Jump to content

Conrad 'Speaka' zelfbouw.

ProXius
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal!

Ik zou misschien als doe-het-zelf project wat simpele frontstaanders willen maken voor mijn Pioneer NS-DV77 set. (Set wordt zondag opgehaald)

ik heb een aantal vraagjes:

- Kent iemand de 'Speaka' setjes van Conrad? het zou om de middelste variant gaan van 30euro.

- Zou dit beter zijn dan de standaard fronts van de pioneer?

- Is het redelijk te maken voor iemand zonder verdere geavanceerd gereedschap. (alleen zaag, boormachine, etc, GEEN soldeerapparaat, kan ik wel aan komen)

- Dingen waar ik op moet letten bij zelfbouw? watten aan de binnenkant o.id? ventilatiegaten? etc. etc.

Ohja, als laatste, kan de versterken van de Pioneer dat eigenlijk wel aan?

Want eigenlijk zijn de standaard fronts van de Pioneer 40watt RMS... Nou weet ik niet of dat ook het maximale is wat de versterker aan kan?

Alvast bedankt allemaal, en fijn weekend!

Jasper

Tsja, ik ken ze niet. Maar 30 euro is geen geld. Of je voor dat geld veel moet verwachten betwijfel ik, maar misschien valt het 100% mee en klinkt het prima. Er zijn wel meer goed klinkende buitenkansjes die geen aanslag op je bankrekening doen.

Vertel hier je ervaringen, we zijn benieuwd.

Klopt, 30 euro is niet veel, maar 2 stuks zijn dan toch al 60euro. ik wil wel weten of de set het aankan namelijk. hier kan je de handleiding/bouwtekening bekijken:

http://www2.produktinfo.conrad.com/datenbl...ausatz_20_3.pdf

Voor de set zelf ga je naar:

www.conrad.nl >>> HiFi, DVD & Home Cinema >>> Luidsprekerbouw >>>Luidsprekerbouwpakketten en dan het setje voor 30euro.

Ik heb nog nooit zoiets zelf gemaakt, en er zit dus een woofer van 20cm bij, een middetoner, en een hogetoon speaker (tweeter)

ik had de volgende behuizing in gedachten: voor de woofer zo'n 30x30x30cm dus dat is 27L

Voor de middetoner: 20x20x25cm dus dat is 10L

en voor de tweeter: 15x15x25cm dus dat is 5.6L

het materiaal van de bouw zou dan 19mm MDF zijn, in het volgende ontwerp. (zelf gemaakt, ruwe fase, weet niet of het mogelijk is)

speakertest.jpg

De onderste 'doos' is voor de woofer, de middelste voor de middentoon, en de bovenste voor de tweater. De bovenste is langer, maar dat is puur de buitenkant. Van de binnenkant zou een tussenschotkomen. De middelste 'staander' zou 5cm breed worden.

ik hoor de reacties wel! Het belangrijkste vind ik of het ontwerp kan, en of het versterkertje het aankan.

Groetjes,

Jasper

Hee, zelfbouw! B)

Of je set 'het aankan', daar zou ik me geen zorgen over maken, dat gaat wel goed.

Maar je kunt niet zomaar kasten ontwerpen van "30 x 30 x 30 cm lijkt me wel leuk", daar komt veel meer bij kijken. De kast die Conrad erbij suggereert is speciaal voor die units ontworpen voor optimale resultaten.

Op Link: zelfbouwaudio.nl denk ik dat je meer te weten komt, daar zitten stapels speakerbouwers.

Succes ermee!

Hallo Buizenbart!

Nou dat eerste nieuwtje is al heel fijn! Want ik mailde naar een audiozaak, en die vertelde me dat die versterker het nooit aan zou kunnen,,, Maar met die kit moet het lukken op de Pioneer versterker?

Ik ga me meteen registeren op het forum dat je me eengeraden hebt :)

Bedankt voor de tips.

Groet,

Jasper

De kast ziet er interessant uit, weer ens wat anders dan de standaard kist. maar het is wel een heel ambitieus project, je schrijft op het Zelfbouwforum dat je nog weinig ervaring hebt in het zelfbouwen.

Misschien is het ook wel eens leuk om eens bij een winkel als Spaker&Co, Speakerland of Remo te gaan kijken. Daar staan verschillende modellen in verschillende prijsklassen opgesteld. Dan kun je een beetje een indruk opdoen van wat er zoal mogelijk is.

Ook het boek 'Luidsprekerkasten Ontwerpen' van Vance Dickason is een aanrader om eens door te nemen.

Of de versterker het aankan weet ik niet. Die kleinere surroundsetjes hebben meestal maar een beperkt vermogen. Ook is het niet altijd mogelijk er andere luidsprekers op aan te sluiten in verband met de afwijkende aansluitingen. Al is daar vast wel wat op te bedenken.

Hallo Richard,

ik zou graag naar winkels gaan, maar het probleem is dat we geen auto hebben :( Is er makkelijk te komen met openbaarvervoer? ik woon in Heelsum (dichtbij Arnhem)

Ik heb inderdaad niet veel ervaring met zelfbouw, al kan ik zeggen dat ik redelijk goed met mijn handen overweg kan :) Klussen, zagen, etc. geen probleem. maar het technishce gedeelte van zelfbouw lijkt me lastig. (het op elkaar afstemmen van de speakers) daarom had ik dat setje van Conrad in mijn gedachten. (ook omdat het niet zo duur is.)

Of de versterker het aankan, tja... dat weet ik dus ook niet zeker... Hoe kan ik daar achter komen? ik heb een mailtje naar Conrad gestuurd...

En over die stekkertjes, ik weet niet hoe de Pioneer werkt (ik ga hem morgen ophalen) maar ik denk dat je er wel andere stekkertjes op kan zetten. :)

Dan het laatste, is het het beste om 18mm MDF te gebruiken? of kan ik nog wat dunner gaan?

groetjes,

Jasper

Voor de geinteresseerden, hier staat het topic op het zelfbouwforum:

http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1944

Voor Arnhem is Speakerland in Oss misschien de dichtstbijzijnde optie. Maar of die makkelijk is te bereiken met openbaar vervoer?

Wat betreft het materiaal is MDF prima, het is redelijk eenvoudig te bewerken en af te werken. De meeste zelfbouwers gebruiken het. 18 mm is ook prima, ik zou niet dunner gaan. Ook is het verstandig versteviging met bijvoorbeeld tussenschotten of dwarsbalkjes in het inwendige van de kast aan te brengen, dan kunnen de panelen minder trillen.

Op het zelfbouwforum kun je vast wel wat voorbeelden vinden.

Ik denk dat er best een behoorlijke speaker mee is te bouwen. Je zou kunnen denken om de aansluitterminals door betere te vervangen. Die verende dingen wil je eigenlijk niet aan een luidspreker.

Op de foto laten ze de achterkanten van de speakers niet zien, maar wanneer je in een goedkope kant en klare luidspreker kijkt wordt je ook niet echt vrolijk. Dunne wandjes, kleine magneten, geen demping en plastic chassis. :(

Hier heb je in elk geval de kwaliteit van de kast nog in eigen hand. Waarschijnlijk komen de speakers en het filter uit China.... Daar kunnen ze in elk geval voor hetzelfde geld iets veeeeeel beters maken.

Ik zou er wel aandurven. :)

Conrad Speaka? 1 woord TROEP <_<:(

Echt, niet aan beginnen. Je kan voor het geld wat je uit geeft aan die speakers en het materiaalomze te maken en af te werken beter iets kant en klaar kopen.

En dat zeg ik? :blink: zelfbouw freak him self :lol: ja in dit geval wel :rolleyes:

Wat en TROEP