PD Posted 25 mei 2004 Report Share Posted 25 mei 2004 Hallo allemaal, Wat is nou beter? Een electrostaat met een groot klank bord (Audiostatic, Quad) of een hippe smalle electrostaat (Final, van Medevoort)? Hoop hier reactie's te krijgen van mensen die met beide ervaring hebben of technisch gezien mij iets bij kunnen brengen.. groeten, PD Hogeterp Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 25 mei 2004 Report Share Posted 25 mei 2004 Ik heb alleen ervaring met Quad en Audiostatic en kan je dus qua vergelijking niet verder helpen maar bedoel je een smalle electrostaat met dynamische woofer erbij (van Medevoort EE+EB) en welke van Final? nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 25 mei 2004 Report Share Posted 25 mei 2004 Dat moet haast wel, anders hou je geen laag over... Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 25 mei 2004 Report Share Posted 25 mei 2004 Tja... niet breed wil niet zeggen, niet hoog... De Finals zijn niet zo breed maar wel hoog waardoor je het vereiste oppervlak weer krijgt. Maar ik dwaal af, sorry. nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 25 mei 2004 Report Share Posted 25 mei 2004 beste PD al enige jaren stoei ik met esl's omdat die dingen die ik had niet klonken , en om er veel van te leren . als je een esl wilt die laag gaat , moet ie breed zijn . hij vormt op die manier zijn eigen klankbord , en heeft meer oppervlakte en zodoende een betere laagweergave . er komt alleen nog wat meer kijken om een esl lage tonen te laten weergeven . normaal gesproken gaat een esl niet lager dan het punt waarop de akoestische uitdoving begint op te treden ( de toon waarvan de halve golflengte net zo lang is als het punt van midden voor naar midden achter van de esl , is de laagste frequentie ) bij een esl van 50 cm breed begint dus bij 300 hz af te vallen met 6db/okt . maar nu wat anders , de esl heeft ook een resonantie frequentie . meestla ligt ie (afhankelijk van de breedte van het membraam en de foliespanning ) zo rond de 50 hz . op deze f res , krijgt het laag een opslingering van 10 tot 15 db . neem je nu die 300 hz 0db(punt van akoestische uitdoving ) , 150hz -6db , 75hz -9db , 50hz -10db , en je telt er dan weer die 10db van de fres bij op zit je weer keurig op 0db . dus zodoende gaat een esl lekker door tot 50 hz , terwijl ie dat theoretisch helemaal niet kan . vandaar dat de meeste esl's best laag gaan , maar vreselijk dun klinken (komt door die dip tussen 300hz en 50hz ) dit hebben met name de finals en de audiostatics . de acousats die ik heb , hebben twee panelen naast alkaar van 23 cm breed (op dt moment speel ik met drie panelen naast alkaar .) zodoende kom je op een breedte van 75 cm en dus minder last van AK. daar komt bij dat acoustat een extra trafo tap heeft om de AK op te heffen . deze tap op de audiotrafo versterkt het laag onder de 250hz met 6db/okt. maar dan zit je wel met de fres , die vreselijke vormen gaat aannemen . +20db bij 45hz . dit lossen ze op door de esl panelen akoestisch te dempen met vilt op de achterkant van de stator . met al deze dingen heb ik nog door geexperimenteerd , omdat de acoustats van zichzelf nog steeds niet klonken . mijn frequentie curve is nu recht van 40hz tot 20khz , gemeten op mijn luisterplaats , en alles tussen 9db (hoogste tot laagste punt ) . dus wil je een strak laag wat richting een conus gaat , moet je een breed paneel hebben . wil je een dun transparant laag , zonder ballen , neem je een smalle esl . eigenlijk is het allebei niks , maar je moet wat h Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 25 mei 2004 Report Share Posted 25 mei 2004 al enige jaren stoei ik met esl's omdat die dingen die ik had niet klonken , en om er veel van te leren . Manger heeft er 20 jaar over gedaan om zijn luidsprekers aan het klinken te krijgen, je hebt dus nog wel wat tijd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 25 mei 2004 Report Share Posted 25 mei 2004 mijn acoustats stop ik mee . ik ga zaterdag een nieuw frame bouwen voor de huidige driepaneels versie , en dan laat ik ze zo . daarna ga ik weer verder met de betonnix . en daar heb ik denk ik wel 20 jaar voor nodig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 25 mei 2004 Report Share Posted 25 mei 2004 Ja jezus die betonnixen zijn very impressive indeed! Ze klonken nog niet na verwchtigen had ik begrepen in een ander topic [hier of op hifi ben ik ff kwijt] Petje af voor die kasten! Zal wel een hels karwei zijn om ze uit de schuur tetoveren Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 26 mei 2004 Author Report Share Posted 26 mei 2004 Ha Erik, Bedankt voor je reactie! Naar zo'n verhaaltje was ik eigenlijk op zoek! Hoe breder het klankbord hoe hoger 't rendement, en minder kans op akoestische fase kortsluiting (uit fase geluid heft in fase geluid op) en daardoor een beter laag.. groeten, PD Hogeterp Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 26 mei 2004 Report Share Posted 26 mei 2004 Ha Erik, Bedankt voor je reactie! Naar zo'n verhaaltje was ik eigenlijk op zoek! Hoe breder het klankbord hoe hoger 't rendement, en minder kans op akoestische fase kortsluiting (uit fase geluid heft in fase geluid op) en daardoor een beter laag.. groeten, PD Hogeterp Beste PD, Is je conclusie niet wat te haastig? Erik vertelde dat de laagprestaties van electrostaten (en dan alleen nog maar van de bredere types) bestaan uit eigenresonantie. Eigenresonantie is beslist geen eigenschap waarop een goede, d.i. gecontroleerde, basweergave gebaseerd kan zijn. Er treedt toonverandering op (alles "wordt naar de resonantiefrequentie toe getrokken" en de uitslingering is onbeheersbaar. Overigens is de kans op akoestische kortsluiting bij alle kastloze electrostaten even groot, namelijk 100%. De frequentie waarbij de afval inzet ligt echter iets lager bij brede types. Via zijn electrostaten hoort Erik geen echt lage frequenties, maar vooral de hogere componenten (boventonen en begeleidend geruis) van bastonen. Lees maar eens hoe enthousiast Erik was bij de eerste luisterervaringen met zijn Betonnix/Esl combi: "Eindelijk echt laag!" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 26 mei 2004 Report Share Posted 26 mei 2004 Ik kan mij nog een luistersessie herinneren waar een Friesche luidsprekerbouwer na een avondje demonstreren van eigen luidsprekers, heel stil werd van de laagweergave van de Acoustats van Erik... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 26 mei 2004 Report Share Posted 26 mei 2004 Beste Kermit, Dat was dan vast een heel vriendelijke meneer, die zich als gast netjes weet te gedragen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 26 mei 2004 Report Share Posted 26 mei 2004 beste spido , ik hoop dat klaas snel weer eens langskomt , evt met speksteen . kunnen we een leuke conus vs paneel sessie houden . ps : ik zal de spekstenen speakers wel in en uit de auto tillen voor hem Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 26 mei 2004 Report Share Posted 26 mei 2004 Beste Kermit, Dat was dan vast een heel vriendelijke meneer, die zich als gast netjes weet te gedragen... Zijn niet alle friezen vriendelijke meneren?(afgezien van dat stelletje ongeregeld dat een paar jaar geleden Bonifatius te Dokkum hebben vermoord, maar die schijnen niet meer in leven te zijn)? Of zijn ze dat alleen maar als ze te gast zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 26 mei 2004 Report Share Posted 26 mei 2004 Ja, Kermit, absoluut! Hoeveel Friezen ken je en hoeveel zijn er aardige meneren? Alle merenen uit Hellevoetsluis zijn toch ook aardig? (ik ken er wel 1 en die valt goed is die sectie) nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 26 mei 2004 Report Share Posted 26 mei 2004 Beste Kermit, Je doet weer aardig je best om de aandacht af te leiden van het onderwerp. Het valt ook niet mee, wanneer de tekortkomingen van electrostaten zo breed en zo smal worden uitgemeten, nietwaar? Bonifatius er weer bij slepen... wat een gedoe! Om te beginnen werd die niet eens door Friezen vermoord, maar door een roversbende bestaande uit Saksen. "Ze lalden en ze stonken naar sterke drank," staat in de beschrijving van het voorval. 't Kunnen dus geen Friezen zijn geweest, want die stinken naar karnemelk en koeienmest. Als Bonifatius niet op zijn tocht allerlei religieuze plaatsen van de Friezen had ontwijd en heilige voorwerpen had vernield, en als hij niet (wellicht terecht!) voor een agent van de vijandige Franken was aangezien, zou de lokale bevolking hem misschien nog in bescherming hebben genomen, om hem tegen een passende vergoeding af te staan aan de hoogstbiedende. Heb jij je overigens nooit afgevraagd hoe Hellevoetsluis aan zijn naam is gekomen? Verdiep je daar eens in! En schaam je! Daarna zul je nooit meer die vriendelijke Friezen durven lastigvallen met deze kleinigheid... Wat die aardige meneer uit Friesland betreft, waar jij het over had: die gedraagt zich Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 26 mei 2004 Report Share Posted 26 mei 2004 Amen,beste Spido. Met vriendelijke groet,Jerry. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 27 mei 2004 Author Report Share Posted 27 mei 2004 Jammer dat het weer over dingen moet gaan, die mij helemaal geen moer boeien.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 27 mei 2004 Report Share Posted 27 mei 2004 Ja, religie en esl's. Rare combinatie.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 27 mei 2004 Report Share Posted 27 mei 2004 Aha Spido! Ik vat hem: je kunt niet zo goed uitleggen. Hellevoetsluis is om een Sluis heen gebouwd. Die sluis met een sluiswachter was er het eerst. Het ging hier om een zogenaamde Voetsluis. Maar dat ding was eigenlijk te groot en te zwaar om door een gewone sterveling met de voet bediend te worden. Vandaar dat in het Holland van die tijd al snel gezegd werd dat je een Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 27 mei 2004 Report Share Posted 27 mei 2004 Jammer dat het weer over dingen moet gaan, die mij helemaal geen moer boeien.. Beste PD, Ja, erg vervelend voor je. Maar ja, als het aan jou zou liggen dan ging het hier alleen maar over Van Medevoort en Von Schweikert... En dat was dan weer vervelend voor mensen met een ietsje bredere belangstelling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 28 mei 2004 Report Share Posted 28 mei 2004 Beste allemaal, ik denk dat Spido bedoelt Wie zonder zonde is, die werpe ......,en we hebben allemaal onze eigen foutjes.Ook met HI-FI. Met vriendelijke Groet,Jerry. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 28 mei 2004 Report Share Posted 28 mei 2004 Beste Kermit, In het boekje "Hemel, Hel... Hellevoetsluis" van de historicus Prof. Dr. Ir. G.R. Afgraver staat het verhaal toch een beetje anders: "Hellevoetsluis is om een Sluis heen gebouwd: de zogenaamde "Hellesluis". Deze naam had de sluis van de lokale bevolking gekregen, omdat geen enkele schipper de buitensporig hoge tolgelden kon betalen. Als straf werd de schippers het vel (het "vlies", in plaatselijk dialect) letterlijk over de oren gehaald. Zij werden dus levend gevild. Hun bezittingen en hun schepen werden geconfisceerd. De tolwachters, trawanten van de plaatselijke roofridder, werden daarom ook wel aangeduid als "vliesridders". Door de ruime verdiensten ontstond bij die sluis een welvarend dorp. De reputatie van het dorp was uitstekend, want er waren geen slachtoffers die konden getuigen en de inwoners zelf konden liegen alsof het gecalligrafeerd stond. In de externe communicatie werd gebruik gemaakt van de aanduiding "Voetsluis", wat betrekking had op het bedieningsprincipe van de sluis. De naam "Hellesluis" vond men om begrijpelijke redenen minder geschikt voor promotionele doeleinden. Nadat Napoleon aan de tolheffing een einde had gemaakt, is de dubbele naam nog een tijdlang gevoerd: "Helle- ofte Voetsluis". Maar als spoedig contamineerde men dit tot "Hellevoetsluis". Omdat deze lezing meer recht doet aan de plaatselijke mentaliteit, acht ik haar betrouwbaarder dan jouw uitleg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 28 mei 2004 Report Share Posted 28 mei 2004 ......In 1960 werd de oude marinestad samengevoegd met de naastliggende gemeenten Nieuwenhoorn en Nieuw-Helvoet, en in de jaren 70 werd Hellevoetsluis aangewezen als groeikern, om uit te groeien tot tweede woonstad op Voorne-Putten....... en let eens op dit stukje tekst spido sinds wanneer leefde napoleon in 1960? Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 28 mei 2004 Author Report Share Posted 28 mei 2004 Jammer dat het weer over dingen moet gaan, die mij helemaal geen moer boeien.. Beste PD, Ja, erg vervelend voor je. Maar ja, als het aan jou zou liggen dan ging het hier alleen maar over Van Medevoort en Von Schweikert... En dat was dan weer vervelend voor mensen met een ietsje bredere belangstelling. En ik begon je net serieus te nemen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts