Jump to content

Platen wassen - stofnaald

Michel
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Hebben jullie ook last van stof aan de naald bij zojuist gewassen platen?

Het valt me op dat als de bewuste platen netjes gedroogd zijn en worden afgespeeld ca. na de helft van een kant er flink stof aan de naald kan hangen. Terwijl ik juist dacht dat dat (mede) het doel van wassen was; aanslag en fijn stof uit de groeven verwijderen. Ik gebruik de Disco-Antistat met de originele vloeistof...

Hoi Paul,

Ik ben blij dat het niet aan mijn manier van wassen ligt (begon al een beetje te twijfelen). Misschien zit de truc in het vaak wisselen van vooruit-achteruit draaien. Ook heb ik het idee dat bij licht vinyl (120 gr.) de borsteltjes niet altijd even goed de plaat raken...

Hallo,

Ik had met de originele antistat-vloeistoef hier ook last van (van stof aan de naald bedoel ik :D ). Toen de fles leeg was heb ik zelf vloeistof gemengt en met deze vloeistof heb ik hier geen last meer van, terwijl ik ook het idee heb dat het beter reinigt. Er staan zat alternatieven op het internet.

Succes,

Arnout

Geplaatst door Arnout:

Hallo,

Ik had met de originele antistat-vloeistoef hier ook last van (van stof aan de naald bedoel ik    :D ). Toen de fles leeg was heb ik zelf vloeistof gemengt en met deze vloeistof heb ik hier geen last meer van, terwijl ik ook het idee heb dat het beter reinigt. Er staan zat alternatieven op het internet.

Succes,

Arnout

Ha die Arnout,

Met een apparaat waar een stof/vloeistof zuiger in zit heb je geen last meer van stof

:D;):rolleyes:

MvG

Haudio

:rolleyes:

Hallo Haudio,

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, alleen is het prijsverschil tussen een Disco-Antistat en bijvoorbeeld een Nitty-Gritty wel heel groot. Terwijl het resultaat met de eerstgenoemde toch heel niet slecht is...

Geplaatst door Michel:

Hallo Haudio,

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, alleen is het prijsverschil tussen een Disco-Antistat en bijvoorbeeld een Nitty-Gritty wel heel groot. Terwijl het resultaat met de eerstgenoemde toch heel niet slecht is...

Waarom kopen mensen Transrotors thorens rega etc. en voorzien die vervolgens van mooie ,lees duurdere,naaldjes.

Terwijl een NAD draaitafeltje met een Grado van 5 tientjes ook geluid uit de groef haalt.

Het probleem van zo'n machine is dat het geld kost.

1500 piek voor een kabeltje is geen probleem maar een machine van 1500 is veeeeeel te veel.a-sociaal bijna.

Maar wat wil je eigenlijk.

Een LP die aan de opervlakte schoon lijkt of een LP waarvan de groef schoon is.

Een simpele test.

Maak een LP schoon op je DA ,speel em af en ga vervolgens naar iemand met een schoonmaak machine VPI ,Nitty Gritty,maakt niet uit. Schoonmaken en afspelen.

En dan maar kijken/horen of er verschil is.

Geplaatst door siep:

Waarom kopen mensen Transrotors thorens rega etc. en voorzien die vervolgens van mooie ,lees duurdere,naaldjes.

Terwijl een NAD draaitafeltje met een Grado van 5 tientjes ook geluid uit de groef haalt.

Het probleem van zo'n machine is dat het geld kost.

1500 piek voor een kabeltje is geen probleem maar een machine van 1500 is veeeeeel te veel.a-sociaal bijna.

Maar wat wil je eigenlijk.

Een LP die aan de opervlakte schoon lijkt of een LP waarvan de groef schoon is.

Een simpele test.

Maak een LP schoon op je DA ,speel em af en ga vervolgens naar iemand met een schoonmaak machine VPI ,Nitty Gritty,maakt niet uit. Schoonmaken en afspelen.

En dan maar kijken/horen of er verschil is.

Je hebt je roeping gemist, Siep, je had verkoper moeten worden! ;):P:D

Hoi Siep,

Je stelling is duidelijk. En waar, als je inderdaad iemand bent die 1500,- voor een kabeltje uitgeeft.

Nu ben ik iemand met een meer dan gemiddelde set, maar daarmee is ook alles gezegd; Ik heb een iets meer dan instap buizenversterker, een redelijk goede draaitafel, met een redelijk goed element en een redelijk goede pre-pre. Mijn kabels zijn redelijk goed (afgezien van de silver-bullits, die zijn super) en ik gebruik een netfiltertje van 200,-.

Moet ik nu een platenwasmachine gaan aanschaffen van honderden euro's? Of klopt mijn redenatie dat het verstandig is om te proberen je apparatuur (en randapparatuur als een wasmasjien) kwalitatief op elkaar af te stemmen?

Ik begrijp je punt, en onderken je gelijk in de door jou geschetste situatie. Ik hoop dat ik ook mijn punt duidelijk heb gemaakt...

Geplaatst door Michel:

Moet ik nu een platenwasmachine gaan aanschaffen van honderden euro's? Of klopt mijn redenatie dat het verstandig is om te proberen je apparatuur (en randapparatuur als een wasmasjien) kwalitatief op elkaar af te stemmen?

Ik begrijp je punt, en onderken je gelijk in de door jou geschetste situatie. Ik hoop dat ik ook mijn punt duidelijk heb gemaakt...

Nee.

Het 1500 piek verhaal is helaas een veelvuldig voorkomend verschijnsel.

Voor mij de hoofdreden dat je een machien moet aanschaffen is dat de LP's in je verzameling de beste behandeling moeten hebben die er bestaat.

Naarmate je verzameling groeit zul je ontdekken dat bepaalde titels schaarser en onvervangbaar worden.

Voor mij geld dat m'n verzameling LP's voor mij een vele malen grotere waarde vertegenwoordigen dan de apparatuur.

M'n platenspeler mogen ze desnoods stelen als ze de LP's maar laten staan.

En daarom zou iedereen een wasmachien moeten hebben.

Te bestellen bij Siep's LPC inc. Bedankt Paul ;)

Geplaatst door Michel:

Ehh, Siep,

Bedoel je nee, ik heb mijn punt niet duidelijk gemaakt, of nee, je bent het niet met me eens (wat op zich duidelijk uit je bovenstaande post naar boven komt)?

Michel,

Naar mijn mening heeft LP onderhoud niks met de "waarde" van je audio set te maken.

Geplaatst door Michel:

[QB]Hoi Siep,

[QB]

Siep raakt hier wel een punt, ikzelf heb ook een niet al te misselijk setje, en geef ook makkelijker euro