Hans Gaulhofer Posted 14 november 2005 Report Share Posted 14 november 2005 Nu geef ik kennissen advies over het modificeren van hun CD speler. Het moet niet gekker worden..... Zo kwam er een CD981 op mijn pad met swing arm loopwerk. Opamps 2 x LM833. Waarom 2 1 voor de hoofdtelefoon en welke. Wat zijn de ontkoppelcondensatoren zij hebben een waarde van slechts 4,7 uF DEze wil ik laten vervangen door Black Gate 100 uF. en waar zitten de muting condensatoren. Ik heb ook geadviseerd de voedingselco's te vervangen door Panasonic FC met dubbele waarde. Veel plaats is er niet. Maar wie niet waagt die niet wint. Maar een schema is wel handig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
D van der Deijl Posted 14 november 2005 Report Share Posted 14 november 2005 Over het modificeren van CD spelers is al zoveel geschreven op dit en op andere forums daar komt geen eind aan. De lm 833 ken ik dat is een heel standaard op amp welke zeker in aanmerking komt voor vervanging. De muting torren zijn doorgaans eenvoudig te vinden daar zij doorgaans dicht bij de uitgangen zitten hetgeen bij philips een probleem kan zijn daar zij (te) vaak met smd componenten werken. De waarschijnlijk 4,7 uf MKP condensator zou ik niet vervangen door een black gate maar een goede tinfolie of een mkp + van dezelfde waarde of hooguit het dubbele. De voedingselco,s van philips zijn meestal niet slecht alleen wat krap bemeten en daar deze waarschijnlijk toch al ouder zijn is het beter ze inderdaad te vervangen. Een hogere waarde hier geeft een betere klank op zeker maar daarmee ben je er niet. Ontkoppelen met MKP condensatoren zowel de voeding als direct bij de opamps en betere diodes in de voeding allemaal vrij eenvoudig zelf te realiseren. Uiteraard zijn er hier mensen zoals Bas die je veel meer kunnen vertellen dan ik maar ik zou hiermee zonder meer beginnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Gaulhofer Posted 16 november 2005 Author Report Share Posted 16 november 2005 De waarschijnlijk 4,7 uf MKP condensator zou ik niet vervangen door een black gate maar een goede tinfolie of een mkp + van dezelfde waarde of hooguit het dubbele. Don, Kun je iets over de reden van dit advies zeggen. Is het een kwestie van smaak of prijs. Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Gaulhofer Posted 16 november 2005 Author Report Share Posted 16 november 2005 Ontkoppelen met MKP condensatoren zowel de voeding als direct bij de opamps. Ik weet wat je bij de opamps kan doen. 220 pF van + en - naar aarde en nog en nog. Dit is om hoogfrequent storingen af te voeren. Hoe groot mag de C van + naar min zijn en mag dit ook een polaire Panasonic FC zijn om snel lokaal spanning te leveren. Maar waar doe je op met de voeding. Ik neem aan dat je iets bij de grote bufferelco's wilt doen? Maar wat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 16 november 2005 Report Share Posted 16 november 2005 Ontkoppelen met MKP condensatoren zowel de voeding als direct bij de opamps. Ik weet wat je bij de opamps kan doen. 220 pF van + en - naar aarde en nog en nog. Dit is om hoogfrequent storingen af te voeren. Hoe groot mag de C van + naar min zijn en mag dit ook een polaire Panasonic FC zijn om snel lokaal spanning te leveren. Maar waar doe je op met de voeding. Ik neem aan dat je iets bij de grote bufferelco's wilt doen? Maar wat? Beste Hans, Het moet zijn 220nF i.p.v. 220pF Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Gaulhofer Posted 16 november 2005 Author Report Share Posted 16 november 2005 Oeps Dank je scheelt maar factor 1000. Link to comment Share on other sites More sharing options...
D van der Deijl Posted 16 november 2005 Report Share Posted 16 november 2005 De waarschijnlijk 4,7 uf MKP condensator zou ik niet vervangen door een black gate maar een goede tinfolie of een mkp + van dezelfde waarde of hooguit het dubbele. Don, Kun je iets over de reden van dit advies zeggen. Is het een kwestie van smaak of prijs. Hans De reden dat ik zou gaan voor een tinfolie condensator is puur persoonlijk. Ik vind deze dus zeer goed klinken. Nadeel is dat ze behoorlijk duur zijn en zwaar en voor hun capaciteit groot dus je moet er maar net plek voor hebben. De voeding wat ook al eerder is gezegd te beginnen bij de gelijkrichter daar dus snellere diodes , de elco,s indien nog goed een aantal par aan zetten of allen vervangen door meerdere van een lagere waarde.(voorbeeld 3.1000 uf ipv 1 . 2200 uf) De par MKP condensator dient om de eventueel HF rommel te filteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Gaulhofer Posted 25 november 2005 Author Report Share Posted 25 november 2005 Don bedankt, Ik vrees dat ik voorlopig nog niet uitgeexperimenteerd ben. Uiteraard moet ik alles zelf beluisteren en beoordelen. Ik wel eens met Tinfolie in een scheidingfilter gewerkt. Dat gaf maar een marginaal verschil, maar toen was de keten ervoor nog een beperking waardoor ik het misschien niet kon horen. Ik blijf me wel verbazen over de verschillende waarden die er gebruikt worden als uitgangscondensator. Ik tref tussen de 4,7 en 100 uF aan en in de Doede Douwma Dac wordt zelfs slechts 0,47 uF gebruikt. ( I mijn geval Audyn Cap PLus) het beste volgens speakerland) Die condensator zal wel een capacitatieve belasting voor de opamp of Dav vormen en wat het beste resultaat geeft zal wel weer van de schakeling afhangen. Maar als je meer bas wilt hebben? Heeft het dan nut om deze uitgangscondensator te vergroten? Of heeft het ook zin om eens een paar 0,47 uF Elna Silmic parallel te schakelen? Die Tin folie vind ik wel duur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts