Jump to content

laagweergave in de huiskamer

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Beste,

Ik kan hem voor iets minder leveren dan de list prijs. Hoeveel precies moet ik nog even vastellen.

Verder over de UC.

Hij heeft speciale algoritmes die rekening houdt met de naburige banden.

Het beste is hij digitaal te gebruiken, zodat hij alleen maar de data stream bewerkt, en analoog niets doet. (dus bijv. tussen loopwerk en dac).

analoog is hij zeker niet slecht hoor (zoals de voorganger). maar met alles recht hoor je wel dat hij ertussen zit. Moet ook wel weer gezegd worden dat dat weer te verwaarlozen valt met de enorme winst als alles (ook het midden en hoog) rechtgetrokken is. Dan is de winst heel veel groter dan het verlies. Fraai is wel de hardbypass. Dus wanneer het apparaat uit wordt gezet, wordt de verbinding weer 1:1 doorgelust zonder dat de er nog maar iets van de uc tussen zit.

Een andere optie is gewoon een goede betaalbare dac er digitaal aan hangen (alla M-audio).

Met de Uc kun je corigeren wat je wilt. Je geeft zelf traploos het gebied aan waarin hij dat moet doen (bijv. alleen van 30 tot 100 Hz).

De grafische analyzer zelf is 61 bands, en we hebben hem vergeleken met een hele dure Klark Tekniks, en de analyzer doet er niet voor onder.

Voordeel hiervan is dat je ook eens grafisch kunt zien wat er mis gaat in de luisterruimte, maar ook op opgenomen cd's.

Verder kun je zelfs de temperatuur instellen, en houdt hij rekening met de luchtvochtigheid etc.

Er zit ook een Dither functie op, en hij is 24 bit 96 Khz.

Groeten,

Bas

Geplaatst door FrankD:

Bas, wat kost dat ding bij jou? ( + de meetmic )

Heb je zo'n ding beschikbaar voor een experiment?

Ik denk dat er een leuke mogelijkheid bestaat om het laag recht te krijgen op de luisterplek zonder dat ding in de signaalweg van de frontkanalen te gebruiken.   :)

Frank

Beste Frank.

Ja voor subwoofers is het helemaal ideaal. Je gebruikt hem gewoon mono, en driect van je sub out naar de uc, en van de uc naar de sub. Laat je hem alleen corigeren van 20 tot 100 Hz. en je tannoy gaan recht tot 20 Hz binnen 1 dB!.

De Mic is relatief heel goedkoop, en ook nog eens heel erg goed. Maargoed, die hoeft niet iedereen aan te schaffen. Ik ben wel bereid als service onze geijkte mic uit te lenen, zodat de klant presets maakt. Je hebt het in feite maar een keer nodig, en dan ben je klaar.

Groeten,

Bas

Hierboven weer wat grappigs gelezen:

" maar daarmee haal je de grootste geluidsvervuiler in huis: fasedraaiing van harmonische boventonen ten opzichte van hun grondtonen."

Misschien interessant te weten dat wanneer je een zogenaamd minimum-faze circuit gebruikt om een minimum-faze fenomeen te corrigeren, het resulterend fazeverloop vlak is.

Klassieke equalizercircuits zijn minimum-faze, en het frekwentiegedrag van je kamer normaliter ook.

Voorbeelden van niet-MP systemen zijn meerwegsluidsprekers en systemen met tijdsvertragingen.

"Mits voldoende rekenkracht en mits goed ontworpen, zou in het digitale domein (heb ik van Pjotr geleerd) ge-eq'd kunnen worden zonder faseverschuivingen."

Ja, dat kan dus. Maar gezien het bovenstaande is het niet noodzakelijk nuttig, en afhankelijk van de toepassing zelfs schadelijk. Een toestel als de UC is hoogstwaarschijnlijk gemodelleerd op klassieke analoge egalisatiecurves, en heeft dus ook de bijhorende fazeverschuivingen. Wie veel tijd heeft zou het eens moeten meten.

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste Frank.

Ja voor subwoofers is het helemaal ideaal. Je gebruikt hem gewoon mono, en driect van je sub out naar de uc, en van de uc naar de sub. Laat je hem alleen corigeren van 20 tot 100 Hz. en je tannoy gaan recht tot 20 Hz binnen 1 dB!.

De Mic is relatief heel goedkoop, en ook nog eens heel erg goed. Maargoed, die hoeft niet iedereen aan te schaffen. Ik ben wel bereid als service onze geijkte mic uit te lenen, zodat de klant presets maakt. Je hebt het in feite maar een keer nodig, en dan ben je klaar.

Groeten,

Bas

Bas,

Ik zie zelfs een aardige toepassing voor 2 van die apparaten. :)

Ik kan zo'n ding ook goed gebruiken voor het equalizen van alleen de achterkanalen EN het instellen van een delay om de achterspeakers op de juiste afstand te zetten. Dus het ding komt altijd van pas. :)

Maar laat ik eerst maar eens beginnen met een zo'n ding plus de meetmic.

Ik neem aan dat het apparaat ook assymetrisch is aan te sluiten met de juiste verloopjes op de gebalanceerde in en uitgangen. Als dat het geval is:

Ik heb de prijzen gezien op de beringer website en als jij daar wat onder kunt en er zelf ook wat aan overhoud dan kun je er nu alvast een noteren.

Voor de inkoopprijs mag ook, dan krijg je van mij een 750VA balans/scheidingstrafo met statisch scherm tussen de primaire en secundaire wikkeling.

Frank

Er wordt hier gesuggereerd dat je met de Behringer UltraCurve de staande golven kunnen "rechtstrijken".

Dat de LS respons op zich geholpen kan worden, goed,geen enkel probleem, maar IMHO kun je staande golven niet weg krijgen zonder andere problemen toe te voegen.

Ik moet erbij zeggen dat ik nooit zo een apparaat heb gebruikt noch goed naar gekeken.

Je kunt amplitude en fase veranderen.

Als je zit in een maxpunt kan je het niveau verlagen en zo de pijn verzachten. Maar voor de frequencies dicht bij worden ook aangepast en dat wil je niet.

En zit je in een minimuum helpt het niets door aan de amplitude te zitten. En als je de fase gaat beginnen te sleutelen, hoe gaat het dan met je transient respons?

Kunt iemand uitleggen hoe je deze omelet kunt maken zonder de eieren te breken?

IMHO kun je staande golven niet weg krijgen zonder andere problemen toe te voegen.

Wat voor andere problemen?

En zijn die dan erger dan het staandegolf probleem?

Het zal natuurlijk nooit 100% worden maar je kunt in ieder geval nog proberen om er het beste van maken.

Frank

Geplaatst door Viking:

Als je zit in een maxpunt kan je het niveau verlagen en zo de pijn verzachten. Maar voor de frequencies dicht bij worden ook aangepast en dat wil je niet.  

En zit je in een minimuum helpt het niets door aan de amplitude te zitten. En als je de fase gaat beginnen te sleutelen, hoe gaat het dan met je transient respons?

Kunt iemand uitleggen hoe je deze omelet kunt maken zonder de eieren te breken?

Justum het maakt uit of je in een een knoop of in een buik zit (van die staande golf dan wel te verstaan) hoe en wat je corrigeert. Dus corrigeer je het op de ene plaats piekfijn in orde dan klopt er op een andere plaats nog veel minder van dan zonder correctie.

Zou zeggen bak van dit ei geen ommelet maar kook het gewoon :D;)

Overigens wie beweerde daar dat als de golf niet in de kamer past ook de bij behorende frequentie niet te horen is? Dat gaat hoofdzakelijk op

voor dipool luidsprekers (ESL's en MSL's), maar eigenlijk ook niet helemaal. "Baspompen" zoals gesloten boxen en basreflexen genereren een omnidirectionele drukverandering. Dus de druk in de hele kamer veranderd overal min of meer tegelijk. Die drukverandering voel je heus ook in een kamertje van 2m x 2 m. Sterker nog die drukverandering loopt op bij lager wordende frequentie en dat is dus die "bas-gain" van de kamer.

Geplaatst door FrankD:

Wat voor andere problemen?

En zijn die dan erger dan het staandegolf probleem?

Het zal natuurlijk nooit 100% worden maar je kunt in ieder geval nog proberen om er het beste van maken.

Frank

Fasefouten met gevolgen voor oa transientresponse.

Ik zeg niet dat het noodzakelijk erger wordt, maar ik zie/hoor nergens een kanttekening hier.

Bij

Audio Perfectionist issue 1

word beweert EQ niet de weg. Behalve in de laagste octaven (tot 130 Hz).

"Maar voor de frequencies dicht bij worden ook aangepast en dat wil je niet. "

Daarom dat je daarvoor niet de grafische eq mag gebruiken, maar wel de parametrische, ingesteld met een passende Q. Procedure is wat moeizamer, en de Behr op zich is geen voldoende accuraat meetinstrument om een goed resultaat te bekomen.

Wat betreft faze: lees mijn eerdere opmerkingen.

Geplaatst door Pjotr:

Justum het maakt uit of je in een een knoop of in een buik zit (van die staande golf dan wel te verstaan) hoe en wat je corrigeert. Dus corrigeer je het op de ene plaats piekfijn in orde dan klopt er op een andere plaats nog veel minder van dan zonder correctie.

Zou zeggen bak van dit ei geen ommelet maar kook het gewoon     :D     ;)

Pjotr,

Wij waren tegelijkertijd bezig lijkt het.

Ja ik begrijp je verhaal helemaal, maar wat ik niet kan zien de gevolgen van is aan de fase te sleutelen. Je zit dus je tijds domein te vern***en. Ja, je hoort een of meer frequentie, maar de signaal is (een beetje) buiten fase.

Hoe erg is dit? Zelf kan ik geen oordeel maken zonder een tijd met zo een ding te leven, en daarvoor zal je hem moeten kopen.

En ik heb de dinero niet om hem te kopen als die niet bevalt.... :(

Wat zo'n ultra curve doet en of je er wat aan hebt kun je idd alleen zelf uitproberen. Heb er alleen ervaring mee om een PA te equalisen. Voor thuis heb ik er zelf geen behoefte aan maar ik heb dan ook niet zo'n last van resonanties en die er wel enigszins zijn daar stoor ik mij niet zo aan,

Wat dat betreft heeft Spido het heel aardig verwoord. Resonanties van de kamer zijn onderdeel van je leefomgeving. Het moet natuurlijk niet te erg worden zodat je er aan gaat ergeren. In de situatie van Bas kan ik mij wel voor stellen dat ie er wat aan heeft. Hoe perfecter je installatie hoe meer je je ergert aan kleine haartjes die nog niet kloppen. Voor mij moet een set in eerste instantie muziek goed weergeven. Of dat technisch allemaal perfect is is voor mij minder belangrijk. Als de frequentiecurve niet helemaal recht is stoor ik mij daar niet zo aan. Veel belangrijker is is dat er geen amplitude en fase verschil tussen links en rechts is. Het verstiert veel meer de "imaging" dan de vlakheid van de frequentiecurve. Dat komt meestal op de matching van de speakers aan en daar kan zo'n ultra curve wel zinnig zijn. Beter is om gelijk "gematchte" speakers te kopen.

"De rechte weg is kort, saai en leidt uiteindelijk toch niet naar Rome"

Ik ben nu eigenlijk ook wel benieuwd naar hoe recht (of juist hoe krom) het bij mij is. Ik heb een kleiner kamertje dan de meesten hier op het forum en heb weinig ruimte rondom m'n speakers. Heb helaas geen meetmicrofoon en/of scoop... Ook geen sinusgenerator trouwens, maar volgens mij zijn er wel leuke progjes voor, voor op je computer...

Voor dit soort discussie is het altijd handig als Werner ook een paar duiten in het zakje doet.

Werner, ik ga er van uit dat het klopt wat je zegt: In principe zal de UltraCurve een gewone grafische EQ zijn.

Paul.

Nou, ik heb net ff met die sinusgenerator gespeeld en ik schrok toch wel ff. Boven de 15,5 a 16kHz hoor ik geen moer meer! eek.gif

Maar ja, ik ga er maar vanuit dat dat normaal is :rolleyes: Bovendien komen zulke hoge tonen toch niet veel voor in muziek.

De lage tonen heb ik ook ff geprobeerd. Tot 40Hz gaan m'n speakers zeker. 30Hz lijkt me idd wat overdreven (zie topic 'Zelfbouw met hoger rendement'), maar het kan ook zijn dat ik dat gewoon niet meer kan horen. 35Hz hoorde ik nog wel. Ik heb 'm trouwens niet zo hard gezet. Aan de ene kant omdat het al vrij laat is (ik wil geen boze huisgenoten ;) ) maar ook omdat ik een beetje 'bang' ben. In de readme-file staat namelijk dat je niet meteen het volume op 0dB moet zetten. Maar ja, wanneer dan wel? Gaan je speakers daar niet sowieso stuk van? Ik ben maar niet verder gegaan dan -27dB en dan nog voorzichtig met de volumeknop van de versterker (kan die daar ook stuk van gaan trouwens?). Morgen maar eens verder spelen. En eigenlijk ook nog ergens een keer een mic regelen +meetapparatuur (scope of zo). Ik heb iets dergelijks al eens gedaan in 5VWO, tijdens een eigen 'onderzoek' voor natuurkunde. Toen gingen we (een klasgenoot en ik) verschillende materialen testen op geluidsisolatie. Best grappig, al was het achteraf niet echt wetenschappelijk verantwoord, maar ja, dat wist ik toen nog niet :D

Erik, je trekt uit de eerdere bijdragen zo ongeveer de enige conclusie die ik me niet had kunnen voorstellen...

Wie graag een staande golf wil omzetten in een lopende: hij zette een extra (sub) woofer (in dezelfde fase als de andere woofers) precies in de knoop van de staande golf.

Dus: exact op de plek waar je geluidsdrukmeter (SPL) naar het minimum slaat wanneer je de sinustoon weergeeft waarvan de golflengte overeenkomt met de afstand tussen de parallelle wanden.

Dit is een manier om

Geplaatst door Paul Jenner:

Een scope heb je toch niet meer nodig, kan toch ook met de pc ? Ik hoor trouwens boven 14 K al geen moer meer volgens mij ....

Paul.

Ja idd, er zit een soort van scope bij die audiotester geloof ik. Ik heb 'm net gezien...

Maar nog ff over die sinussen. Wanneer wordt zoiets schadelijk? Kan ik dat horen, of is het dan al te laat?

" In principe zal de UltraCurve een gewone grafische EQ zijn."

Een tweede aanwijzing hiervoor is dat een equalizer met (artificieel) lineair fazeverloop acausaal is en bijgevold alleen kan werken mits een tijdsvertraging van het signaal. De oude Behringer was gericht op PA-werk, en ik kan me voorstellen dat de PA-jongens weinig hebben aan EQs die niet-gedocumenteerde vertragingen toevoegen :-)

Het is eenvoudig te meten. Alleen heb ik 5km tussen de Behr en de dichtstbijzijnde scoop. En geen zin in sleurwerk.

Wie voelt zich wel geroepen?

Geplaatst door Henrie:

Maar nog ff over die sinussen. Wanneer wordt zoiets schadelijk? Kan ik dat horen, of is het dan al te laat?

Het is heel snel te laat!!! Niet zozeer voor je oren maar voor je tweeters. Tweeters kunnen maar een paar watt gemiddeld aan. Zet je er een continue sinus op dan gaan ze erg snel roken. Pas dus op. Sommigen horen idd niet zoveel meer boven de 10K en zetten dan de boel harder: Gevolg rook uit de tweeters. Zet het dus beslist niet hard als je met sinussen aan de slag gaat. Dit geldt ook voor witte ruis. Basspeakers zijn minder snel stuk te krijgen.