frans Posted 31 mei 2001 Report Share Posted 31 mei 2001 Dit onderwerp is bij hifi.nl geplaats maar er is nog geen antwoord opgegeven, misschien lukt het hier bij hear.nl wel. Er wordt veel gesproken over een apparte stroom groep in de meterkast, voor de audioinstallatie. Als ik in de meterkast kijk naar de installatie van de verschillende groepen, dan zie ik dat de meeste groepen zijn aangesloten op een en de zelfde fasedraad. Dus staan ze weer allemaal met elkaar in verbinding via de fasedraad. Kort gezegd, er is een stroombron die via meerdere zekeringen ( groepen ) wordt verdeeld over de woning. In de groep kan de stroom in princiepe bijde kanten op lopen, dus ook de vervuiling. Vraag :1. Wat is dan precies het voordeel van een apparte groep, behalve dat er een apparte zekering wordt gebruikt? 2. Een apparte fase is dat geen betere oplossing voor het probleem van vervuiling in de stroom voorziening? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 31 mei 2001 Report Share Posted 31 mei 2001 Frans, met een eigen groep zet je evt. storingsbronnen op enige afstand van de installatie, dat kan een voordeel zijn. Echter het vervangen van een automaat als zekering door een ouderwetse smeltzekering kan ook voordelen bieden. Is er sprake van vervuiling op de fase waarop je speelt, zul je toch met filters moeten gaan spelen. Overgaan op een andere fase heeft alleen zin als die per ongeluk wel schoon is, je zit er nooit alleen op. Zelf heb ik geen problemen , om de een of andere , onverklaarbare reden is bij mij in huis alles schoon, heb alleen een filter achter mijn versterker omdat deze vervuiling levert. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 31 mei 2001 Report Share Posted 31 mei 2001 Wij hebben ook zo'n groep en deze ook op een aparte fase. Ik begon na te denken over een aparte groep toen duidelijk werd dat de aansluitpunten in m'n huis helemaal niet gelijk waren verdeeld over de drie groepen (dus niet vanwege netvervuiling etc.) en de versterker de lichten liet knipperen. Tja, en als je dan eenmaal begint dan wil je ook niet meer dat de stroom wordt aangeleverd via een centraaldoos waar ook een halogeenset/trafo op is aangesloten. Van het een komt het ander, want de kosten zijn tenslotte voornamelijk gerelateerd aan de manuren dus laten we het maar direkt goed aanpakken... Het is waar dat in principe alle groepen samen in de kast worden aangesloten, maar je legt wel dat punt zo dicht mogelijk bij de bron (net als de bi-wiring discussie bij speakers :-) omdat de bron toch gedempt. Maar vervuiling gaat zelfs buiten je huis naar anderen woningen die dezelfde fase gebruiken, bijv. als je X.10 dormotica apparatuur gebruikt voor je verlichting en je buren ook dan moet je verschillende kanalen gebruiken. Een nieuwe fase gebruiken is ook niet altijd beter, omdat de buren wellicht juist alleen op die fase zijn aangesloten. Dus het hangt ervan af wat zij thuis hebben staan. Helaas kun je de installateur van het Nuon niet best vragen even samen met je te luisteren naar de beste fase voor de hifi (ik heb het geprobeerd, hij keek alsof hij een drol over de muur zag wandelen). Omdat je toch een aardlek nodig hebt als je de aarde gebruikt in je hifi (afscherming netsnoeren etc.) heb ik gekozen voor een allermatt aardlek/zekering combinatie. Dus dan heb je maar 1 component tussen de fase en je hifi-stopcontact. Ik vind Jitze's commentaar over het netfilter wel interessant. Ik heb zelf de PC's op zolder bijv. via een netfilter aangesloten. Want eerlijk gezegd filter ik liever m'n PC's en andere vervuilers dan de audio componenten. Dus waar het een beetje op aankomt is dat je alles hebt gedaan om het optimaal aan te sluiten, het gaat er nooit slechter van klinken maar de verbetering is afhankelijk van de wijk & je buren, je eigen vervuilers en stoppenkast, en tenslotte de hifi componenten die evt. nog rommel op het net zetten. (en je oren) etc. M. PS. Now listening: Brubeck & Rushing "All by Myself" Link to comment Share on other sites More sharing options...
frans Posted 1 juni 2001 Author Report Share Posted 1 juni 2001 Jitze & maarten bedankt voor jullie reactie, als er meer mensen zijn die ervaring hebben met een aparte groep voor je hifi set. Reageer dan ook op deze oproep. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts