Jump to content

B&W 602 (kompact)

gonzo
 Share

Recommended Posts

Nu mijn oude cd-speler van denon het heeft begeven, vragen mijn nieuwe (2 maanden) B&W 602's om een nieuwe CD-speler en verterker. Maar welke? Kan ik bij deze boxen een installatie van tussen de 1000 en 1500 euro zetten?

Groeten, Gonzo :)

Hoi Gonzo,

Alles kan! In tegenstelling tot wat tijdschriften, website artikelen en veel gebruikers beweren zitten er niet van die grote verschillen tussen 'degelijke' audio apparatuur. Er is eigenlijk haast geen relatie tussen prijs en kwaliteit mits je inderdaad iets 'redelijks' koopt.

Veel mensen vergeten dat de twee belangrijkste factoren (lees; waar het meeste 'fout' gaat) de speakers en de (opstelling in de) ruimte zijn. Daar vervormt het geluid, weerkaast het en krijg je 'pieken en dalen' die het effect van een 'betere' cd speler verwaarlozen.

Voor ruim minder dan 1000 euro kan je vast een leuke cd speler en geintegreerde versterker in huis halen van denon / marantz / rotel / nad. Dan heb je eigenlijk al erg 'goede' spullen in huis en is het vooral zinvol om de akoestiek van de ruimte en de opstelling van de speakers te optimaliseren.

Kan je een luisterdriehoekje creeren waarbij je niet tegen de muur aan zit? Kan je de speakers minimaal 1 meter van alle wanden los zetten? Staan de speakers op 'oorhoogte' (heb je min of meer degelijke stands)? Heb je plavuizen en stenen muren of is er tapijt en veel aan boekenkast / meubels aanwezig? Dit zijn de ECHT belangrijke factoren. Volgens mij zijn die B&W speakers prima weergevers. De moeite waard om 'eens echt voor te gaan zitten', maar het is zeker niet nodig om 'dure' spullen aan te schaffen. Verschillen tussen CD spelers zijn miniem en eigenlijk nooit aangetoond. Versterkers zijn iets ingewikkelder maar een degelijke heeft geen moeite met je speakers.

SUcces!

Niels