Odin Posted 3 juni 2001 Report Share Posted 3 juni 2001 Hallo, Wie kan mij iets meer vertellen wat het verschil is tussen een MC element en een MM element. alvast bedankt, Odin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 4 juni 2001 Report Share Posted 4 juni 2001 Odin, Haudio is de echte autoriteit op dit gebied, maar laat ik eens proberen een schot voor de boeg te doen, kan Henk verbeteren/aanvullen... Bij een platenspeler volgt de naald de groeven in de plaat en wordt de naald in beweging gebracht. Deze machanische beweging moet worden omgezet in electrische spanning. Dit gebeurt (een beetje het omgekeerde van een luidspreker) door een magneet en een spoel ten opzichte van elkaar te bewegen. (vergelijk dynamo etc.) Er zijn grofweg twee manieren om in het geval van een platenspeler dit te doen: Je kunt een heel klein magneetje binnen een vaste spoel bewegen. Het magneetje zit vast aan de naald, en de spoel die daar wat ruimer omheen gemaakt kan worden genereert een spanning van ca. 2-5 mVolt. Dit meachanisme heet MM (Moving Magnet) Maar je zou natuurlijk ook een spoel in beweging kunnen brengen binnen een vast magnetisch veld. In het geval van een MC (Moving Coil) element gebeurt dit, en dat betekent dat een klein spoeltje binnen een magneet beweegt. Dit principe maakt het mogelijk dat de naald slechts een zeer klein spoeltje en dus gewicht in beweging hoeft te zetten. Het spoeltje moet daarom wel klein zijn dus de spanning die gegenereerd wordt door een MC elemenent is veel lager dan die van een MM, ca. 0.2-0.5 mVolt. Daarom moeten MC elementen nog eens extra versterkt worden en je versterker moet er dus geschikt voor zijn of je koopt een extra phono versterker. Om het moeilijk te maken, zijn er ook high-output MC elementen verkrijgbaar, dit zijn MC elementen die net zoveel spaning afgeven als een MM element en kunnen dus ook op zo'n ingang worden aangesloten. Omdat deze iets grotere spoeltjes hebben (meer windingen) die dus daarom iets zwaarder worden wordt het voordeel t.o.v. MM elementen iets minder. High-end elementen zijn veelal gebaseerd op het MC principe. Hoe lichter de combi van naald en spoel des te beter en nauwkeuriger kan je de plaat aftasten. M. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Odin Posted 7 juni 2001 Author Report Share Posted 7 juni 2001 Goed schot! groet, Odin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 7 juni 2001 Report Share Posted 7 juni 2001 Beste Odin,Maarten, Ik vind dit prachtig ! En jou voorbeeld een beetje een luidspreker is niet een beetje maar 100 % een Moving Coil (bewegende spoel ) Tipmassa , perfect! Een MM heeft meestal een hoge compliantie ( hoge bewegelijkheid) En past daarom beter in een lichte arm. Een MC heeft meestal een lage compliantie (lage bewegelijkheid) En past daarom beter in een zware arm. Kombinaties van beide zijn ook mogelijk. Soms zijn er mensen die een MM beter vinden omdat ze dat gewend zijn ze geven vaak de details iets minder weer. Terwijl een MC veelal meer gedetaileerd is maar dan kan natuurlijk ook teveel details zijn voor de mensen die een MM beter vinden. De vertegenwoordiger van Kef zei eens tegen mij onze luidsprekers ( Kef dus) bedekken alle onvolkomenheden met de mantel der liefde ! Tja, soms ben ik wat adrem en zei dus tegen hem hoe zit het dan met de volkomenheden waar blijven die dan ? Hij is boos weggegaan . Dat had voor mij niet gehoeven, het is maar wat je mooi vindt ! Een MM bedekt dus iets meer de onvolkomenheden met de mantel der liefde ! Ik kan aan het verhaal van Maarten niets zinnigs meer toevoegen omdat het precies klopt. Met vriendelijke groet, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Odin Posted 8 juni 2001 Author Report Share Posted 8 juni 2001 Hallo, mijn vraag; Is een SME 3 arm geschikt voor een mc element? Odin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Laurens Posted 8 juni 2001 Report Share Posted 8 juni 2001 Odin, Ik heb zelf de SME 3009III. Voor de meeste MC's is deze niet geschikt. De compliantie (op de website terug te vinden) van het element dient voor deze arm hoger dan 25 te zijn. Ik gebruik zelf wel een MC in deze arm, maar dat is een VandenHul met een compliantie van 28, dat gaat dus net! Dit is ook de tragiek van deze arm. Toen hij uitkwam werd hij als referentie gezien, maar vlak daarop verschenen allemaal loodzware MC's die helemaal niet met deze arm overweg konden. Vandaar dat je hem nog maar weinig ziet. Laurens Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 8 juni 2001 Report Share Posted 8 juni 2001 Beste Odin, Het valt wel mee ! Laurens heeft wel gelijk maar het kan heel vaak wel. De van den Hul elementen bezitten een hogere compliantie dan opgegeven ,dus die kunnen. Jan Allearts elementen wonder mooi bezitten een hogere compliantie is dus ook geen probleem. ADC bezitten een hoge complantie maar kunnen dus niet ! Clearaudio elementen bezitten een hoge compliantie kunnen wel maar ook niet omdat de elementen te zwaar zijn. Benz Micro bezitten een lage compliancie maar kunnen wel. Ortofon MC s kunnen mestal ook wel. Audio Technica MC s kunnen prima. Highponic MC s hebben een zeer hoge complancie en kunnen prima. Hoe weet ik dat ik heb zelf ook een SME 3009 type 3 met demper die ik niet gebruik. Wel alles goed instellen dan gaat het super zo niet vergeet het maar. Mfg Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts