts

Het enige dat anders is bij bi-wiren, ten opzichte van single wiren, is dat de stroom voor hoog en laag bij de aansluiting op de versterker gesplitst wordt, en niet op het bruggetje op de luidspreker.

Idd Pruttel,

Maar ik zie daar nog steeds het voordeel niet van. Gehoorsmatig vind ik dat ook niet beter klinken. Misschien met hele speciale kabels die "iets" met het geluid doen en die veel geld kosten. Die dubbele terminals achter op de box waren dacht ik oorspronkelijk bedoeld voor bi-ampen. Maar ja tegenwoordig ook een gat in de markt om meer kabel te verkopen.

;)

Tsja, wel of geen verschil.

Er zijn mensen die beweren geen verschil te horen, en er zijn er die wel verschil horen. Zelf heb ik op verschillende versterkers met verschillende luidsprekers verschil gehoord (ook met tri-wire).

Maar waar dat nou in zit? De enige verklaring die mij ensigszins logisch lijkt is dat de stromen elkaar minder/niet be

Prutteltje wat jij zegt klopt hij splitst inderdaad bij de versterker en dat is nou het voordeel.

Om het simpel te zeggen: de laagunits sturen EMK terug de kabel in en als het de versterker bereikt heeft is er niets meer van over.

Het grote voordeel is dat de tweeter schonere stroom krijgt en dat resulteert in wat ik in vorige post heb gezegd.

Volgens mij ondervindt de tweeter geen last van EMK van de woofer omdat die EMK er door het hoogdoorlaatfilter van de tweeter uitgefilterd wordt. Het maakt hierbij niet uit of je single of bi wired.

Je kunt ook een andere truc proberen.

Parallel filters kun je ook voor de speakers krijgen deze komen op de tweetersectie. Deze zorgen ervoor dat de EMK geelimineerd wordt.

Dit resulteert weer dat de tweeter schoner en mooier gaat klinken.

Het enige voordeel dat je dan mist met 2 full-range kabels is de dynamiek en drive die je (als het goed is) krijgt.

Twee vraagjes:

Hoe weet dat kastje het verschil tussen origineel signaal en EMK?

Wat is er eigenlijk zo bijzonder aan een full range kabel?

Hallo,

Vind het idee dat een versterker hard zou moeten zwoegen op die tegen EMK een beetje ver gezocht. Wat is dan die tegen EMK? Dat is een spanning die in de spreekspoel wordt opgewekt tgv van de snelheid van de conus. Die EMK is tegengesteld aan de spanning die de spreekspoek aandrijft ( en er ook een gevolg van is). Het resultaat is dat die twee een verschilspanning opleveren die over de spreekspoel staat. Er gaat dus juist minder stroom lopen tgv van die EMK en wordt de versterker juist minder belast! Dit is het sterkst rond de resonantie frequentie van de speaker waar je een enorme toename in de impedantie ziet zonder dat de speaker minder output gaat leveren.

De afgelopen posts lezende lijkt het er een beetje op alsof die tegen EMK iets vies is wat we liever niet hebben. Die tegen EMK is nu juist een fundamentele eigenschap om een speaker goed te laten functioneren en netto loopt er gewoon minder stroom door de speakerkabels als gevolg ervan.

;)

:D Peter,

De opgewekte energie in de spreekspoel(zelfind.)"slingert"uit op het moment dat de betreffende fase amplit. 0 wordt.Voordat ie helemaal 0 is,zit ie tegengesteld

dus in fase met de andere helft v/d betreffende sinus ui te slingeren.

Maar ben het met jullie eens dat door inwendige demping v/h filter zelf,dat er weinig van overblijft,gezien de niet al te grote zelfinduktie v/d bassspeaker (0,8-3mH)en het feit dat er meestal nog keihard parallel een C of RC overheen hangt.Bij aktief filteren misshien meer merkbaar?Bij passieve elektrostaten met audiotrafo kun je wel veel grotere tegen-emk's opwekken.

Ook bij de bobine v/d auto heb ik heb ik de nodige "schokken"gehad! :D:D:D

Peter,ik zag dat ik je geen pb van hear kan versturen.(kan ik begrijpen) ;)

Twee vraagjes:

Hoe weet dat kastje het verschil tussen origineel signaal en EMK?

Wat is er eigenlijk zo bijzonder aan een full range kabel?

Ik heb het kastje gevraagd hoe hij dat wist.

Zijn antwoord: ik doe wat ik denk dat goed is. :D

Misschien kun je de Hifi Winkel vragen wat er binnenin dat kastje zit.

Ik kan het kastje ook niet open krijgen. (op fatsoenlijke wijze)

Met 2 fullrange kabels bedoel ik 2 single-wire en daarmee bedoel ik 2 identieke kabels.

Je hebt nl. ook bi-wiring daar wordt vanuit een single-wire kabels aan het eind de boel netjes verdeeld naar tweeter en naar mid/laag.

Maar daardoor verminderd de dikte van je kabel: hij wordt aan het eind gesplitst.

Ik heb het zelf vaak genoeg geprobeerd en ik kom uit op 2 full-range/single-wire kabels.

Groeten Bernmhard

Ik heb het al eerder gemeld;nog maar 1 keer.

De versterker heeft geen enkel moeite met EMK.

Je moet EMK zien als vervuiling.

Je wilt toch ook niet dat je apparatuur vuile stroom krijgt?

Dus de tweeter wil dat ook niet.

Maar je moet het zelf horen.

Wil je het niet doe je het niet, heel simpel.

lsnoise.jpg

noisekiller.jpg

Dit kastje geen flauw benul van wat vervuiling is en wat niet. Het enige wat het kan doen is filteren. Maar wat?

Edit: verkeerde quote gequoteted

lsnoise.jpg

noisekiller.jpg

Dit kastje geen flauw benul van wat vervuiling is en wat niet. Het enige wat het kan doen is filteren. Maar wat?

Edit: verkeerde quote gequoteted

Ja, en nu? Als dat er tussen zit, wat voor verschil hoor je dan met dat schemerlamp snoertje?

Zijn die luidsprekerboeren (en zeker de echt goeie) nou zo dom dat ze al die problemen zoals beschreven, als ze er al zijn, niet met de filtering zelf in hun mooie luidsprekers al ondervangen..............? :blink: Moet er dan beslist weer iemand wakker worden die ook hier een gat in de markt ziet? ;)

Haal eerst die blikken troep er tussen uit en monteer een paar goeie Jumpers. Je zult versteld staan wat die teweeg brengen. :rolleyes:

Beste,

Over het algemeen gaan versterkers er niet beter op presteren als er een extra capacaiteive belasting parrallel aan wordt gezet. Ongeacht de goede filterwerking.

Ik hou niet van die rare kastjes en frutsels. Vervang die blikken strips, neem goed ls. kabel en een echt goede amp en je bent klaar! heb je helemaal niet van die rare kastjes nodig :D

Groeten,

Bas

Even voor de duidelijkheid:

Deze foto

noisekiller.jpg

komt van een site waar je het kastje kunt kopen en geeft alleen maar aan hoe je het kastje aan zou moeten sluiten.

Ga maar eens bij Hanze hifi binnen. Zijn heel aardige jongens daar. Die kunnen je precies vertellen hoe je een echt goeie single wire combineerd met een jumper. :D

Gegarandeerd goed resultaat. ;):D

Ik vind de bijdrages van Classe aan dit forum uuuuuhhhh... Opvallend.

Dat komt omdat ik er veel mee bezig ben en ik het een must vindt om te bi-wiren. En misschien dat ik jullie nog wat kan vertellen wat sommigen niet wisten. En misschien kunnen de heren en dames hun voordeel daar mee doen.

En inderdaad ik reageer niet overal op. Alleen wat een beetje op niveau is.

Even voor de duidelijkheid:

Deze foto

noisekiller.jpg

komt van een site waar je het kastje kunt kopen en geeft alleen maar aan hoe je het kastje aan zou moeten sluiten.

Ga maar eens bij Hanze hifi binnen. Zijn heel aardige jongens daar. Die kunnen je precies vertellen hoe je een echt goeie single wire combineerd met een jumper. :D

Gegarandeerd goed resultaat. ;):D

Het is triest als dit zo op een site staat.

Ik vind de bijdrages van Classe aan dit forum uuuuuhhhh...  Opvallend.

Dat komt omdat ik er veel mee bezig ben en ik het een must vindt om te bi-wiren. En misschien dat ik jullie nog wat kan vertellen wat sommigen niet wisten. En misschien kunnen de heren en dames hun voordeel daar mee doen.

En inderdaad ik reageer niet overal op. Alleen wat een beetje op niveau is.

Zou jij dan ook geen speakers kopen die je niet kan bi-wiren?

(bi-wiren goed nederlandsch? :D )

Maar als je met 2 fullrange kabels het laag/mid strakker krijgt dan levert een eindtrap meer power of de eindtrap kon zijn stroom niet snel genoeg kwijt met een enkele kabel.

De dynamiek is het eerste wat opvalt.

Als je er dan zo veel mee bezig bent, dan snap ik helemaal niets van dit soort postings.

Maar als je met 2 fullrange kabels het laag/mid strakker krijgt dan levert een eindtrap meer power of  de eindtrap kon zijn stroom niet snel genoeg kwijt met een enkele kabel.

De dynamiek is het eerste wat opvalt.

Als je er dan zo veel mee bezig bent, dan snap ik helemaal niets van dit soort postings.

Dat waren 2 opties om te verklaren waarom je met bi-wiring meer dynamiek en drive krijgt.

Dat ik er veel mee bezig ben betekent niet dat ik er verstand van heb.

Ik doe maar alsof.

Heb jij bi-wiring al geprobeerd?