Jump to content

Opzij geplaatste (sub)woofer in front luidsprekers

M.G.
 Share

Recommended Posts

Hallo Audio freaks,

Ervaring gevraagd, voordat ik met mijn 45kg zware luidsprekers ga sjouwen.

Het betreft de Acoustic Research AR1 met 15" subwoofer en een ingebouwde 500 watt amp. Klik hier voor een afbeelding> http://www.sonic.net/soundscape/ar/ar-1.jpg

Wat zou volgens jullie een een strakker bas geluid opleveren, de woofers naar buiten of juist naar elkaar toe laten stralen ?

Luidsprekers staan ruim

Ik neem aan dat niet veel mensen ervaring met deze speakers hebben, ik zou zeggen uitproberen. Gezien de afstand van 1 meter tot zijwand verwacht ik daar geen probleem en anderzijds moet het ook kunnen, kortom wat je het prettigst vindt klinken, wordt wel zweten :(:(

Geeft de fabrikant geen advies confused.gif

De verkoper zei dat ik ze naar binnen moest plaatsen, maar overal waar ik kijk zijn ze naar buiten geplaatst.

Vandaar mijn vraag hoe anderen dit ervaren, er worden tenslotte steeds meer luidsprekers gebouwd met opzij geplaatste woofers.

Das pas fijn

Zelf uitmaken waar de woofer mag zitten.

Het je waarschijnlijk meer inspraak over het dreun gehalte.

Als 't echt sub is zo ik ze tegen elkaar in zetten. Dan duurt 't wel effe voor de eerste muur komt. Gaat 't wellicht minder snel dreunen. Voor het beeld zal 't niet zo veel uitmaken.

Als je tv er tussen staat zou ik ze van elkaar af zetten. Arme tv! Die zou een passieve woofer worden. ;)

Zitten die woofers als je ze recht tegenover elkaar zet niet gedeeltelijk elkaars geluidsgolven uit te doven?

Nee ik denk het niet.

Op het punt waar de geluidsdrukken samen komen is de geluidsdruk juist het grootst.

Zet hebben een keer een subwoofer gemaakt door twee woofers tegen elkaar te zetten met 1cm er tussen. Zonder kast er om heen! eek.gif

De druk tussen de twee woofers zorgt voor de demping.

Ik heb ze nu naar binnen gericht staan, en dit leverd idd een strakkere bas op.

Heb dit gisteravond ff getest met de dvd U571 ,die diepte bommen klinken nu strakker.

Het viel me trouwens mee dat m'n buren niet aanbelde of het wat minder kon :D