Janvr Posted 13 maart 2010 Report Share Posted 13 maart 2010 Leuk vraagje voor de dames en heren technici onder ons: Mijn NAD 317 versterkertje heeft de rare eigenschap om na een kwartiertje spelen kraakjes ten gehore te brengen. Daarvoor speelt hij prachtig, na een tijdje lijkt het alsof de power op is en elk geluidje wat iets luider dan gemiddeld is er krakerig uit moet komen alsof je een miniset versterkertje gebruikt. Onder de kap is niets raars te zien en ik heb de vrij waardeloze en al uit elkaar vallende volumepotmeterprint al vervangen (en nieuw ALPS (blauw) potmetertje gemonteerd) maar dit mocht helaas niet helpen. Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn??? Alvast vriendelijk dank, Jan vR Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 13 maart 2010 Report Share Posted 13 maart 2010 Prints doorsolderen, evt. elco's vervangen. Kan nooit veel bijzonders zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 13 maart 2010 Report Share Posted 13 maart 2010 Ik zat ook aan defecte elco's te denken. Kan je gewoon bestellen en hoeven niet de wereld te kosten. Greetz, Lestat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 13 maart 2010 Report Share Posted 13 maart 2010 Hoi Jan, en welkom op dit forum. Ik zat ook eerst aan de C's te denken, maar even verder in het geheugen spittende kwam ik ook nog eens een NAD tegen met wat verrotte diode's met een vergelijkbare eigenschap. De soldeerverbindingen opnieuw verhitten (doorsolderen) is ten alle tijden aan te raden met een NAD van een paar jaar oud. Vergane C's is ook zeker niet ondenkbaar, maar zelfs oververhitte eindtrappen is nog een mogelijkheid bij NAD. Houd eens een thermometer tegen de eindtrappen wanneer de versterker begint te kraken. Wanneer deze boven de 100 graden Celcius komt even kijken hoe en of deze vast zitten op de koelblokken. Wanneer daar een stukje plastick (of zelfs helemaal niets) tussen zit (absoluut niet ondenkbaar bij NAD) zou je daar een geleidende pasta tussen kunnen doen voor betere koeling. Helpen deze maatregelen allemaal niet: Eindtrappen vervangen en direct een geleidende pasta erachter aanbrengen. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 13 maart 2010 Report Share Posted 13 maart 2010 Interieur NAD317. Verlopende bias kan inderdaad ook een oorzaak zijn, zoals Miracle al stelde wordt de boel dan veuls te heet. Achteraan de koelblokken zie je nog net 2 witte draadjes weglopen, die zijn van de temperatuursensors (NIET die van de bias). Als de boel echt te heet wordt zal die uit moeten schakelen. De bias sense transistoren zitten tussen de 4 eindtransistoren; eentje per kant, TO-126 torretje (2SD669 of iets in die geest). Meten van de bias doe je met een digitale voltmeter over een emitterweerstand (die witte tweepotige blokjes), ca. 5....10 mV moet je daar meten en dat mag niet te hoog oplopen na enige tijd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 13 maart 2010 Report Share Posted 13 maart 2010 Achteraan de koelblokken zie je nog net 2 witte draadjes weglopen, die zijn van de temperatuursensors (NIET die van de bias).Als de boel echt te heet wordt zal die uit moeten schakelen. .....wat helaas bij de gemiddelde NAD niet accuraat gebeurt. Hoe dat bij deze versterker gebeurd kan ik helaas niet melden, daar ik geen accurate kennis heb van dit model, maar het is mij niet ondenkbaar dat het bij dit model ook niet naar behoren werkt. De eindtrappen zouden, onder normale omstandigheden, met een thermometer er tegenaan zo'n 40-60 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 13 maart 2010 Report Share Posted 13 maart 2010 Kan wel kloppen, hij trekt dan de sturing van de eindtrap weg. Als de bias staat te flipperen heeft dat weinig zin nee....... NB als de koellichamen 60 graden zijn kan de junctie-temp van de eindtransistoren best 100....120 zijn, vandaar het belang van goede silpads of mica's met pasta bij de montage van de eindtransistoren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janvr Posted 15 maart 2010 Author Report Share Posted 15 maart 2010 Dank voor de reacties. Nog Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts