Markinton Posted 16 april 2006 Report Share Posted 16 april 2006 Op mijn nieuwe Scheu Cello draaitafel zit een OEM Rega RB250 arm. Er zit helaas geen originele Rega Alignment Protractor bij. Weet iemand een URL waar ik hem kan downloaden? Of zijn deze Rega Alignment Protractor ook los te koop? De Rega schijnt nml een andere geometrie dan andere armen te hebben, de inzet van bv een Schon Alignment Protractor is dan niet ok. Baerwald en Stevenson heb ik al gevonden bij Vinyl Engine Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 april 2006 Report Share Posted 16 april 2006 Je kunt daarvoor iedere Bearwald of Lofgren protractor gebruiken. Tis maar waar je voorkeur naar uitgaat w.b.t. nulpunten. Afregelen is heel simpel: De juiste montageplaats van de arm is die waarbij de naald precies door beide aangegeven nulpunten op de protractor gaat. Dat is een beetje fiddelen/proberen met de hoek van de lijn die op de protractor staat. Kun je het beste het plateau even voor blokkeren door er een paar stukjes karton o.z.i. onder te leggen. Daarna is het een kwestie van het element loodrecht zetten in een van de nulpunten a.d.h. van de streepjes die op de protractor staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Markinton Posted 16 april 2006 Author Report Share Posted 16 april 2006 Of er een Rega protractor is weet ik eigenlijk niet. Zal haast wel.Maar waarom voldoet de Schon-schablone niet? Welke andere hulpmiddelen heb je verder ter beschikking? Bij de Hifi-News test-LP bijv. zit een algemeen geldige protractor met verschillende mogelijkheden; die voldeed bij mij met een rega-arm prima. Heb je trouwens geen mogelijkheid om via de computer/geluidskaart de boel te controleren? Dat geeft veel meer zekerheid dan een protractor. Dat van die afwijkende geometrie is mij op het audiofreaks forum medegeeld. Ik wil dat wel zeker weten, dat met die geometrie. Anders ga ik die Schon gebruiken en dan klopt het niet. De Schon sjablome heeft het buitenpunt volgens IEC op 146,05mm liggen en de binnen volgens DIN op 57,5mm liggen. Volgens Seb' s Protrator User's Guide op Vinyl Engine ligt de de Baerwald (veel gebruikt bij Rega) als volgt: What is a null point? The path of the stylus follows an arc. As a matter of consequence, the stylus is not always orthogonal to the groove: it Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 16 april 2006 Report Share Posted 16 april 2006 this protractor is very close to the 60.325mm stated ..... Dat is allemaal leuk en aardig maar hoe groot is eigenlijk de nauwkeurigheid als je tenslotte toch gewoon met de hand instelt? Uiteindelijk, hoe nauwkeurig ook de protractor, het blijft maar met de hand instellen en "op de millimeter nauwkeurig" moet je met de bekende korrel zout nemen. Misschien toch eens op zoek gaan naar een fouthoek meter. Townsend heeft ooit eens zo'n kaartje gemaakt. Dit werd gratis bijgeleverd met HiFi Choice. Een mooie manier om eens te kijken wat 1mm verschil uitmaakt. En voor de perfectionist, een zgn WallyTractor. Niet goedkoop maar ,naar mijn mening, de gemakkelijkste en nauwkeurigste protractor op de markt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 april 2006 Report Share Posted 16 april 2006 Dat van die afwijkende geometrie is mij op het audiofreaks forum medegeeld. Ik wil dat wel zeker weten, dat met die geometrie. Anders ga ik die Schon gebruiken en dan klopt het niet. De Schon sjablome heeft het buitenpunt volgens IEC op 146,05mm liggen en de binnen volgens DIN op 57,5mm liggen. Die geometrie maakt geen drol uit zolang de naald maar door beide nulpunten gaat en je het element in die nulpunten loodrecht kunt zetten. Overhang daarna controleren hoeft niet want die verandert bij een gegeven armlengte toch niet en staat dan automatisch goed. Waar je de nulpunten kiest is een keuze, of je nu DIN/IEC/Bearwald/Lofgren aanhoudt... dat hangt niet van het merk arm af maar wat je zelf het beste vindt klinken. Dat fijntunen met een scoop zoals Kraus voorstelt is meer de juiste montagehoek instellen en heeft alleen zin als de element/armpositie adh van de nulpunten al goed staat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 17 april 2006 Report Share Posted 17 april 2006 Dat van die afwijkende geometrie is mij op het audiofreaks forum medegeeld. Ik wil dat wel zeker weten, dat met die geometrie. Anders ga ik die Schon gebruiken en dan klopt het niet. De Schon sjablome heeft het buitenpunt volgens IEC op 146,05mm liggen en de binnen volgens DIN op 57,5mm liggen. Die geometrie maakt geen drol uit zolang de naald maar door beide nulpunten gaat en je het element in die nulpunten loodrecht kunt zetten. Overhang daarna controleren hoeft niet want die verandert bij een gegeven armlengte toch niet en staat dan automatisch goed. Waar je de nulpunten kiest is een keuze, of je nu DIN/IEC/Bearwald/Lofgren aanhoudt... dat hangt niet van het merk arm af maar wat je zelf het beste vindt klinken. Dat fijntunen met een scoop zoals Kraus voorstelt is meer de juiste montagehoek instellen en heeft alleen zin als de element/armpositie adh van de nulpunten al goed staat. Dus dat Schon sjabloon is prima voor elke arm te gebruiken. Robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 17 april 2006 Report Share Posted 17 april 2006 . Ik lees hier: >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Die geometrie maakt geen drol uit zolang de naald maar door beide nulpunten gaat en je het element in die nulpunten loodrecht kunt zetten. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Lukt je dat bij een bearwald- mal of gelijkwaardig , dan klopt dit natuurlijk. Maar als je nulpunten betrokken zijn op een mi. minder goeie alignment, zoals iets in de richting van een Technics- 1200 -arm, dan maakt het volgens mij wel degelijk wel een drol uit. Het is namelijk een minder goeie afstelling bij gebruik van lp's.. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Overhang daarna controleren hoeft niet want die verandert bij een gegeven armlengte toch niet en staat dan automatisch goed. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Hier wordt bedoeld: het opmeten van de montageafstand en van de effectieve armlengte vooraf is niet nodig. Nou, ik doe het altijd wel. Het is wel zo, dat als de 2 punten goed zijn bij gebruik van een goeie protractor, het alleen maar in orde kan zijn. Maar ik werk graag eerst via een juiste, bij de gegeven montage- afstand horende eff. armlengte. Het is een kleine moeite en vergenmakkelijkt het gebruik van de protractor aanmerkelijk. Strikt gezien zou het niet echt noodzakelijk zijn, maar het maakt de boel gemakkelijker en geeft ook een indicatie van de haalbaarheid van een goeie alignment bij een bepaalde arm. En in dit geval is de effectieve lengte niet gegeven, maar de montageafstand. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Waar je de nulpunten kiest is een keuze, of je nu DIN/IEC/Bearwald/Lofgren aanhoudt... dat hangt niet van het merk arm af maar wat je zelf het beste vindt klinken. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Wat het beste klinkt, vind ik bij geometriische uitlijnprocedures geen subjectieve mnaar een objectieve zaak. Want mi. zijn de beste alignments degenen die de die maximaal voorkomende gewogen fouthoeken zo klein mogelijk houden. Dat is zo absoluut als wat. Wat eigenlijk ook absoluut is, is datgene wat Jacco opperde: de Technics- afstemming schijnt optimaal te zijn bij gebruik van singles. Dus wel weer absoluut en niet iets van: wat je zelf het beste vindt klinken. Klaarblijkelijk vallen Bearwald en Loeffgren zo dicht bij elkaar in de buurt dat het verschil mi. subjectief niet te bepalen valt. De keuze van de nulpunten hangt niet van jouw oren af maar van de meest voorkomende stralen van binneste en buitenste gemoduleerde groef. En van niks anders.... >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Dat fijntunen met een scoop zoals Kraus voorstelt is meer de juiste montagehoek instellen en heeft alleen zin als de element/armpositie adh van de nulpunten al goed staat. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> "Montagehoek"? wat wordt daar mee bedoeld? Offsethoek of VTA ? Voor het eerste geval moet ik stellen, dat die hoek elementair samenvalt met of de "element/armpositie adh van de nulpunten al goed staat". het gaat namelijk niet alleen om het op die twee punten planten van ed naaldtip, maar de zenith van de cantilever moet precie skloppen. Alleen dan is de "montagehoek" in orde. De term "montagehoek" vind ik verwarrend en bovendien nergens anders terug, om het zomaar eens te zeggen. Die "montagehoek" zie ik dus zeker niet los van de twee nulpunten. Fijntunen met de scoop heeft mijnsinziens wel degelijk zin voor beide hoeken. Zeker. Ook voor de VTA. Nou we het daar net over hebben: vanmiddag zat ik lekker in de zon een theoretisch artikeltje te lezen. En waaar valt mijn oog op? Je kunt aan de beginfase van de blokgolf (let op assymmetrie) zien of er verschil zit tussen de opnamehoek en de afspeelhoek. Dus tussen de VTA's bij opname en bij weergave. Nog even naar het eigenlijke onderwerp terug: blijkbaar werkt de originele Rega- protractor niet met 2 punten maar met eentje. Clearaudio gebruikt er dacht ik ook eentje. De eis om zowel montageafstand als overhang vooraf goed te hebben ligt in zo'n geval voor de hand. . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 17 april 2006 Report Share Posted 17 april 2006 Dat van die afwijkende geometrie is mij op het audiofreaks forum medegeeld. Ik wil dat wel zeker weten, dat met die geometrie. Anders ga ik die Schon gebruiken en dan klopt het niet. De Schon sjablome heeft het buitenpunt volgens IEC op 146,05mm liggen en de binnen volgens DIN op 57,5mm liggen. Die geometrie maakt geen drol uit zolang de naald maar door beide nulpunten gaat en je het element in die nulpunten loodrecht kunt zetten. Overhang daarna controleren hoeft niet want die verandert bij een gegeven armlengte toch niet en staat dan automatisch goed. Waar je de nulpunten kiest is een keuze, of je nu DIN/IEC/Bearwald/Lofgren aanhoudt... dat hangt niet van het merk arm af maar wat je zelf het beste vindt klinken. Dat fijntunen met een scoop zoals Kraus voorstelt is meer de juiste montagehoek instellen en heeft alleen zin als de element/armpositie adh van de nulpunten al goed staat. Dus dat Schon sjabloon is prima voor elke arm te gebruiken. Robin . In principe wel, maar het blijkt soms domweg onmogelijk als de geometrie van de arm er zich niet voor leent. Daar kunnen verschillende oorzaken voor zijn. Nog even naar het eigenlijke onderwerp terug: blijkbaar werkt de originele Rega- protractor niet met 2 punten maar met eentje. Clearaudio gebruikt er dacht ik ook eentje. De eis om zowel montageafstand als overhang vooraf goed te hebben ligt in zo'n geval voor de hand. . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 18 april 2006 Report Share Posted 18 april 2006 Maar als je nulpunten betrokken zijn op een mi. minder goeie alignment, zoals iets in de richting van een Technics- 1200 -arm, Er is niets fundamenteels mis met de SL-1200. Toen ik de SL-1200 testte voor TNT heb ik bij die arm standaard Schon (dus met alle fouten van de Schon!), mijn eigen versie (grotere binnenstraal), en SME-Baerwald gebruikt. Alleen bij mijn eigen alignatie hing het wat af van de afstand naaldtip-elementschroefjes. Benz Scheu ging goed, DL-103 ging niet. Bij Rega armen gebruik ik, alweer, een Schon met daarop mijn eigen nulpunten. Het oorspronkelijke Rega-schabloon is waardeloos met de meeste elementen, omdat het veronderstelt dat het element mooi recht in de headshell (hoofdschelp) komt te zitten. Dat is meestal niet gemakkelijk op het zicht vast te stellen. Ik heb vroeger vele variaties op het Rega-schabloon gemaakt, met extra hulplijnen en zo. Het bleef hopeloos. De Schon zou geweldig zijn als hij redelijke productietoleranties zou halen. http://www.tnt-audio.com/sorgenti/technics_sl1200_e.html http://www.tnt-audio.com/accessories/schon_e.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 18 april 2006 Report Share Posted 18 april 2006 Het oorspronkelijke Rega-schabloon is waardeloos met de meeste elementen, omdat het veronderstelt dat het element mooi recht in de headshell (hoofdschelp) komt te zitten. Dat is meestal niet gemakkelijk op het zicht vast te stellen. Ik heb vroeger vele variaties op het Rega-schabloon gemaakt, met extra hulplijnen en zo. Het bleef hopeloos. Ha ik heb precies dezelfde ervaring met de Rega sjabloon. Heel slecht op het zicht in te stellen en ook met hulplijnen lukt het mij niet goed. Ik heb een DL103 met de schon goed in een rega 250 oem arm gekregen. met een vulling van een vulpotlood, die kaarsrecht is, heb ik het element goed recht kunnen zetten aan lijn G, heel handig werkt dat. Ik hoor verder nauwelijks vervorming of rare fratsen dus neem ik aan dat de boel goed staat ingesteld. De naaldkracht volgens fabrieksspecs op 2,5 gram, dus de dwarscompensatie kan dan heel makkelijk op max worden gezet. Het zou wel mooi zijn er er een of andere fabrikant een nauwkeurig sjabloon ontwikkelt waarmee elke leek elk element in elke arm kan inbouwen. Robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 april 2006 Report Share Posted 18 april 2006 Het zou wel mooi zijn er er een of andere fabrikant een nauwkeurig sjabloon ontwikkelt waarmee elke leek elk element in elke arm kan inbouwen. Robin Die sjabloontjes staan allemaal op Vinyl Engine inclusief goede handleiding. En als je die niet nauwkeurig genoeg vindt dan teken je er toch zelf eentje op maatvast polyester tekenpapier .... of je maakt er een van een stripje plexiglas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now