Jump to content

actief vs passieve voortrap

JSA
 Share

Recommended Posts

Wanneer kun je nou het beste voor een actieve voortrap gaan en wanneer nou voor een passieve? De meeste cdspelers hebben genoeg uitgangsspanning. De een die zegt, een voorversterker moet zo weinig mogelijk componenten bevatten in de signaal weg, liefst alleen een potmeter. Maar een dikke ML zit weer barstens vol met electronica.

Ik kan me voorstellen dat mensen uit bepaalde overwegingen die ene voortrap gebruiken om een bepaalde sound te creeren (oe wat fout :o) maar wanneer kies je dan voor een passieve?

leg uit.

en wat is raadzaam voor mijn geval om te kiezen?

Geplaatst door JSA:

Wanneer kun je nou het beste voor een actieve voortrap gaan en wanneer nou voor een passieve? De meeste cdspelers hebben genoeg uitgangsspanning. De een die zegt, een voorversterker moet zo weinig mogelijk componenten bevatten in de signaal weg, liefst alleen een potmeter. Maar een dikke ML zit weer barstens vol met electronica.

Ik kan me voorstellen dat mensen uit bepaalde overwegingen die ene voortrap gebruiken om een bepaalde sound te creeren (oe wat fout    :o) maar wanneer kies je dan voor een passieve?

leg uit.

ik denk als je gaat bi/tri-ampen dat een actieve voortrap het beste is, daar er nogal wat stroom geleverd moet worden, in alle andere situaties zou een goede passive pre het beste zijn, toch volume regeling met

zo weinig mogelijk verlies/invloed op het signaal.

Rene :D

(bron: Bas)

Beste,

Over de hoeveelheid componenten worden vaak misverstanden gemaakt. Ten eerste moet je al onderscheid maken tussen het AC (je audio) circuit, en het DC (voedingspanning) circuit.

Een voortrap met 300 zichtbare componenten, kan in de audiolijn nog steeds maar 8 componenten hebben. De overige 292 componenten zijn voor voedings stabilisatie, regulatie, en sturing en dc servo.

Als alleen een cd speler je bron is, is de beschikbare 2 volt vaak meer dang enoeg om een eindtrap direct in te sturen. Echter wanneer een cd speler een zeer matige uitgangstage heeft, zonder enige buffering, klinkt een goede actieve voortrap weer beter.

Idelaas voor een cd speler als bron, is een actieve pre, die alleen maar bufferd, maar geen extra gain geeft. Zo kan er veel stroom geleverd worden.

Heb je een Wadia, of Sony etc. speler dan is de uitgangstage zeer goed, en kan er genoeg stroom geleverd worden. Een actieve pre heeft dan geen enkele zin meer.

Groeten,

Bas

in de car hifi , en (volgens mij) in de PA , zit op de eindversterker atijd een gain knop .

waarom niet in de hifdelty-end-audiofiel-werdeld .

tzou toch beter zijn ,.

een dikke gain knop op de voorkant van mijn mf .

kan die vv de deur uit . :rolleyes:

ps : als ik mijn HK direkt op de eindversterker zet , dan klinkt het iets harder dan normaal .

dus eigenlijk dempt de vv het signaal iets ,.