Jump to content

Versterkertips

tompj
 Share

Recommended Posts

Ik ben in het bezit van een Copland CTA 401 die mijn Chario Academy Millennium 2 speakers aanstuurt. Ik denk aan een andere versterker, wellicht een transistor. Mijn Copland bevalt op zich goed, maar vooral complexere muziek wordt wat rommelig weergegeven. Ik denk aan o.m. Accuphase en Musical Fidelity. Ik houd op zich wel van het wat warmere transparante buizengeluid. Denken jullie dat zoiets een goede stap is en/of hebben jullie tips? Of moet ik gewoon mijn Copland houden?

als je nog tevreden bent dan moet je em houden maar ik begrijp dat sommige muziek wat rommelig over komt.

opzich zou ik dit niet verwachten van zon mooie versterker ;)

Ik kan moeilijk voor jou zeggen of je een andere versterker moet kopen, ga gewoon eens bij een dealer binnen en luister eens wat.

Hallo,

Mijn Chario's Syntar 200T's hangen op een Accuphase E212. Als vorige versterkers gebruikte ik een (goede) Harman-Kardon, Arcam A85 en Luxman LV117.

De Arcam klonk alsof hij voortdurend op de rem stond.

De Harman-Kardon heb ik vervangen door de Luxman, omdat deze veel beter klonk.

De Accuphase klinkt niet zoveel beter dan de Luxman, maar laat NOOIT een steek vallen. Vanaf het moment dat je hem opzet (koud of warm), zachte of harde passages. Hij heeft de luidsprekers volledig in zijn grip.

Met de Accuphase kan je gewoon naar muziek luisteren zonder je ergens aan te ergeren.

Groeten,

Sofa.

Weet niet hoe oud de Copland is en hoe intensief je 'm gebruikt, maar mogelijk zijn de buizen van de Copland aan vervanging toe. Het er hangt een beetje van af welke buizen er gebruikt zijn en wat je er voor terugplaatst, maar normaal gesproken kost een vers setje buizen niet de hoofdprijs en is zo een stuk voordeliger dan een nieuwe versterker.

Wat je alternatieven betreft:

Accuphase is een merk dat versterkers bouwt dat moeiteloos staat te spelen, altijd rust en controle. Goed spul dus. Ook erg waardevast. Luxman is een aardige tegenhanger, maar dan moet je hun echte instapmodellen wel overslaan.

Musical Fidelity is een beetje Jeckyl & Hyde: de oude klasse-A versterkers (A1, A2) en de huidige NuVista modellen vind ik wel goed klinken, alles in die ronde Cans kan mij een stuk minder bekoren.

Dank voor de reacties. Ik ben vandaag overgestapt naar een Accuphase E 210. Uiteraard goed vergeleken en na eerste luisterervaringen ben ik zeer tevreden. Ik kan jullie omschrijving van het geluid van Accuphase onderschrijven. Niet op elk terrein beter dan mijn Copland in mijn set, maar overall vind ik het lekkerder klinken.