Jump to content

MC... of toch MD?

spido
 Share

Recommended Posts

Beste naaldvrienden,

Reeds tientallen jaren gebruik ik dure low-impedance low-output pick-up elementen van de firma Ortofon, omdat ik tientallen jaren geleden heb vastgesteld dat die dingen veel natuurlijker en preciezer klinken dan alle andere merken en types.

Dit zou vooral worden verklaard uit het feit dat deze types heel weinig bewegende (eigenlijk: bewogen) massa hebben.

Nadeel van deze types is natuurlijk dat de afgegeven spanninkjes heel klein zijn, zodat je een extra phono-versterker of een speciale lijntrafo nodig hebt, met extra interlinks, waardoor de kans op (contact)weerstanden, ongewenste capaciteiten & inducties en brom(aardlussen) toeneemt.

Nu kom ik echter de laatste tijd bij internetwinkels MD-types tegen, die qua specificaties (bereik en lineariteit, bij overeenkomstige naaldkracht), de beste MC-types overtreffen.

Sommige van die types blijken oorspronkelijk ontworpen te zijn geweest voor vierkanaals gecodeerde LP's. Hun lineariteit reikt van ca. 6 Hz tot wel 40 of 50 kiloHertz... veel meer dan nodig is, maar het kan nooit kwaad, dunkt me. Een voorbeeld hiervan is de Empire* EDR9, die (NOS) voor slechts E 61,80 wordt aangeboden door een Franse leverancier.

Het komt me voor, dat een dergelijk groot bereik - en dan nog binnen een paar decibellen, dus met geringe resonanties - alleen maar kan worden bereikt als er bijzonder weinig bewegende massa aanwezig is. Weet iemand hier het fijne van?

En heeft iemand hier ervaring met deze of soortgelijke MD-elementen? Wellicht zelfs in vergelijking met goede MC-types?

(* Empire bestaat niet meer. De know-how en de productiefaciliteiten zijn destijds, naar ik vernam, overgenomen door Benz. Enige tijd geleden kocht ik een Empire MC 10P (NOS) die uitstekend bevalt. Een experiment met EDR9 lokt hierdoor des te heviger...)

• 2 weeks later...