Jump to content

Interlinks afgeschermd ?

H Audio
 Share

Recommended Posts

ik heb hier nog een kimber interlink liggen met mooie pluggen. kabel sloop ik er wel uit. das toch gewoon koper, niks magisch.

daar ga ik dan 2 x 4mm2 koperdraad in stoppen, dat twisten en dan ben ik er dus.

ik heb nog meters veter hier liggen voor isolatie.

nu nog bedenken aan wie ik mijn soldeerbout heb geleend <_<

Ook mobieltjes en andere externe stoorbronnen bestaan al jaren, in vrijwel elk topic komt dit ter sprake, net als ik in heel wat topics al jaren verkondig een voorstander te zijn van het gebruik van een semi-gebalanceerde kabel als interlink.

Denk hierbij ook eens aan de bijdragen van Sebastiaan over de Prefer D2300, welke kabel ik inmiddels een aantal jaren gebruik.

:unsure:

Ook mobieltjes en andere externe stoorbronnen bestaan al jaren, in vrijwel elk topic komt dit ter sprake, net als ik in heel wat topics al jaren verkondig een voorstander te zijn van het gebruik van een semi-gebalanceerde kabel als interlink.

Denk hierbij ook eens aan de bijdragen van Sebastiaan over de Prefer D2300, welke kabel ik inmiddels een aantal jaren gebruik.

:unsure:

Inderdaad. En daar komt nog bij dat een storend mobieltje zich uit in een irritant 'getoeter' door je speakers. Niet in een beetje meer ruis of zo. Laat staan in iets abstracts als 'een minder groot stereobeeld', of 'een scherper hoog' o.i.d.

Ik heb zelf ook Prefer-achtige kabels (zelf gemaakt). Heb nog nooit last van storing van buitenaf gehad. Ik weet nog niet helemaal wat de invloed van m'n nieuwe telefoon (dect) gaat zijn, maar die ene keer die ik er tot nu toe mee gebeld heb, stoorde er niks...

Wat je met die afscherming in dit geval moet doen is hem niet alleen 1-zijdig aan ground leggen, maar de andere kant met een kleine C ook aan ground leggen.

Op die manier maak je het mogelijk dat RF mantelstromen af kunnen vloeien naar gnd. in plaats van via inductie/capaciteit overgebracht worden op het audiosignaal zelf.

Een gesloten, locale lus cre

Gebalanceerde aansluitingen lijken in dit opzicht ideaal, maar...

...waarom is de meeste apparatuur dan toch beperkt met slechts RCA-connectoren? :huh:

Omdat dat goed genoeg is voor thuis we hoeven geen lange afstanden te overbruggen .

en dat afschermen word vaak overdreven

Gebalanceerde aansluitingen lijken in dit opzicht ideaal, maar...

...waarom is de meeste apparatuur dan toch beperkt met slechts RCA-connectoren? :huh:

Omdat dat goed genoeg is voor thuis we hoeven geen lange afstanden te overbruggen .

en dat afschermen word vaak overdreven

En gebalanceerde verbindingen zijn duurder, zeker als de apparatuur zelf ook echt gebalanceerd is uitgevoerd...

Als ik 't goed begrepen heb is het volgende waar:

Gebalanceerd aansluiten: de + en de - worden appart getransporteerd en de aarde loopt door de mantel (=derde contactje).

Gebalanceerd spelen: de + en de - worden appart versterkt.

Iemand uit de audio-wereld zei ooit tegen mij dat hij gebalanceerd spelen een grote doorbraak vond. Consumenten kiezen niet altijd voor beter. :rolleyes:

Als ik 't goed begrepen heb is het volgende waar:

Gebalanceerd aansluiten: de + en de - worden appart getransporteerd en de aarde loopt door de mantel (=derde contactje).

Het is ietsje anders: audiosignalen zijn wisselspanningen/stromen.

Ongebalanceerd = a-symmetrisch, het signaal "loopt over 1 ader" en de ground is de retour.

De stroomkring moet gesloten blijven dus het audiosignaal loopt over de mantel retour naar de bron.

Gebalanceerd = symmetrisch, er zijn 2 aders waar de audiosignalen in tegenfase op staan.

Hieruit is zonder ground-referentie een a-symmetrisch signaal af te leiden.

De ground is hier dus geen signaaldragende factor meer en dient slechts tot afscherming en eventueel potentiaalvereffening.

Bij semi-gebalanceerd wat eigenlijk nog steeds gewoon a-symmetrisch is (dat kan op 2 manieren) wordt de 2e signaalader gebruikt als retour en de mantel slechts als afscherming.

Daarom is het zo belangrijk dat de stroomkring die de mantel omvat, gesloten wordt gemaakt voor stoorsignalen.

Dat bereik je met beide zijden aan te sluiten, de ene kant "hard" en de andere kant via een passende condensator om de stroomkring voor RF signalen te sluiten.

Iemand uit de audio-wereld zei ooit tegen mij dat hij gebalanceerd spelen een grote doorbraak vond. Consumenten kiezen niet altijd voor beter. :rolleyes:

Bij heel kleine signalen (microfoon, MC- en MM elementen) is het m.i. wel van voordeel om "echt" gebalanceerd te werken, omdat dat 6 dB extra signaalspanning oplevert waarbij je de storingsonderdrukking van common mode signalen erbij cadeau krijgt.

Voor microfoons is dat feitelijk gebruikelijk, voor elementen begint het heel schuchtertjes hier en daar te komen.

De benodigde extra electronica is niet zo enorm duur qua onderdelen, maar het moet ontwerp-technisch wel heel gedegen in elkaar zitten.

Ook en met name de voeding is heel belangrijk.

Styroflexje van 100 pF.......10 nF.

Afhankelijk van functie en stoorsignalen.

PS bij echt gebalanceerd natuurlijk WEL beide mantels aansluiten (aan pen 1, niet aan het huis van de pluggen)!

Het is ietsje anders: audiosignalen zijn wisselspanningen/stromen.

Ongebalanceerd = a-symmetrisch, het signaal "loopt over 1 ader" en de ground is de retour.

De stroomkring moet gesloten blijven dus het audiosignaal loopt over de mantel retour naar de bron.

Gebalanceerd = symmetrisch, er zijn 2 aders waar de audiosignalen in tegenfase op staan.

Hieruit is zonder ground-referentie een a-symmetrisch signaal af te leiden.

De ground is hier dus geen signaaldragende factor meer en dient slechts tot afscherming en eventueel potentiaalvereffening.

Hi KT88,

Dank voor je uitgebreide antwoord!

De aarde zit in de mantel, 2x audio, maar ...wat loopt er door de derde ader?

Mijn vv heeft gebalanceerde uitgangen en is daarmee semi-gabalanceerd aangesloten aan de ev. 'k Hoorde idd een iets verschil ten goede.

Momenteel twijfel ik over de aanschaf van een gebalanceerde phono-pre. >90% van de freaks speelt met een niet-gebalanceerde pre en is daar blijkbaar tevreden mee. Is het hoorbare verschil (te) beperkt? De voordelen zijn evident, maar echt goedkoop is 't iig niet,

Cheerz!

De aarde zit in de mantel, 2x audio, maar ...wat loopt er door de derde ader?

Sorry, dat volg ik even niet.......er zijn bij een symmetrische kabel 2 aders en een mantel.

Die 2 aders transporteren het audiosignaal in tegenfase, in de versterker wordt dat bij elkaar opgeteld naar een a-symmetrisch signaal.

De mantel voert geen audiostroom, zorgt slechts voor afscherming en potentiaal-vereffening van de onderlinge grounds van de apparaten.

Momenteel twijfel ik over de aanschaf van een gebalanceerde phono-pre. >90% van de freaks speelt met een niet-gebalanceerde pre en is daar blijkbaar tevreden mee. Is het hoorbare verschil (te) beperkt? De voordelen zijn evident, maar echt goedkoop is 't iig niet,

Technisch gezien heeft het zeker voordelen, zoals een betere signaal-ruis afstand en een betere storingsonderdrukking voor RF storingen van buitenaf.

Het nadeel kan zijn: meer (dubbele) electronica, dubbele RIAA correctie, zeer goede voedingsschakeling nodig.

Zoals gezegd, de onderdelen op zich zijn niet de grootste kostenpost; het ontwerp, de print layout en uitvoering zijn dat wel.

Bovendien moet de draaitafel dan ook worden aangepast met XLR chassisdelen om gebalanceerd te kunnen spelen.

Een electronische tussenweg zou nog gevonden kunnen worden door van het symmetrische signaal vanaf het element eerst een a-symmetrisch signaal te maken door middel van een bepaalde electronische schakeling (instrumentatie-versterker heet dat) en vervolgens de RIAA correctie met een "gewone" a-symmetrische voorversterker plaats te laten vinden.

Die 2 aders transporteren het audiosignaal in tegenfase, in de versterker wordt dat bij elkaar opgeteld naar een a-symmetrisch signaal.

Wiskundig gezien worden de signalen van elkaar afgetrokken, niet opgeteld, maar verder klopt het wel... ;)

hier is een leuke begrijpelijke link over dit onderwerp:

http://www.audionote.co.uk/articles/art_balanced.shtml

Tendentieus artikel, met een pleidooi voor de transformator als balun (hee, AN moet het hebben van trafo's :ph34r: )

Logisch, van Peter Qvortrup verwacht ik ook niets anders....... <_<

Niets mis met een goeie instrumentatieversterker, misschien dat ze daar die kunst (nog) niet helemaal beheersen? :D

Wiskundig gezien worden de signalen van elkaar afgetrokken, niet opgeteld, maar verder klopt het wel...

Right, ik wilde het simpel houden.

Termen als "common mode" en "differential mode" geven de meeste mensen koppijn en brengen de boodschap dus niet over. ;)

Wiskundig gezien worden de signalen van elkaar afgetrokken, niet opgeteld, maar verder klopt het wel...

Right, ik wilde het simpel houden.

Termen als "common mode" en "differential mode" geven de meeste mensen koppijn en brengen de boodschap dus niet over. ;)

Bij die termen moet ik zelf ook altijd even denken hoor. Al zijn het eigenlijk heel logische termen, maar goed, het is niet mijn dagelijks werk zeg maar ;) Ook zonder die termen heb je het wel duidelijk uitgelegd, denk ik. Het klopte alleen wiskundig gezien niet ;) Maar ik kan me voorstellen dat het er nu voor 'de leek' niet duidelijker op wordt... :D