Jump to content

Als Ome Henk het niet vertelt ......

SpeedyAndr
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Ome Henk:

Ook als 9 van de 10 ceedees die ik in huis heb geen resonantie geven Bas   confused.gif

Beste Henk,

Kijk als het wel meevalt, niets aan doen. En al helemaal niet als jij tevreden bent.

Toch henk, moet je ook openstellen voor de vreselijke digitale dingen :). Als ik ooit welkom bij je ben wil ik je weleens laten horen wat een Uc doet. Maar dan wel de nieuwe, en niet de oude 8024.

Groeten,

Bas

Dank je Henk.

Ik kom echt nog wel een keertje bij je langs hoor. Lijkt me serieus erg gezellig.

Even over de recensie, en recensie's algemeen.

En ik zeg bij voorbaat, dit is geen kat tegen jou Andre, want ik vind het alleen maar leuk dat je de moeite neemt andere mensen te bezoeken, en er over te schrijven. Hier komt slechts mijn persoonlijke mening.

Een aantal punten.

1-Je moet nooit je eigen set als referentie zien. Als je bij een ander komt, klinkt het altijd totaal anders dan je thuis gewend bent. Zelfs de allerbeste set moet je aan wennen.

Je moet refereren aan het geluid dat jij in je hoofd hebt, hoe jij vind dat dingen moeten klinken. Maar vooral refereer naar hoe de dingen in het echt klinken.

Hetzelfde als een instrument uitkziezen. Toen ik net begon, en ik ging kijken voor een nieuwe bas-gitaar. klonken al die bassen zo raar. Ik was zo gewend aan de sound van mijn eigen bas.

Wanneer ik andere (studio) weergevers beluister, of een totale set, vergelijk ik in mijn hoofd nooit met mijn eigen set. Puur met het geluid wat ik in mijn hoofd heb. Hoe ik klanken van de werkelijkheid herinner, en hoe ik vind dat dingen moeten klinken.

Dat is iets dat kun je ontwikkelen. totaal de gedachte aan je eigen set weg stoppen.

Zonder bewuste referentie (dan denk ik dus nergens aan) hoor ik altijd vrijsnel wat er mis en goed gaat. je gaat een karakter van de set herkennen.

2-Muziek is emotie, en heeft te maken met je gemoedstoestand. Als je eigen bekende cd's meeneemt, wordt je automatisch herinnerd aan de klank daarvan op je eigen set. Je moet je juist inleven in de luistersfeer van de ander, dat verklaard dan ook de keuze voor zijn/haar componenten.

Voor de Bas-belusitert's nam ik om die reden ook nooit eigen cd's mee, alleen als mensen erom vroegen. maar die draaide we dan helemaal op het laatst.

Het dogma eigen cd's meennemen ben ik het ook in het algemeen nooit mee eens geweest. Ze herinneren teveel aan hoe het thuis klinkt, en maakt je onobjectief. Als je echt oor hebt voor hoe iets moet klinken, kun je juist met onbekende cd's apparatuur goed beoordelen.

3-Als je een set recenseert bij een ander, vetel diegene dan voordat je weg gaat wat je gaat schrijven. Wat je positief vond, en wat je negatief vond. Een set kan voor iemand een grote emotionele waarde hebben. Het is dan niet leuk als je nietst zegt, en later on-line leest hij/zij negatieve punten die totaal als verassing komen.

Dat deed ik ook altijd met de BB's en de mensen konden dat enorm waarderen. Mijn mening veranderde er niet door, indien er discussie van kwam.

Dit is echt niet per se tegen jou andre, maar algemeen mijn ervaring en mening van hoe ik het deed met de BB's.

Groeten,

Bas

Beste Bas,

Ik denk dat ik vrij eerlijk ben over hoe ik een set vind klinken.

Dat er een recensie zou komen was te verwachten en Henk geeft zelf altijd aan dat hij niet goed een recensie kan schrijven.

De link met mijn eigen set zou inderdaad door mijn eigen cd's te draaien gelegd kunnen worden, maar ik zit toch echt bij iemand anders thuis te luisteren.

Om een set te vergelijken, heb je een bepaalde referentie nodig, al is het maar een gemiddelde van wat je de laatste tijd van verschillende sets hebt gehoord.

Ik zou mijn set textueel buiten de recensie kunnen laten, maar onbewust speelt hij wel een rol.

Dat is niet verkeerd denk ik, want ik heb geen goede referentie aan een avondje bij iemand thuis, dat is veel te kort.

Hoe kan ik nou bijv. de set van Jitze of van Frank als voorbeeld nemen, het verschilt totaal, evenals de akoestiek en de gedraaide muziek.

Andr

Geplaatst door Ome Henk:

Als je eenmaal aan een bepaalde kwaliteit geroken hebt, wil je niet meer anders Paul. Hoe mooi de IMF Super Compacts boven ook klinken, beneden zou ik ze niet (meer) willen hebben. Ik zoek nu verbeteringen o.b.v. deze speakers en als dat b.v. een ander huis moet zijn, so be it. Natuurlijk probeer ik eerst andere middelen   ;)

Ik begrijp precies wat je bedoelt, Henk, ik wil bij wijze van spreken begraven worden in m'n Thiels! :D:D

Heb je trouwens die geweldige Aiwa-speakertjes van mij nog, of hebben die voor de IMF-speakers plaatsgemaakt? :rolleyes:

Beste Bas,

Ik denk dat ik vrij eerlijk ben over hoe ik een set vind klinken.

Daar twijfel ik ook niet aan, en dat siert je ook, dat je gewoon schrijft wat je denkt. Heel veel recensenten zijn te schijterig te schrijven wat ze echt denken. Jij niet :)

Dat er een recensie zou komen was te verwachten en Henk geeft zelf altijd aan dat hij niet goed een recensie kan schrijven.

Uiteraard, maar je had hem wel van te voren kunnen vertellen over jou mening over zijn set, en vooral over de minpunten.

Zoals ik zei, waarderen veel mensen dat.

De link met mijn eigen set zou inderdaad door mijn eigen cd's te draaien gelegd kunnen worden, maar ik zit toch echt bij iemand anders thuis te luisteren.

Om een set te vergelijken, heb je een bepaalde referentie nodig, al is het maar een gemiddelde van wat je de laatste tijd van verschillende sets hebt gehoord.

Daar ben ik het dus niet mee eens. Ik denk nooit aan andere set's als het om absolute neutraliteit gaat. Is moeilijk it te leggen, maar je voelt/hoort gewoon meteen na een aantal cd's wat goed gaat en wat mis gaat. Zonder dat je daarvoor denkt aan een andere set. De werkelijkheid is de referentie.

Ik zou mijn set textueel buiten de recensie kunnen laten, maar onbewust speelt hij wel een rol.

Dat is niet verkeerd denk ik, want ik heb geen goede referentie aan een avondje bij iemand thuis, dat is veel te kort.

Tuurlijk wel. De dagelijkse dingen die je hoort. Geluiden om je heen. Dat zijn je referentie. En als je vaker naar concerten gaat, of meer akoestische instrumenten gaat beluisteren, dan is er altijd wel een instrument wat je zeker bij blijft. dat is dan je referentie.

Hoe kan ik nou bijv. de set van Jitze of van Frank als voorbeeld nemen, het verschilt totaal, evenals de akoestiek en de gedraaide muziek.

Dat moet dus ook niet. :)

Groeten,

Bas

Geplaatst door Audiopaul:

Ik begrijp precies wat je bedoelt, Henk, ik wil bij wijze van spreken begraven worden in m'n Thiels!    :D    :D

Thiels in your dreams, die bose melkpakjes van je bedoel je :D

Btw, wat is dat een Trust camera waarmee die fototjes zijn gecaptured? :)

Geplaatst door JSA:

Thiels in your dreams, die bose melkpakjes van je bedoel je    :D

Btw, wat is dat een Trust camera waarmee die fototjes zijn gecaptured?  :)

Staat al in m'n testament, lummel, dus als het zover is worden ze weer bij je opgehaald! Geniet er dus nog maar effe van! :P;)

Die foto is nog genomen met m'n Kodak DX3500 (2.2 megapixel). Tegenwoordig gebruik ik een Coolpix 5000 (5 megapixel) met batterypack, echt een superding! cool.gif

Geplaatst door Edwin Snoek:

Jouw werkelijkheid is de referentie.    ;)

Edwin

Beste Edwin,

Wat je zegt klinkt heel overtuigend, maar toch ben ik dat niet helemaal met je eens. Ik zal je uitleggen waarom.

Jou werkelijkheid, is de mijne. En mijn werkelijkheid is ook die van Andre.

We hebben dan wel allemaal andere oren, andere oor eigenschappen etc.

Maar, dat veranderd niets aan hoe een viool klinkt. Voor jou klinkt hij anders dan voor mij. Maar beide herkennen we de viool, zoals we die kennen van het echt.

Onze oren zijn allemaal verschillend. Maar als we allebij op dezelfde plek in het concertgebouw zitten, horen we beide de viool zoals die op dat moment is.

Zouden we samen elke week naar het hetzelfde concert gebouw gaan, en we zijn beide groot fan van een bepaalde solo hoornnist. We houden van de sound van de man's instrument. we houden van zijn manier van spelen. Wedden dat we hem meteen herkennen als we hem ineens midden op straat onverwacht zouden horen. snap je waar ik heen wil.....?

je kunt hifi in absolute termen gewoon neit beoordelen, als je alleen maar naar hifi luisterd.

Als je eenmaal heel erg lang tussen echte instrumenten hebt geleefd. Dan herken je alles meteen van elke hifi set.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste Edwin,

Wat je zegt klinkt heel overtuigend, maar toch ben ik dat niet helemaal met je eens. Ik zal je uitleggen waarom.

Jou werkelijkheid, is de mijne. En mijn werkelijkheid is ook die van Andre.

We hebben dan wel allemaal andere oren, andere oor eigenschappen etc.

Maar, dat veranderd niets aan hoe een viool klinkt. Voor jou klinkt hij anders dan voor mij. Maar beide herkennen we de viool, zoals we die kennen van het echt.

Onze oren zijn allemaal verschillend. Maar als we allebij op dezelfde plek in het concertgebouw zitten, horen we beide de viool zoals die op dat moment is.

Zouden we samen elke week naar het hetzelfde concert gebouw gaan, en we zijn beide groot fan van een bepaalde solo hoornnist. We houden van de sound van de man's instrument. we houden van zijn manier van spelen. Wedden dat we hem meteen herkennen als we hem ineens midden op straat onverwacht zouden horen. snap je waar ik heen wil.....?

je kunt hifi in absolute termen gewoon neit beoordelen, als je alleen maar naar hifi luisterd.

Als je eenmaal heel erg lang tussen echte instrumenten hebt geleefd. Dan herken je alles meteen van elke hifi set.

Groeten,

Bas

en zo is dat !

alleen de ware instrumenten/live kenner kan een set beoordelen .

en dan gaat dit natuurlijk alleen op voor akoustische instrumenten .(niet boos worden bas )

de rest van al die elektronische nep instrumenten heb je niks aan .

zelfs de mensenstem in de meeste opnames is al geen referentie meer i.v.m de close mike opnames .

Geplaatst door Audiopaul:

Staat al in m'n testament, lummel, dus als het zover is worden ze weer bij je opgehaald! Geniet er dus nog maar effe van!   :P   ;)

Die foto is nog genomen met m'n Kodak DX3500 (2.2 megapixel). Tegenwoordig gebruik ik een Coolpix 5000 (5 megapixel) met batterypack, echt een superding!   cool.gif

En die coolpix gaat naar mij he, staat dat ook al in je testament? :rolleyes:

:) :) :) :)

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Groeten,

Bas

Ik compenseer het dan maar door geregeld naar live-concerten te gaan en heel veel muziek te luisteren! Ik heb nl. nooit geleerd om een instrument te bespelen hoewel ik uit een zeer muzikale familie kom. Mijn moeder was een zeer goede klassiek geschoolde pianiste (we hadden een vleugel in de achterkamer staan), een jongere zus speelt viool en vleugel en een oudere broer speelt waanzinnig goed gitaar.

Ik zou heel graag nog eens een basgitaar wel leren spelen, want ik vind dat een fantastisch mooi instrument om te zien en het geeft me een kick om naar te luisteren! f76713iv73v.jpg

Ha Bas :)

Ik ben het wel eens met wat je zegt, maar het punt is, dat als wij samen naar een concertgebouw gaan om naar een violist te luisteren, en jij ervaart het instrument als ietswat ingetogen en terughouden, en ik als een perfecte klankbalance, dan ben jij eerder geneigd om de set zo samen te stellen dat het ingetogen geluidsbeeld wat jij op het concert hoorde te compenseren naar een wat meer upfront geluidsbeeld. {Bij wijze van spreken dan}. Het is net zoals naar een lange tijd luisteren naar je eigen set. je maakt het totale geluidsbeeld steeds meer eigen totdat het je persoonlijke referentie begint te vormen. En als dat eenmaal zo is, dan werkt dat geheugen heel halstarrig en zullen andere sets niet meer aan dat persoonlijk beeld wat jij hebt opgbebouwd voldoen. En dat geld misschien in iets mindere mate voor jou, omdat jij veel van set verwisseld, maar voor de gemiddelde audiofiel die jarenlang op