leobus Posted 22 juli 2002 Report Share Posted 22 juli 2002 Hallo allemaal, Ik ben op zoek naar een vervangende potmeter voor mijn BOW versterker. Mijnheer BOW heeft namelijk het fantastische idee gehad om de potmeter buiten de signaal-weg te houden (op zich niet slecht gedacht lijkt me) maar daarbij had hij tevens het idee dat de potmeter dan van mindere kwaliteit kan zijn. Dat begin ik nu dus te merken. De gelijkloop is ook van mindere kwaliteit en bij zacht draaien valt Links al weg terwijl Rechts nog doorspeelt. Resultaat: weg stereobeeld. Nu heb ik de versterker eens open gemaakt en de potmeter gezien. Het is er een van 10K logaritmisch echter met wat vreemde maten: bxdxh= 18x18x20 mm en een as van 4 mm. Een behoorlijke kwaliteit vervanger (Bourns of Alps) met die maten (meer plaats is er echt niet) kan ik niet vinden. Wie kan me helpen? bij voorbaad dank, Leo Busscher Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 22 juli 2002 Report Share Posted 22 juli 2002 pdf file alps potmeter Dit moet via normale kanalen te krijgen zijn. 18x18 Maar past niet in 't gat. (M9) Succes Simon Meer alps potmeters Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 23 juli 2002 Author Report Share Posted 23 juli 2002 Simon, Bedankt voor het zoeken. De potmeter op het plaatje is iets te diep; 20.1mm ipv. 18 mm, maar ik heb nu tenminste een adres waar ik mijn vraag kwijt kan. groeten, Leo Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 23 juli 2002 Report Share Posted 23 juli 2002 Ik ben zelf een keer gaan zoeken naar een goeie potmeter en kwam deze tegen (ook van alps). Ik een mailtje gestuurd of ze die ook hadden met motor en meer kanaals. Unfortunately this pot is only available as stereo or quad unit. Price is approx. 600 Euro per piece for the stereo unit. We do not hold stock here in Europe for this type. Dat was effe slikken en geen motor dus....... Zou je een verleng as kunnen gebruiken?? Dan heb je misschen meer ruimte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 24 juli 2002 Report Share Posted 24 juli 2002 De oplossing van Bo is gezien de prijs/kwaliteit ratio wel goed, maar een duidelijk kostencompromis; een stappenschakelaar is beter Een koolbaan klinkt minder in de signaalweg dan een weerstand, maar ook wanneer je hem tussen signaal en aarde gebruikt; het legt een behoorlijke sluier over het geluidsbeeld! Je kan een stappenschakelaar zelf bouwen, hiervoor kan je kiezen uit veel verschillende soorten en maten schakelaars. Wanneer je de shunt methode van Bo volledig vervangt door een stappenschakelaar (serie of ladder) dan heb je de grootste kwaliteitswinst, je moet dan ook de serieweerstand er uit halen, en de schakelaar op de klassieke manier aansluiten. Een adres voor goede kant en klare stappenschakelaars is: Dact Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 24 juli 2002 Report Share Posted 24 juli 2002 Hartstikke mooi maar ik wil een motortje. Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 26 juli 2002 Report Share Posted 26 juli 2002 Kijk daar heb ik wat aan!!! Bedankt Link to comment Share on other sites More sharing options...
gert Posted 22 augustus 2002 Report Share Posted 22 augustus 2002 Als de gelijkloop niet goed is maak je hem goed. b.v met weerstandjes. Anders zorg je ervoor dat er iets minder signaal op de potmeter komt, dan moet je hem n.l harder zetten. Als de potmeter b.v. 10 k is zet je een 10 k metaalfilm in serie daarmee, dan moet de zaak 6 dB harder. Kan meestal wel. Mooier is de trap ervoor iets minder te laten versterken. Je kan ook nog naar je leverancier gaan met een universeelmetertje en uit een stapeltje van 25 de beste kiezen. mvg Gert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts