dekkersj Posted 4 mei 2007 Report Share Posted 4 mei 2007 Ja, er gaat me weer iets dagen Sodejuu. We hadden het toen over de build-in spanning die je ook bij halfgeleiders hebt. Alleen nu in de context van 2 verschillende metalen op elkaar, en dat geeft ook een spanning. Deze kan echter geen arbeid verrichten, anders zou je een eenvoudige energiebron hebben gevonden...De spanning bestaat zeker, maar als je hem wilt gaan meten is ie weg. Of je moet een meetinstrument hebben die oneindig hoogimpedant is. Je hebt altijd wel iets aan belasting. Of een kortsluiting bij gebruik als luidsprekerkabel. En als je naar de dwarsdoornede kijkt van een ronde geleider, dan zie je aan de bovenkant zilver, dan koper en dan nog meer koper en dan kom je aan de onderkant terecht en dan weer zilver. Als er een spanning is, heft die zichzelf weer op in die dwarsdoorsnede Zo uit mijn hoofd meen ik me te herinneren dat het met de werkfunctie van de verschillende metalen te maken heeft. Ik heb er ooit hear nog eens een plaatje over getekend, lang geleden. De Fermi-niveaus van de metalen zullen aan elkaar gelijk zijn en omdat metalen geen bandgap hebben, zal er ook niets gebeuren met het elektronentransport. Er is natuurlijk wel een niet-lineaire overgang op nanometerschaal en de vervorming die dat produceert zal dan ook in die orde van grootte zijn. Verwaarloosbaar dus. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 4 mei 2007 Report Share Posted 4 mei 2007 Ja, er gaat me weer iets dagen Sodejuu. We hadden het toen over de build-in spanning die je ook bij halfgeleiders hebt. Alleen nu in de context van 2 verschillende metalen op elkaar, en dat geeft ook een spanning. Deze kan echter geen arbeid verrichten, anders zou je een eenvoudige energiebron hebben gevonden...De spanning bestaat zeker, maar als je hem wilt gaan meten is ie weg. Of je moet een meetinstrument hebben die oneindig hoogimpedant is. Je hebt altijd wel iets aan belasting. Of een kortsluiting bij gebruik als luidsprekerkabel. En als je naar de dwarsdoornede kijkt van een ronde geleider, dan zie je aan de bovenkant zilver, dan koper en dan nog meer koper en dan kom je aan de onderkant terecht en dan weer zilver. Als er een spanning is, heft die zichzelf weer op in die dwarsdoorsnede Zo uit mijn hoofd meen ik me te herinneren dat het met de werkfunctie van de verschillende metalen te maken heeft. Ik heb er ooit hear nog eens een plaatje over getekend, lang geleden. De Fermi-niveaus van de metalen zullen aan elkaar gelijk zijn en omdat metalen geen bandgap hebben, zal er ook niets gebeuren met het elektronentransport. Er is natuurlijk wel een niet-lineaire overgang op nanometerschaal en de vervorming die dat produceert zal dan ook in die orde van grootte zijn. Verwaarloosbaar dus. Groet, Jacco Als ik het goed begrijp, zeg jij dus dat verzilverd koper geen vervorming en of stres geeft in de weergave? Tja... ik heb de luidsprekers van JK die nu toevallig op de Home Page staan vele malen uitgebreid kunnen beluisteren en kan niet anders zeggen dan dat ze fenomenaal klinken en, zonder een spoor van stres. En dat, ondanks het feit dat zij inwendig van dezelfde kabels zijn voorzien als de mijne. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts