Jump to content

jaapnr1

Members
  • Posts

    15
  • Joined

  • Last visited

About jaapnr1

  • Birthday 08-05-1980

Social Media

Personal Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Haarlem
  • Interests
    Hifi, Audio, Auto's, Gamen

Audio Set(s)

  • Hoofdset
    ATC SCM40A, Metrum Acoustics Adagio, Metrum Acoustics Ambre, Mutec MC3+, Grimm en Yeti bekabeling. Isotek Titan filter voor de ATC's.
  • Tweede set
    Wisselt, maar heb met van alles gespeeld: TAD, Pass Labs, Metrum, Sonnet, Mutec, Grimm, Yeti, Isotek, JCat, Thorens...
  • Derde set
    Hypex Nilai, Hypex Pre, Volumio Motivo, speakers wisselen.

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Herkenbaar. De kabeltest (32 interlinks + 32 luidsprekerkabels) heeft mij minimaal 7500 Euro gekost. Heb ik dat terug verdiend? Zeker niet. Het gehele netwerkonderzoek (waarom klinken switches anders...) heeft bij elkaar nu wel zo'n 15.000 Euro gekost denk ik? Misschien wel meer. En dan reken ik alleen maar apparatuur (het gros 2e hands van Ebay). Ik weet niet of ik dat nog ga doen in de toekomst. Het is écht gekkenwerk. In het lab staat nu zeker een ton aan investeringen. Verzameld in ongeveer 3.5 jaar. Dat is 30K per jaar aan lab-spul om onderzoek te doen voor onze doelgroep zodat zij weten wat wel en niet werkt. En waarom. Wie rennen weg sinds we gaan meten? Importeurs en het gros van de merken. De partijen die wij eigenlijk nodig hebben om te overleven. Welkom in de hifi-wereld.
  2. Nee. Dat heb ik (nog) niet. Maar het zal je niet verwonderen dat ik vorig jaar mei - na bijna 12 jaar - een burnout in ben gegaan. Dat had ook met andere dingen te maken, maar Covid, een lastig hifi-markt en weerstand van importeurs vanwege onze methode van reviewen, hielp niet. En idd: veel winst blijft niet over. Dus als je kijkt hoeveel uren ik draai en hoeveel ik verdiende, slaat het nergens op.
  3. Hifi.nl is zeker de grootste (al schurken we er wel tegenaan op gebied van web-traffic). En qua hoeveelheid content zullen ze dat ook blijven. Mijn doel is niet meer te doen. Ik wil het vooral anders doen. Meer verdieping. En meer community.
  4. Ja. Daar zit ik wel een beetje aan te denken ja. Ik wil altijd wel leren. En een nieuw teamlid met een nieuw specialisme is dan altijd nuttig. en leuk. Alpha Audio is zeker gespecialiseerd in digitaal (ik in ieder geval), maar heeft ook als missie meer objectiviteit te brengen in de review-wereld. Dat doe ik met onderzoeken en metingen aan apparatuur. Dat is leerzaam én haalt het 'voodoo-gehalte' een beetje uit de hobby. Wat ik als positief zie.
  5. Ik zie veel parallellen met Alpha, Onno. Een website runnen (goed runnen) kost gewoon serieus geld. De laatste restyle van Alpha Audio was - zoals de laatste 3 - geheel volgens specificatie. Met name de laatste was zéér prijzig, omdat we Engels en NL op één platform wilden gaan zetten om SEO-redenen. Die restyle heeft richting 25.000 Euro gekost. Ik kan de afschrijvingen zo laten zien. Wellicht beginnen mensen nu te snappen dat adverteerders niet zozeer een keuze zijn, maar een must. Mensen willen gratis goede content kunnen lezen. En alles moet werken op desktop, latop, tablet, telefoon... straks waarschijnlijk nog op een smartwatch. Ow... en het moet ook razendsnel zijn. Ja: dat snap ik. Maar dat kost serieus geld. En als we bezoekers dan 'gratis' willen laten lezen, moet het geld toch écht elders vandaan gaan komen. Want 'gratis' gaat niet.
  6. Ik teken direct voor dat soort kosten! :-). Hosting bij Hetzner (2 servers: 1 backup + mail en services, 1 voor de website zelf) is al 160 euro per maand. Mede doordat de website gewoon groot is (richting 200GB). Dan Cloudflare (DDOS beveiliging en CDN), 50$, mail-services, 50 Euro, licenties op plugins (Zeker 100 Euro per maand), developers, huur en energie, redactie... investeringen in apparatuur... lab. Nou... kom maar op met die 500 Euro per jaar! Zonder gekheid: als een website groeit, meer content krijg (foto's, posts, etc), dan is degelijke hosting met snapshots een must. Als we aan de website werken (en ik doe ook dingen zelf, soms) doen we dat altijd in een testomgeving. Maar zelfs dan gaat het nog weleens mis, en gaan we heel af en toe plat en moet er een backup worden teruggezet. Bij Strato kan je écht niet met één klik een website met 300GB aan data terugzetten. Hun grootste pakket is 100GB met maar 10 mail-accounts. Dat is maar één voorbeeld. Ik weet uit ervaring dat hosting voor dit soort grote websites duur is. Zeker als je óók backups en fatsoenlijke rekenkracht wil. Wat wel handig is als je een grote database draait. Maar hier ging de discussie niet over. Sterker nog: dit is enorm off topic.
  7. We hebben nog een combinatie in de pijplijn zitten: een Rega P10 met Aphelion2 MC element. De SL1200 met LS10 is overigens een zeer transparante basis. En de combinatie met de PW1 magisch. Prijsklasse zegt lang niet alles. Ik heb de Moon 800-serie North Collection op de TAD E2's getest. Zeker niet dezelfde klasse, maar je hoort nog steeds de kwaliteit en signatuur van de Moon-set.
  8. Zolang ik de echte naam niet weet, weet ik niet waar het over gaat. Hij is niet de enige die het heeft gevraagd de afgelopen 15 jaar. Ik negeer dat soort verzoeken nooit, dus ik kan me niet voorstellen dat ik het dood heb laten bloeden. Wellicht is de mail niet aangekomen, of is het op een andere manier verloren gegaan in cyberspace. Of ben ik het totaal vergeten door drukte... Dus als dat zo is: oprechte excuses. Over de fusie met Puresound.be (kwam ook nog ter sprake). Ja: dat weet ik nog. Ik heb met Onno erover gesproken op - toen nog - de Xfi-show (of wellicht zelfs nog de VAD, maar dat weet ik niet meer). Ik had echter andere plannen met Alpha Audio. En volgens mij mag ik ook 'nee' antwoorden? Het is immers mijn eigen platform?
  9. Niet iedereen is communicatief compatible. Dat blijkt maar weer. Hoeft ook niet...
  10. En eerlijk gezegd is dit de toon die zorgt voor wat fellere communicatie. "In ieder geval moet die Yung...". Dat komt op mij aardig vijandig over. Je wijst de vinger direct naar een ander. Je kan óók naar jezelf kijken: "Waarom wordt ik zo geraakt door Yung? En hoe komt het nu dat hij zo reageert op mijn reactie?" Met vriendelijkheid en simpelweg vragen stellen kom je écht een stuk verder in het leven.
  11. Dank voor jullie feedback. Weet dat we het als team serieus nemen. Echter hoop ik dat jullie snappen dat we: Gewoon geld moeten verdienen (anders kan je geen platform runnen) We ook mensen zijn met gevoel en ook weleens een slechte dag We allemaal ons best doen mooie, gebalanceerde, objectieve reviews te publiceren We óók een zekere mate van respect van onze bezoekers verwachten Anyway. Bij deze dus een reactie van onze kant. En daarmee onze kijk op deze kwestie .
  12. Zoals je wellicht weet, ben ik degene die de metingen doet. Ik moet nog een complete opstelling maken voor het meten van pick-up elementen. Nu heb ik me de afgelopen 12 jaar nagenoeg naar de ***** gewerkt om dit platform van de grond te krijgen. Harde concurrenten, Covid, veel investeringen in een degelijke luisterruimte, een lab, et cetera. En zoals je zelf al zegt; veel fabrikanten en importeurs zijn niet blij met metingen en onderzoeken. Heeft dat ons tegengehouden? Kijk wat we inmiddels hebben gepubliceerd, mét metingen... Nee: geen pick-up elementen nog. Maar wie weet komt dat nog; als ik de tijd, energie en zin heb om dat te doen. Ben ik een vinyl-specialist? Zeker niet. Is Alpha een gespecialiseerd platform voor vinyl? Nee. Nog niet... maar ik was zelf ook géén streaming specialist of specialist op digitaal vlak. Maar ik vond het wel interessant en heb me erin vastgebeten. En ik durf wel te beweren dat ik Alpha Audio de afgelopen 10 jaar op dat vlak op de kaart heb gezet met een lading aan inzicht en kennis op dat gebied. Willen we dat niveau behalen op gebied van vinyl? Geen idee... we vinden het allemaal leuk. Dus wie weet.
  13. Klopt: we modereren bijna nooit. Maar dat draadje was compleet uit de hand gelopen en zet een toon die ik niet nastreef op het platform. 'Welles / Nietes' hebben we niets aan: we zijn geen 3 jaar meer, toch?
  14. En welke bronnen zijn dat dan? Ik ben wel benieuwd... Ik weet uiteraard prima over welke review het gaat. We hebben met de fabrikant zélf contact gehad (een video-call) en de hele boel doorgelopen. Bij beide elementen. De LS10 zat al in een headshell, afgeregeld vanuit de fabriek. We hebben er een SL1200 bij gepakt (waar de SL10 voor gemaakt was) en hebben de R35 volgens de officiële specs ingesteld. De Grimm PW1 idem. Hoe kan dat precies niet goed zijn? De LS1 is ook volgens spec van de fabrikant afgeregeld. We hebben later wel wat bijgetuned op gehoor. Hebben we een scope eraan gehangen? Nee. Dat vindt Le Son zelf ook niet nodig. Hadden we dat toen kunnen doen? Nee: Yung en Martijn hebben niet de kennis om een scope eraan te hangen. Ik wel - we hebben ook speciale test-platen van Record Industry -, maar ik was er niet destijds. Is dat een ramp als je alles valideert met de fabrikant en je ervaren oren gebruikt? Lijkt mij niet. Maar meningen kunnen verschillen. Ik ga hier verder niet prediken hoe wij de beste zijn. Want wat is 'de beste'? De een zoekt vooral luistertests. De ander wil keiharde data. Alpha Audio is geen platform voor iedereen en dat willen we ook helemaal niet zijn. Ik vind zelf onderzoeken interessant. En grote, vergelijkende tests. Dat is ontzettend veel en intensief werk. En duur. Martijn en Yung zijn niet zo van het meten, maar leren wel van de onderzoeken. Ik van hun muzikale insteek in tests (beide zijn professioneel muzikant). Kortom: je leert van elkaar. Maar ik besef ook goed dat we een eigen stijl en insteek hebben. En dat zorgt ervoor dat we van elkaar leren en ook een bepaalde doelgroep aanspreken. Anyway. Dit is gewoon mijn visie op dit geheel. Hoop wederom dat het wat in perspectief plaatst.
  15. Nou. Bij deze. Ik heb mijn account maar weer eens afgestoft. Ik zag toevallig dit draadje voorbij komen. Uiteraard ben ik me bewust van deze discussie op de website. Collega Martijn was inderdaad wat fel. Dat is niet heel professioneel. Daar hebben we het intern ook over gehad. Echter zien jullie maar een klein deel van de discussie. Neemt niet weg dat wij ervan hebben geleerd en dit voortaan anders zullen benaderen. Ik lees echter verder in dit topic ook wel heel veel aannames over kennis, sponsoring, 'gekocht zijn', et cetera. We zijn 100% transparant over hoe we werken. Sterker nog: we streamen tests live en geven in grote tests altijd aan hoe we te werk zijn gegaan, hoe we meten, wat we meten, etc. En ja: we verdienen geld met dit platform. Waarom draaien er anders banners op de website? Die halen we met liefde weg als de community wil gaan betalen voor artikelen. Maar ja: gaat de community de inkomsten van adverteerders compenseren? Nee. Dat hebben we geprobeerd en is gewoon niet gelukt. En zolang dat niet lukt, blijven we adverteerders zoeken, zodat we de huur van het kantoor kunnen betalen - ja: Alpha Audio heeft een toegewijde luisterruimte, een lab, etc - de website verder kunnen ontwikkelen, de meetapparatuur kunnen onderhouden en uitbreiden... moet ik nog even doorgaan? Een platform wat het allemaal voor de lol doet, geen inkomsten heeft, maar wél super-professioneel te werk moet gaan met diepgaand onderzoek is een illusie. Dat kan simpelweg niet. Krijgen adverteerders gekleurde reviews? Nee. Krijgen 'niet adverteerders' minder goede scores? Nee. Krijgen adverteerders voorrang op reviews? Ja. Gaan ze voor bij multi-tests? Ja. Moeten 'niet-adverteerders' achteraan sluiten in de rij? Ja. Krijgen adverteerders meer zichtbaarheid en aandacht op de website? Ja... meestal wel. Waarom zouden ze ons anders betalen? Maar ze weten ook bij wie ze spullen afleveren: over de uitkomst van tests is niet te onderhandelen. En we meten zeker de helft van de appratuur ook door. En sja: meetapparatuur liegt niet... en we publiceren die uitkomsten ook. Ik hoop dat dit wat zaken in een context plaatst. Groet Jaap Veenstra Alpha Audio
×
×
  • Create New...