Jump to content

De ideale speaker...

WanFie
 Share

Recommended Posts

• 2 weeks later...

De voorstanders van dipoolluidsprekers zouden zich eens moeten informeren over het "State of the Art" HQD luidspreker-project van Mark Levinson, in de jaren 70.

Een compacte, zeer laag afgestemde (sub)woofer (Hartley, later ook Janis), en voor elk kanaal twee Quad electrostaten in frames, verticaal gekoppeld, met tussen de twee ESL's een Decca London Ribbon tweeter (zonder hoorn).

En laten zij zich dan afvragen: Is ons heilig streven niet reeds lang vervuld, maar wij wisten 't niet?

ribquad.jpg

(...) USING AN ACTIVE CROSSOVER

An internationally known high-end combination was Mark Levinson's HQD-system. Each transducer consisted of two Quad ESL electrostatic loudspeaker panels and a Decca London Ribbon in a d'Apollito configuration. The Hartley subwoofer (not shown) completed the system. Instead of the Hartley subwoofer many audiophiles used the Janis W1 subwoofer plus Janis Interphase Crosover crossover with amplifier.

When using the Decca Ribbon speakers or any other relative fragile high frequency transducer (like a piezo electric unit) in an active configuration, it is common practice to insert a capacitor in series to avoid damage of the ribbon or membrane. A single capacitor keeps correct phase as the slope is 6 dB/octave. The value of the capacitor has to be determined in relation to the chosen crossover frequency of the active filter. The -3 dB point should be lower than the frequency of the active x-over. Some experimentation will let you determine the best value to protect the tweeter and keep the sound coherent. If a 12 dB slope (capacitor and coil) is the choice, than also experiments will guide you to the best configuration.(...)

http://www.soundfountain.com/amb/ribbon.html

Om terug te keren op de zelfbouw: de volgende speaker heb ik vorig jaar gehoord en ik vond hem een paar klassen beter klinken dan al het andere wat er stond. Nu miste hij wat kernachtigs, maar kwa detaillering en rust is het een klasse apart. De ScanSpeak Vertigo maakt gebruik van een meettechnisch bijna ideale middentoner.

Vertigo.jpg

Nu maakt Wilson met z'n Watt ook gebruik van een andere Scanspeak middentoner, die hem juist een karakteristiek pittig midden geeft, waar ik zelf wat meer van hou, ook al is die niet neutraal (en die middentoner is ook niet " recht" ).

Nu heb ik die Wilsons ook gehoord en moet zeggen dat die ook diezelfde ruimte en detaillering bieden als die vele malen goedkopere zelfbouw speaker.

Die Vertigo heeft waarschijnlijk een kaarsrechte frequentiekarakteristiek en de metingen zullen wel in de buurt van het ideale komen. Maar toch hou ik meer van de Wilson's karateristieke monitor-pit, die veel kleur en dynamiek geeft aan stemmen, koper en piano. De Wilson is ook als studio monitor begonnen.

De voorstanders van dipoolluidsprekers zouden zich eens moeten informeren over het "State of the Art" HQD luidspreker-project van Mark Levinson, in de jaren 70.

Een compacte, zeer laag afgestemde (sub)woofer (Hartley, later ook Janis), en voor elk kanaal twee Quad electrostaten in frames, verticaal gekoppeld, met tussen de twee ESL's een Decca London Ribbon tweeter (zonder hoorn).

En laten zij zich dan afvragen: Is ons heilig streven niet reeds lang vervuld, maar wij wisten 't niet?

ribquad.jpg

(...) USING AN ACTIVE CROSSOVER

An internationally known high-end combination was Mark Levinson's HQD-system. Each transducer consisted of two Quad ESL electrostatic loudspeaker panels and a Decca London Ribbon in a d'Apollito configuration. The Hartley subwoofer (not shown) completed the system. Instead of the Hartley subwoofer many audiophiles used the Janis W1 subwoofer plus Janis Interphase Crosover crossover with amplifier.

When using the Decca Ribbon speakers or any other relative fragile high frequency transducer (like a piezo electric unit) in an active configuration, it is common practice to insert a capacitor in series to avoid damage of the ribbon or membrane. A single capacitor keeps correct phase as the slope is 6 dB/octave. The value of the capacitor has to be determined in relation to the chosen crossover frequency of the active filter. The -3 dB point should be lower than the frequency of the active x-over. Some experimentation will let you determine the best value to protect the tweeter and keep the sound coherent. If a 12 dB slope (capacitor and coil) is the choice, than also experiments will guide you to the best configuration.(...)

http://www.soundfountain.com/amb/ribbon.html

Zoiets heb ik lang geleden eens gehoord, maar of er die tweeter tussenzat kan ik me niet meer herrineren. W

• 1 year later...

er is geen ''beste'' speaker want smaken verschillen zo ernorm veel

zelfs al zou je een speaker hebben met een perfecte weergave dan nog zullen niet alle mensen die speaker goed of mooi vinden klinken

sterker nog goede speakers klinken vaak nergens naar omdat veel opnames tegenwoordig niet zo best zijn en dat laat zo'n speaker horen

hans je schreef onlangs dit:

Hans van Liempd16 Feb 2004, 19:48:58

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar audio kreeg voor mij opnieuw betekenis nadat ik de Array versterkers in huis kreeg.

Daarvoor had m'n hobby n.l. zo'n 8 jaar plat gelegen

Dit is vast omdat je de mede oprichter van dat merk bent? Want dit wist ik toevallig maar is niet bedoeld als aanval

Heb de array zelf ook een keert gehoord op een beurs en moet zeggen het geluid is inderdaad heel goed

Zuiver ruimtelijk en snel zijn de sleutelwoorden voor die versterker denk ik ook vond ik hem net zo ''karakterloos'' of terwijl neutraal als mijn gemodificeerde van medevoort ma 240

Daar op de beurs stuurden ze er 2 kleine dynaudio audience speakers mee aan ,ben geen fan van dynaudio vanwege de polypropyleen basmid unit maar het geheel klonk wel

Verder vind ik audio app blijft audio app en zal nooit netzo klinken als live muziek al zullen sommigen beweren dat ze een set hebben die dat wel kan dan wil ik wel eens horen en durf ik te wedden dat waneer je diezelfde muziek life ernaast zal spelen dat life toch nog veel mooier en krachtiger is en vooral meer ''gewichtloos''. nu bedoel ik NieT life muziek over speakers maar echt life.

Wat je met app kan proberen is er zoveel mogelijk in de buurt te komen maar zal nooit hetzelfde zijn en daarnaast hebben veel mensen ook niet echt een goed gehoor meer (incl mezelf) vanwege de vele lawaai in de samenleving,discos, mp3 dopjes. festivals etc.

Een echte audio fiel herken je aan arrogantie(duurder=beter) en altijd blijfen wisselen van apparatuur op zoek naar het perfecte geluid maar omdat perfectie niet bestaat en zeker niet met audio app houd hun zoektocht nooit op en is het meer een kwelling dan een plezier

Dit was voor zoverre mijn bijdrage aan dit topic,ietwat offtopic maar het zij zo

Groet :D

Ik denk dat je je vergist. Niet ik, maar m'n broer was medeoprichter van Array.

Ik ben overigens wel benieuwd waar je de Array's hebt gehoord op Dynaudio.

Het zoeken naar de ideale luidspreker heb ik overigens gestaakt. Ik ben nu erg tevreden met m'n Infinity Omega's.

Ook al omdat een luidspreker inderdaad altijd een compromis zal blijven.

Gisteren hoorde ik op elektrostaten piano's die klonken als speelgoedpianootjes en op aardappalkisten een enorm bonkerig laag. Toch waren er mensen die dat mooi vonden.

Ik vindt inderdaad dat het zo neutraal mogelijk moet. Hoe dichter bij de live klank hoe beter. Zo heb ik gisteren ook de vibrafoon van Frits Landesbergen live mogen beluisteren. Vandaag de Doelen CD gedraaid. Dit komt thuis redelijk dicht bij wat ik gisteren hoorde.

En wanneer hier mensen komen luisteren zijn de meesten erg onder de indruk wat ze horen. Een enkeling vind het helemaal niks. Over smaak valt dus niet te twisten.

:huh:

En wanneer hier mensen komen luisteren zijn de meesten erg onder de indruk wat ze horen. Een enkeling vind het helemaal niks. Over smaak valt dus niet te twisten.

Onder de indruk zijn van artificieel gereproduceerde muziek is in werkelijkheid nooit het gevolg van iemands smaak, maar wel altijd van diens referentiekader.

Onder de indruk zijn van artificieel gereproduceerde muziek is in werkelijkheid nooit het gevolg van iemands smaak, maar wel altijd van diens referentiekader.

Je bedoeld zoiets van ehh... in het land der blinden is eenoog koning...??

Dan heb ik gisteren gehoord dat er maar weinig

Knor wat voor set heb jezelf eigenlijk ?

gr :angry: hj :D

Het is nauwelijks van belang wat voor set ik heb, aangezien ik het referentiekader te berde bracht en niet mijn eigen set of spulletjes.

Als dat referentiekader niet groter zou zijn dan de eigen set mag het eigenlijk zo niet heten, is het wel? <_<

In elk geval heb ik de beschikking over meerdere luidsprekers met een verschillend werkingsprincipe, allemaal ideaal binnen beperkingen! :D

de mark levinson's heb ik helaas nooit mogen beluisteren. ik ben nog maar een broekie natuurlijk.

echter in kijn speurtocht naar speakers valt mij altijd op dat het nieuwe spul eigenlijk nooit beter hoeft te zijn dan het oude. dat wil zeggen dat de techniek om goed luidsprekers te maken eigenlijk rond de 70/80 jaren wel op zijn hoogtepunt was.....denk ik.

ik hoor op shows ( kom weinig bij mensen thuis moet ik bekennen, audiogekken dan wel te verstaan) eigenlijk nooit iets waar ik echt van onder de indruk ben. dat ik echt denk "hee hier gebeurd iets dat echt grenzen verlegt(dt)(d)! "

wel dat nu heel kleine speakers soms verassend diep kunnen gaan tov oude kleine speakers.

ook op diverse fora lees je af en toe indrukwekkende n recensies over oude luidsprekers die al jaaaaaaren bij iemand staan.

de ideale speaker is in the eye of the beholder denk ik dan?

en zal er inmiddels al wel zijn . je moet alleen ff zoeken B)

Je bedoeld zoiets van ehh... in het land der blinden is eenoog koning...??

Dan heb ik gisteren gehoord dat er maar weinig

Uhhh, uit een 2e orde hoog,- of laagdoorlaatfilter komt soieso geen ongeschonden blokgolf. Of de group delay nou wel of niet constant is. Spido kan dus gerust zijn :D

<Edit>

Neemt niet weg dat Spido heel erg blij zou zijn met x-overfilters met een constante (en gelijke) group delay :D dus doe je best Jacco! Overigens is een constante group delay NIET hetzelfde als een constant frequentie-onafhankelijk delay. Het betekent alleen dat de fasedraa

Guest Rein!
Wat jammer, Knorretje, dat je het precies zo bedoelde.

Want als je verder had nagedacht over de vorming van individuele referentiekaders, was je waarschijnlijk tot de conclusie gekomen dat hierbij evenzeer individuele filtering optreedt: verschillende stimuli worden immers door verschillende mensen ervaren als determinant voor werkelijkheidservaring. Zo ervaart de

Guest Rein!

Die vraag heb je mij ook eens gesteld. Ik vond het toen een hele vervelende en ook irrelevante vraag. Kun je je niet gewoon concentreren op wat iemand zegt of heb je per se het referentiekader van een merk nodig om een posting of persoon te kunnen plaatsen?

Die vraag heb je mij ook eens gesteld. Ik vond het toen een hele vervelende en ook irrelevante vraag. Kun je je niet gewoon concentreren op wat iemand zegt of heb je per se het referentiekader van een merk nodig om een posting of persoon te kunnen plaatsen?

hmmm tja mij boeit het ook meestal niet zo. maar voor een audio forum moet ik zeggen dat ik het geen gekke vraag vind.........toch?

er bestaat EEN perfecte speaker voor iedereen, echter niet DE perfecte speaker.

Waarom zou DE perfecte speaker niet kunnen bestaan? In combinatie met de juiste versterker, bron en aansluitmaterialen heb ik toch al wel