Jump to content

Onrondheid Platenspelers

Haudio
 Share

Recommended Posts

Wanneer je de olie erin kunt houden (en dat kan eigenlijk alleen met een heel nauwe tolerantie) is het een mooi principe. De (span)kracht van de snaar ligt dan precies tegenover het lager.

Helaas bij een klein beetje speling heb je geen olie, en dan gelijk ook geen lager meer.

:(

Dus, voor smering komt alleen olie in aanmerking.

Vet is olie met een zeep om het bij elkaar tehouden.... ;)

Of het wordt een of ander synthetisch goedje.

Bovendien loopt olie loop nou eenmaal lichter dan vet...

:)

Vet is olie met een zeep om het bij elkaar tehouden.... ;)

Of het wordt een of ander synthetisch goedje.

Bovendien loopt olie loop nou eenmaal lichter dan vet...

jouw punt.

Maar, wat ik bedoel.

Bijv. VPI schrijft dus geen olie voor bij hun geinverteerde lagers.

Maar een vet.

En 1X per jaar lichtjes smeren.

Geweldig, na moslimterroristen op elke straathoek, gekke koeien en grieperige kippen eindelijk ook een re

@Kraus,

koffergrammofoons? Dat was inderdaad de tijd van de Micro Seiki's en de Thorensen. De tijd van: niet neuzelen, draaien!

Hubertinus

Ach dat bestaat nog steeds.

Gewoon lekker luisteren naar muziek is niet moeilijk maar ...niet iedereen geniet er nog van. Vaak staat de muziek aan als muzikaal behang tijdens het MSNen of SMSen e.d . Niks mis mee hoor, maar echt luisteren en genieten van muziek doe je als je er echt voor gaat zitten.

Ik koop nog steeds bewust een LP of CD en kan daar uren naar luisteren/genieten.

Geweldig, na moslimterroristen op elke straathoek, gekke koeien en grieperige kippen eindelijk ook een re

Ik vind afwijkingen van 0.5 mm best ernstig . Bijvoorbeeld als de rand op van het plateau 0.5 mm op en neer slingert.

Ik ben nu bezig met dat theoretische artikel van die twee Shure- medewerkers uit 1976 met een onderzoek naar lp- hobbels etc. Veel lp's hebben hobbels van 0.015 tot 0.02 inch. Dan heb je het ook over 0.4 tot 0.5 mm. Dat zijn ook dikteverschillen van de lp. En dat heeft een frequentie van zo'n 2 tot 3 Hz. Onhoorbaar. Maar daarom meteen maar niet problematisch?

Dergelijke afwijkingen daar zijn armen en elementen echt wel gevoelig voor, vooral degenen die onderling niet zo goed bij elkaar passen, lijkt me. Het ligt er maar aan of het element ruim in zijn spoorprestaties zit, of er wat inwendige demping is, hoe zwaar de arm is.

Mijn idee van dit probleem: meetbare afwijkingen in de onderedelen kunnen echt problemen opleveren. Net zulke problemen als de lp's zelf.

Ik vind het verhaal dus zeker niet uit de lucht gegrepen.

Afwijkingen in de orde van grootte van 0,5 mm zijn inderdaad serieus te nemen, echter als slingering in plateau's heb ik dit wel waargenomen, vooral bij lichtere platenspelers, assen van goede platenspelers die afwijkingen van dit kaliber vertonen bij een asdikte van 8 tot 10 mm echter nooit.

Gezien de krachten welke op dit soort assen worden uitgeoefend zijn dergelijke slijtage verschijnselen ook niet te verwachten.

:o