
hybride
Members-
Posts
70 -
Joined
-
Last visited
-
Hallo allen, Ik zie dat de nieuwe SD1-DAC van ECdesigns ter sprake is. Even voorstellen, mijn naam is Hans Satink, woonachtig in het Zeeuwse Goes. Ik heb de ontwikkeling de SD1 DAC op de voet gevolgd. Het ontwikkelproces van deze DAC heeft bij elkaar zo'n 8 jaar geduurd! Ik heb er 1 draaien hier. Mocht je in Zeeland zijn of daar naar toe willen komen dan kun je de DAC hier bekijken en beluisteren. Als jullie meer specifieke info willen over de DAC, brandt maar los :-)
-
Beste mensen. Ik draai al 2 jaar al mijn muziek lossless via usb naar volle tevredenheid. Je moet even weten welke drivers en instellingen je moet gebruiken, maar het klinkt als een klok. Ik heb een eenvoudige laptop, DDDac gekoppeld aan een Hypex hxr module. In heb een en ander in een kastje gebouwd en neem het setje regelmatig mee naar andere audiovrienden. Ik speel de meest exotische cd-spelers eruit op muzikaliteit, dat moet toch wat zeggen.
-
Ik draai al 2 jaar al mijn muziek lossless via USB. Dat is de beste tweak om verlost te raken van alle cd-speler vraagstukken. Wat is uberhaupt de reden dat jullie nog met een cd-speler werken?
-
Over smaak valt niet te twisten, wel over kwaliteit. Ik heb o.a. een stel Meridian actieve speakers spelen. Menigeen die bij mij is geweest heeft dezelfde conclusie; dit is gewoon goed. Niet ieders smaak maar technisch hoor je dat het goed is. Homogeen, coherent en muzikaal. Die technische volmaaktheid heb ik nog nooit met een los samgesteld systeem gehoord.
-
Met een goede professionele audiokaart haal je hele goede resultaten die niet onderdoen voor de allerbeste loopwerken. Zelf draai ik al ruim een jaar met een RME digi kaart al mijn muziek via HTPC. Mijn ontvangende processor reclocked het spdif signaal, dus dan heeft ev. jitter van de HTPC een mindere invloed. USB oplossingen lijken nog mooier, omdat dan de voeding separaat gemaakt kan worden. Bovendien kan dan, bij grote afstand tussen HTPC>DAC, de USB spdif converter dicht bij de reciever-dac gelegd worden, waardoor de spdif verbinding heel kort kan blijven. Er zijn al diy projecten met usb zoals deze: http://www.ecp.cc/usb-spdif.html
-
Wordt ritme hier niet beter geintepreteerd als dynamisch karakter van een speaker. Ik heb hier twee stel topspeakers. De ene set geeft veel dynamiek de andere weinig. Van de speakers met veel dynamiek ga ik sneller met mijn voeten tappen, maar ik wordt er ook eerder moe van. Naar de andere set kan ik uren achtereen luisteren.
-
Het is de 5e of 6e keer dat ik ben geweest en wat mij steeds opvalt dat het over het algemeen zo'n dooie boel is. Daarmee bedoel ik de mensen die de installaties bedienen weinig anders doen dan cd's wisselen. Er moeten toch wel leuke dingen te vertellen zijn over een set; materiaalkeuze, techniek etc of zijn het louter verkopers? Alleen Transtec heb ik het een keer zien doen met de esl van Quad. Dat maakt het wat vermakelijker om even langer te blijven zitten. De nieuwe quad vond ik overigens tegenvallen. Er was iets niet goed, maar wat weet ik niet. Ik heb veel genoten in de stand van Viertron. De nieuwe 5200 serie speakers van Meridian klinken echt subliem. In die stand proefde je ook dat Meridian er nog 'zin' in heeft. De Faroudja beamer was ook heel mooi. Scherp beeld en een hele mooie kleurverzadiging.
-
Meridian.
-
Ik gebruik zoals gezegd een hybride versterker. Dit is een buisje als spanningsversterker die dit signaal voedt aan stroombronnen (klasse A) met fet's)). Die laatste zijn aparte printen dus die kun je er zoveel aanhangen als je wilt. In mijn geval hangen er dus twee aan. Er wordt geen gebruik gemaakt van tegenkoppeling, de dempingsfactor is hoog, evenals het vermogen. Binnen die specs zijn ze geschikt voor elke sectie van een speaker. Dat audiofiel verantwoord vind ik wel een leuke. Ik heb daar al eens op een ander forum uitgebreid over gediscussierd. Waar het m.i. bij goede audioweergave om gaat is om het oorspronkelijke signaal zo exact mogelijk om te zetten in luchtverplaatsing. Als je de audio hobby zo bedrijft is er niet zoveel discussie mogelijk over allerlei audiofiele termologieen over wat mooier klinkt. Als ik een opname heb die op mijn systeem niet goed klinkt, en dat zijn er niet veel gelukkig , dan wijt ik dat aan het bronmateriaal en niet aan de installatie.
-
Gelukkig heb ik zelf maar twee secties in mijn speaker, maar bij drie of meer lijkt me bi-amping idd. praktisch niet uitvoerbaar. Wat betreft toonbalans. In feite is het belangrijkste dat zelfde versterkers worden gebruikt om er zeker van te zijn dat de fase en amplitude van de uitgangen gelijk zijn. Dat is denk ik wat je bedoelt met toonbalans?
-
Kijk daar hebben we wat aan niet dat ik het met alle punten eens ben maar goed. Ik ben het niet eens met het weg laten van de voorversterker alleen hoort het naar mijn idee wel zo te zijn dat deze voorversterker niets toevoegd of weg laat en dat gebeurt nog al eens. Daarbij zit er nog wel eens toonregeling op en ja soms is dat best wel eens makkelijk om maar niet te spreken van de apparatuur die er op aangesloten staat en zo de div signalen op een behoorlijke wijze bij de eindverstreker terecht komen(let wel op een behoorlijke wijze dus geen IC als schakellogica) Serie condensatoren daar ontkom je doorgaans niet aan bij mij zitten ze in de CD speler en in de voorversterker zaak is deze van een zo,n hoog mogelijke kwaliteit te kiezen waar heel veel winst(lees vooruitgang klank) te boeken is. Versterk zo eenvoudig mogelijk? bedoel je daarmee dat de eindversterker zo eenvoudig mogelijk moet zijn? Ben ik het niet mee eens er zijn nu eenmaal correctie schakelingen nodig en schakelingen welke uitgebreidt zijn opgebouwd om de schakeling zo stabiel mogelijk te maken en te houden. Bi amping actief? Is een mogelijkheid maar let wel zie vorige onderwerp dat een actief filter meer electronica in de signaal weg brengt. Ik houd het op passieve filtering niets mis mee een zeer lang beproefde methode. Op wat voor manier je filtercomponenten uit je speaker wilt haleb vat ik niet ik raad het in ieder geval af . Waarschijnlijk bedoel je dat een simpel filter(6db) dikwijls het best klinkt. Nog een tip van mij. Bekijk de schakeling van oa een eindversterker eens goed en kijk waar er verbeteringen kunnen worden uitgevoerd. De beste weg is voor de fabrikant de duurste weg en veel dubbeltje,s maken vele euro,s en zo heb ik vele elco,s vervangen(hoge kwaliteit) in mijn eindversterker en een modificatie uitgevoerd in de feedback en dat leverde een resultaat op waar ik nu nog elke keer als ik luister van sta te kijken(luisteren) en dat kostte trouwens helemaal niet veel. Even nog een reactie op mijn tips. Een voorversterker is een ding wat stamt uit de tijd van de platenspelers. Voor moderne apparatuur is een voorversterker niet nodig. In de meeste gevallen geldt het als een voorverzwakker. Als toch niet zonder voorversterker kan, dan liever een passieve toonregeling en passieve selector switch. Geloof me, een voorversterker verandert meer aan het signaal dan je lief is omdat het ding vol met condensatoren zit. Die zijn funest voor je analoge signaal. Seriecondensatoren ontkom je idd niet altijd aan, maar haal ze daar waar het kan weg. Als voorbeeld noem ik een cd-speler en voorversterker. zowel in de uitgang van de cd-speler, als bij de ingang van de voorversterker zitten ontkoppelcondensatoren. Twee c's in serie dus van verschillende makelij en waarschijnlijk waarde. Haal er 1 weg en je zult versteld staan van de verandering. Tja en de kortsmogelijke versterking. Mijns inziens zijn er maar weinig geschikte ontwerpen hiervoor. Ik zweer bij een hybride eindtrap (buis + fet's). In mijn eindversterker zit van ingang tot speakers slechts 1 condensator in serie met de signaalweg.! Het mooi van bi-amping vind ik , naast dat natuurlijk iedere speakersectie zijn eigen onafhankelijke versterking heeft, dat de filtering aan de signaalkant kan plaatsvinden ipv aan de vermogenskant. Daardoor kan filtering in de speaker achterwege blijven.
-
Ik wil hier ook nog even een duit in het zakje doen ELK component in een analoge omgeving verandert het orginele signaal onder invloed van capacitaire en inductieve invloeden. Het is dan ook m.i. zeer wel mogelijk dat mensen waarnemen dat verschillende interlinks of connectors enz de weergave beinvloeden. Dat niet iedereen dat in dezelfde mate hoort wil nog niet zeggen dat het als onzinnig kan worden afgedaan.
-
Zo gaat dat als er een gebrek aan argumenten is.
-
Het voordeel van dipool is dat het geluid aan ruimtelijkheid wint omdat zowel naar voor als naar achter wordt afgestraald.
-
@scat-man Ik gebruik zelf een (zelfbouw) openbaffle systeem van ontwerper Ruitenberg. 2x22cm woofers icm een speciale ringradiator elektrostaat. De afmetingen zijn 80 cm hoog, 25 cm breed, boven 2,2 cm diep oplopend naar 25 cm onder. Met dit systeem kan je zware orkeststukken de ruimte in laten denderen. http://www.syntaxisaudio.com/html/introductie.htm Open baffle systeem hebben natuurlijk ook als eigenschap dat het geluid langs twee kanten de ruimte in wordt geslingerd.