Jump to content

speciale naald voor een 87 toerenplaat?

TannoJ
 Share

Recommended Posts

Weet iemand of je voor het afspelen van een 78-toerenplaat een speciaal element nodig hebt? Of kun je met een standaard element waarmee je 33 -toerenplaten afspeelt ook de 78-toeren platen draaien?

Beste,

voor 78 Toeren heb je een speciale naald voor nodig !

En eigelijk ook een speciale RIAA correctie.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Voor het afspelen van 78 toerenplaten gebruik ik een Stanton 681 element, met de speciale A-naaldunit (gemerkt met blauwe stip).

In de headshell voor dit element is een plaatje lood aangebracht: anders kan de SME 3009 II arm de vereiste aandrukkracht niet leveren.

Jammer dat je een speciale naald + RIAA correctie nodig hebt. Ik dacht 'gewoon' een extra headshell te kopen en daar een oud elementje onder te hangen voor de 78-toeren. Nou ja, ik zal eens naar zo'n 78-toerennaald op zoek gaan.

In het grijze verleden was er geen RIAA-norm. Elke platenmaatschappij had zo'n beetje zijn eigen norm... en soms was zelfs dat niet het geval.

Veel platendraaiers schreven op de hoezen van de platen in welke stand de rumblefilters en toonregelingen van hun versterkers moesten staan, voor die bepaalde opname.

Als jouw (voor)versterker geen filters en/of toonregelingen heeft, kun je voor deze toepassing vermoedelijk wel een equalizer gebruiken.

Die vind je soms voor een habbekrats in de kringloop- en inbrengwinkels.

In het grijze verleden was er geen RIAA-norm. Elke platenmaatschappij had zo'n beetje zijn eigen norm... en soms was zelfs dat niet het geval.

Veel platendraaiers schreven op de hoezen van de platen in welke stand de rumblefilters en toonregelingen van hun versterkers moesten staan, voor die bepaalde opname.

Als jouw (voor)versterker geen filters en/of toonregelingen heeft, kun je voor deze toepassing vermoedelijk wel een equalizer gebruiken.

Die vind je soms voor een habbekrats in de kringloop- en inbrengwinkels.

Bedankt voor de tip wat betreft die equalizer. Ik zal binnenkort eerst eens kijken hoe het zonder correctie klinkt.