dekkersj Posted 25 april 2006 Report Share Posted 25 april 2006 ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 2 mei 2006 Report Share Posted 2 mei 2006 Voor een DAC is de zaak relatief simpel, omdat het enige correcte reconstructiefilter (lees Shannon) de Sinc(t) functie is. Evaluatie van deze functie op de juiste punten (gegeven door de hoeveelheid oversampling) geeft de coefficienten: Sinc is oneindig lang. Kap je de functie links en rechts af dan ontstaat er rimpel en is de onderdrukking in de sperband zielig. Met windowing wordt het een pak beter. Niettemin worden veel filters voor DACs met de equi-rimpel methode ontworpen (Parks-McLellan/Remez) en voor 100-200 taps. Dat geeft soms inderdaad meetbare rimpel in de doorlaatband (heb je wel ervaring mee, niet?). Er gaan stemmen op dat die rimpel aanleiding geeft tot kleuring (Dunn, Black, Lagadec). Watts heeft een reconstructiefilter met 4000 taps. Ik weet niet of het windowed-Sinc is. Als je toegang hebt tot Matlab kun je gemakkelijk met Sinc experimenteren. Ik ga binnenkort eens kijken naar de invloed van asymmetrische windowing, in de context van ADC AA filters. vb 2x over, filter op 0.25*Fs: fc = 0.25; for i=1:1000, a(i) = sin(2*pi*fc*(i-500))/(pi*(i-500)); end; Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 2 mei 2006 Report Share Posted 2 mei 2006 Het is een helder verhaal. Bedankt. Ik wilde eerst nog wat schrijven over de methode van Wadia, over de misconceptie die er heerst over ringing, de waanideeen van Junji Kimura, en de ellende die dergelijke filters oproepen bij ADCs. Het had dus minder helder kunnen zijn Dit is overigens iets wat je wil lezen: http://www.dspguide.com/pdfbook.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 2 mei 2006 Report Share Posted 2 mei 2006 Voorlopig houd ik het op rinkelende filters als meest ideaal, Correct voor DACs, fout voor ADCs. Correct voor DACs. Wegens Shannon. Enige punt is Sinc(t) zo goed mogelijk te benaderen, mogelijk inclusief een compensatie voor de niet-Dirac aard van zowel de DAC als van het werkelijke bemonsteringsproces. Vermoedelijk nefast voor ADCs. Dus 44.1kHz is inderdaad te weinig, want een niet-ringend filter heeft een lagere steilheid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 mei 2006 Report Share Posted 2 mei 2006 [...] Vermoedelijk nefast voor ADCs. Dus 44.1kHz is inderdaad te weinig, want een niet-ringend filter heeft een lagere steilheid. En is dit niet op te lossen door hoog te samplen (met minder bits) en dan downsamplen naar 44k1 met van die rinkelfilters? Ik neem aan dat je de analoge anti-aliasing filters bedoeld? Groet, Jacco Ja, zo gaat het ook meestal, flink oversampelen met een relatief slap analoog anti aliasing filter en dan een digitaal filter achter de ADC. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 3 mei 2006 Report Share Posted 3 mei 2006 En is dit niet op te lossen door hoog te samplen (met minder bits) en dan downsamplen naar 44k1 met van die rinkelfilters? Ik neem aan dat je de analoge anti-aliasing filters bedoeld? Nee, de digitale filters, na oversampling. Elke oplossing lijkt een foute oplossing te zijn. Tenminste voor 44k1. Voor hogere fs zijn er elegante filters mogelijk die de band 20-40kHz als overgangszone gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 3 mei 2006 Report Share Posted 3 mei 2006 Trouwens, bedoelde je deze waanideeen van Junji Kimura: Niet specifiek. Maar hij zou er goed aan doen vooraan toe te voegen "understand all technology" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts