Jump to content

Versterker klasse A of A/B

Andre Kel
 Share

Recommended Posts

Hoi, ik hoor het vaker, klasse A versterker. Ik weet (en verbeter mij als het niet goed is), dat een klasse A versterk (lomp gezegd) continu op vol vermogen draait en dat dit geregeld wordt door de volume regeleaar. Een beetje hetzelfde alsof je met een auto vol gas gaat rijden en sneller en langzamer gaat door de rem los te laten of in te trappen. Bij een n"normale" versterker rij je normaal auto en geef je gas om vooruit te komen, dus gaat de versterke meer stroom opnemen als je harder gaat spelen.Klopt dit een beetje?

Maar, is het dan mogelijk om dit met een gewone versterker ook te doen of is de algehele bouw volledig anders? Dit vraag ik mij wel eens af.

Ook hoor ik dan mensen praten over rust stroom, wat dan volgens mij weer te maken heeft met bovenstaande (rem en gas), maar elke versterker heeft toch een rust stroom? Heeft een normale versterker dan ook een klasse A werking op zeer laag vermogen? Nah, heb ik weer veel vragen. Maarja ik wil ook veel weten, ben nieuwsgierig!

Andre

Als je versterker geen gas geeft (geen ruststroom voert dus) dan heet het ontwerp een klasse B-versterker. Een klasse A-versterker draait idd de hele tijd volgas, zo gezegd. Klasse AB-versterkers zitten daar zeg maar tussen in. Half gas, zeg maar. Bij een klasse AB- of klasse B-versterker kun je niet ongestraft de ruststroom verhogen en er zo een klasse A-versterker van maken. Daar zijn de gebruikte componenten niet op berekend. De eindtorren worden dan veel te heet, omdat ze dan immers constant het volledige vermogen staan weg te stoken. De koelblokken zijn te klein om die warmte te kunnen afvoeren.

Theoretisch wordt een klasse A-versterker overigens koeler als ie staat te spelen, omdat dan de eindtorren niet meer het volledige vermogen hoeven te dissiperen, maar das een te technisch verhaal om ff uit te leggen op een forum.

Je kunt dus van een klasse B/AB-versterker niet zomaar een klasse A-versterker maken. Wat je eventueel wel zou kunnen doen is de ruststroom een klein beetje hoger maken, waardoor de versterker wel enkele watts in klasse A staat (officieel is het dan dus een klasse AB-versterker). Maar dat moet je ook niet zomaar doen, want voor je het weet, is er wat beschadigd. En of het erg veel nut heeft om dit te doen, betwijfel ik ook...

Inderdaad, de versterker/koeling is vaak ontworpen op een bepaalde ruststroom: te warm en de koelers kunnen de warmte niet kwijt.

Overigens:

- echte klasse-B bestaat niet meer, alles is A/B (binnen de hifi)

- alle voortrappen staan in klasse A, bij eindtrappen zie je de genoemde verschillen tussen A en A/B.

- de bias is maar 1 vd vele ontwerp-aspecten die een versterker goed of super kan doen klinken

Put a tiger inside your amp!

Is dat bij alle voortrappen zo, dat deze in klasse A staan?

Hoe zit dat dan bij b.v. mijn eigen eind versterker, Luxman M-03. Dat is dan neem ik aan een klasse A/B versterker. Maar er gaat dus altijd een rust stroom door de versterker. Waar moet ik dan aan denken bij mijn ein amp, aan uitsturend vermogen dan?

Groet,

Andre

Is dat bij alle voortrappen zo, dat deze in klasse A staan?

Hoe zit dat dan bij b.v. mijn eigen eind versterker, Luxman M-03. Dat is dan neem ik aan een klasse A/B versterker. Maar er gaat dus altijd een rust stroom door de versterker. Waar moet ik dan aan denken bij mijn ein amp, aan uitsturend vermogen dan?

Groet,

Andre

Volgens mij staan idd alle voortrappen tegenwoordig in klasse A. Het gaat daarbij om zo kleine signalen dat de ruststroom, ondanks het klasse A-ontwerp, toch heel laag blijft. Dus kan je 'm net zo goed in klasse A zetten. Bij eindversterkers ligt dit anders. Een klasse AB-versterker heeft maar een kleine ruststroom. Dit om cross over-vervorming te verminderen (t.o.v. een klasse B-versterker). Je laatst zin/vraag begrijp ik overigens niet. Zou je dat nog eens (duidelijker) willen stellen?