joerick Posted 21 februari 2004 Report Share Posted 21 februari 2004 Vaak het ik het idee dat er klankmatige verschillen zijn wanneer ik 's morgens of 's avonds luister. Kan dit aan de stroomvoorziening liggen of verbeeld ik me dit maar? Ik heb nu geen aparte groep voor audio en het stopcontact is niet geaard. Kan dit de oorzaak zijn ? Groeten, Joerick Link to comment Share on other sites More sharing options...
A90 Posted 21 februari 2004 Report Share Posted 21 februari 2004 Dat heb ik ook maar ik ga er vanuit dat mijn oren in de ochtend als ik net wakker ben nog in een "slaapmodus" toestand zijn. Ik luister liever s'avonds, klinkt alles veel mooier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cocooner Posted 21 februari 2004 Report Share Posted 21 februari 2004 Je mentale gesteldheid heeft een zekere invloed op de wijze waarop je de geluisterde installatie/muziek ervaart maar de situatie op verschillende tijdstippen van de dag hebben wel zeker invloed op de "rust" op het net. Denk aan stroompieken als industri Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank de Bruijn Posted 21 februari 2004 Report Share Posted 21 februari 2004 Als ik net een bak koffie op heb klinkt de set al anders. Als ik net gegeten heb klinkt het geluid meestal wat voller (misschien resoneert mijn maag wel ). Als ik net andere kabels heb aangesloten klinkt het geluid vaak gedetailleerder omdat ik op kleine details gespitst ben. Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat er geen "echte" klankverschillen bestaan tussen kabels want die zijn er zeer duidelijk. Afhankelijk van de kwaliteit van de voedingen in je apparatuur zou dag/nacht misschien een klein beetje verschil kunnen maken. Met slechte voedingen zit je met het lichtnet mee te luisteren. Bij goedkope computerspeakers heb je vaak dat iedere lichtschakelaar dat om gaat een tikje geeft in de speaker. Bij (goede) hifi-apparatuur zal dat niet het geval zijn. Bij mij hoor ik alleen een zacht tikje als ik vlak bij de speakers ben. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 februari 2004 Report Share Posted 21 februari 2004 Als ik net een bak koffie op heb klinkt de set al anders. Als ik net gegeten heb klinkt het geluid meestal wat voller (misschien resoneert mijn maag wel ). Als ik net andere kabels heb aangesloten klinkt het geluid vaak gedetailleerder omdat ik op kleine details gespitst ben. Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat er geen "echte" klankverschillen bestaan tussen kabels want die zijn er zeer duidelijk. Afhankelijk van de kwaliteit van de voedingen in je apparatuur zou dag/nacht misschien een klein beetje verschil kunnen maken. Met slechte voedingen zit je met het lichtnet mee te luisteren. Bij goedkope computerspeakers heb je vaak dat iedere lichtschakelaar dat om gaat een tikje geeft in de speaker. Bij (goede) hifi-apparatuur zal dat niet het geval zijn. Bij mij hoor ik alleen een zacht tikje als ik vlak bij de speakers ben. Frank Ik hoor als de muziek uitstaat, maar de set wel aan, soms een 'tik' door m'n luidsprekers. Maar das niet m'n koelkast die aanslaat of een schakelaar. Het is heel willekeurig. Soms een paar keer achter elkaar, soms tijden niet... Heel vreemd. Meerdere huisgenoten hebben er last van. Nou ja, horen het ook, of ze er last van hebben, is een tweede. Ik stoor me er niet zo aan. Als de muziek aanstaat hoor ik het nooit, dus irritant is het dan niet. En als de muziek uitstaat, dan boeit zo'n tikje mij niet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank de Bruijn Posted 21 februari 2004 Report Share Posted 21 februari 2004 Tja, ik heb geen verstand van electriciteit, maar zou het misschien een heel korte spanningsdip kunnen zijn? Of zit er iemand met heel sterke lampen misschien een speciaal soort plantje te kweken? . Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 februari 2004 Report Share Posted 21 februari 2004 Tja, ik heb geen verstand van electriciteit, maar zou het misschien een heel korte spanningsdip kunnen zijn? Of zit er iemand met heel sterke lampen misschien een speciaal soort plantje te kweken? . Frank Is waarschijnlijk een spanningspiekje, die er door de voeding niet wordt uitgefilterd. Maar waar ie vandaan komt...? Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_OK Posted 21 februari 2004 Report Share Posted 21 februari 2004 Vaak het ik het idee dat er klankmatige verschillen zijn wanneer ik 's morgens of 's avonds luister. Kan dit aan de stroomvoorziening liggen of verbeeld ik me dit maar? Volgens mij is dit ook zo... Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 21 februari 2004 Report Share Posted 21 februari 2004 Vaak het ik het idee dat er klankmatige verschillen zijn wanneer ik 's morgens of 's avonds luister. Kan dit aan de stroomvoorziening liggen of verbeeld ik me dit maar? Groeten, Joerick Allebei. Dit heeft zowel te maken met vuil lichtnet als met je gemoedstoestand. Dikke kans dat de spanning 's morgens veel lager is dan 's avonds door grote afnames bij o.a. industrie. Bij mij is de spanning overdag ook veel lager dan 's avonds. Ik dacht eerst ook dat het puur psychisch was. Ik heb toen een Proel power stabilizer van Soundevolution op proef gehad. Ongeacht wat er in gaat, er komt altijd schoon 230volt uit. Hier heb ik m'n loopwerk, dac en voorversterker op gezet. Maakt niet uit of ik 's morgens of 's avonds draaide, het klonk altijd goed. Nog veel beter zonder power stabilizer 's avonds. Aparte stroomgroep scheelt ook wel wat, maar als je spanning gewoon te laag of te hoog is dan los je dat niet op met een aparte stroomgroep. http://www.proelgroup.com/objects/techshten/322.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts