audiokees Posted 1 januari 2007 Report Share Posted 1 januari 2007 Allereerst de allerbeste wensen voor iedereen met veel geluk en gezondheid. Graag een vraag over de smering van het draaitafellager. Moet ik het lager van mijn Clearaudio Emotion regelmatig smeren of gewoon af blijven ?? Deze heb ik van de zomer gekocht en hier zit een flesje olie bij die voor de smering van het lager bedoeld is. Bij de beschrijving staat indien nodig smeren ! Iemand goed advies of tips voor regelmatig onderhoud als dit nodig mocht wezen? Alvast bedankt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robiwankanobi Posted 1 januari 2007 Report Share Posted 1 januari 2007 Allereerst de allerbeste wensen voor iedereen met veel geluk en gezondheid. Graag een vraag over de smering van het draaitafellager. Moet ik het lager van mijn Clearaudio Emotion regelmatig smeren of gewoon af blijven ?? Deze heb ik van de zomer gekocht en hier zit een flesje olie bij die voor de smering van het lager bedoeld is. Bij de beschrijving staat indien nodig smeren ! Iemand goed advies of tips voor regelmatig onderhoud als dit nodig mocht wezen? Alvast bedankt. bel anders de importeur van clearaudio. Volgens mij om de 3 jaar vervangen, verder afblijven. robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
gido Posted 16 januari 2007 Report Share Posted 16 januari 2007 hoi ik heb alleen maar kennis van thorens maar misschien heb je er toch iets aan het algemene deel van het verhaal ... wanneer olie vervangen moet worden, testen we aan de hand van de uitlooptijd. breng de tafel met plaat erop en snaar eraf handmatig naar 33 toeren (stroboscoop gebruiken, je kunt ze uitprinten en op je tafel leggen als je geen strobe-rand hebt) en dan nauwkeurig timen hoelang het duurt totdat de plaat stilstaat. bij jouw draaitafel kunnen deze tijden heel anders liggen! bij thorens is dat tussen 1 en 2 minuten, ik heb ook wel gehoord tot 5 minuten onder de meest ideale omstandigheden. onder de minuut is echt niet goed en dan kun je zelfs beter de spindle gaan polijsten. de oude olie verwijderen lijkt toch al een goed idee. let ook op de hoeveelheid die je gebruikt. en (voor meelezers) gebruik nooit zomaar een olie! ik heb hierover de nodige horror verhalen meegekregen, tot draaitafels die volledig vastlopen aan toe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Porcino Posted 16 januari 2007 Report Share Posted 16 januari 2007 hoi ik heb alleen maar kennis van thorens maar misschien heb je er toch iets aan het algemene deel van het verhaal ... wanneer olie vervangen moet worden, testen we aan de hand van de uitlooptijd. breng de tafel met plaat erop en snaar eraf handmatig naar 33 toeren (stroboscoop gebruiken, je kunt ze uitprinten en op je tafel leggen als je geen strobe-rand hebt) en dan nauwkeurig timen hoelang het duurt totdat de plaat stilstaat. bij jouw draaitafel kunnen deze tijden heel anders liggen! bij thorens is dat tussen 1 en 2 minuten, ik heb ook wel gehoord tot 5 minuten onder de meest ideale omstandigheden. onder de minuut is echt niet goed en dan kun je zelfs beter de spindle gaan polijsten. de oude olie verwijderen lijkt toch al een goed idee. let ook op de hoeveelheid die je gebruikt. en (voor meelezers) gebruik nooit zomaar een olie! ik heb hierover de nodige horror verhalen meegekregen, tot draaitafels die volledig vastlopen aan toe. Zeker waar Guido! Wat betreft de uitlooptijden is mij ook al een hoop opgevallen: Een Thorens of Dual kan zo tot 4 minuten uitlopen. Ikzelf heb hier ervaring mee (dual 1219 en TD160). Mijn Transrotor loopt darintegen slechts zo'n 30 seconden uit, ondanks de massa in het plateau. Dit is gevolg van het meelopen van de motor: deze motor heeft een veel zwaardere rotor die onder spanning zeer soepel loopt, maar zonder spanning als een vertraging werkt. De 3 minuten uitloop is dus echt ter illustratie. Voor mijn TR wordt niet zozeer een olie gebruikt maar een soort vloeibaar lagervet: Het is een langzaamlopend lager en een olie heeft weleswaar zeer goede smerende eigenschappen maar pas bij een hoger toerental en hogere temperatuur. ook is de druk onder de lagerkogel voor veel oliesoorten te hoog: squizing verdringt de olie onder het lager, dus hiervoor dient de smering iets taai te zijn. De koolstofverbindingen moeten dus bij een dergelijk smeermiddel langer van molecuulstructuur zijn voor een optimale werking. Een zo licht lopend lager is niet het hoofddoel, dit is een zo konstant mogelijk lopend lager. Dun is dus niet altijd beter. In tegenstelling wat veel gezegt wordt, gebruik geen minerale olie of motorolie. Voor goedkope spelers kan dit geen kwaat, maar optimaal is echt anders. Vervangen na drie jaar maximaal of indien er duidelijk sporen van verontreiniging zijn te zien. Het smeermiddel van Clearaudio voldoet aan deze eisen, ik weet alleen niet of dit het meest optimale smeermiddel is voor dit lager. Hoop dat je hier wat aan hebt, Groet, Merijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 16 januari 2007 Report Share Posted 16 januari 2007 Nu we het toch over smeren hebben een vraag over mijn Rega P25. Het plateau ligt op een zwart kunstof schijf die weer in een soort lager draaid. Volgens de handleiding moet je dat zwarte ding niet loshalen. Slim als ik ben heb ik dat toch een keer gedaan (had toen de handleinig nog niet gelezen). kan dit kwaad of.............. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Porcino Posted 16 januari 2007 Report Share Posted 16 januari 2007 Nu we het toch over smeren hebben een vraag over mijn Rega P25. Het plateau ligt op een zwart kunstof schijf die weer in een soort lager draaid. Volgens de handleiding moet je dat zwarte ding niet loshalen. Slim als ik ben heb ik dat toch een keer gedaan (had toen de handleinig nog niet gelezen). kan dit kwaad of.............. Tja, moeilijk verhaal maar natuurlijk is dit lager ook los te halen. Alleen zal je erg verdacht moeten zijn op vuil wat in het lager komt en zeer voorzichtig moeten zijn bij het terugplaatsen van het lager. Ik maak altijd een draaiende beweging indien ik een lager weer laat zakken: ik wil geen groefjes in de lengterichting van het lager... Misschien dat iemand de specifieke rede voor een Rega tafel weet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts