Jump to content

RB600

Guest UKSub
 Share

Recommended Posts

Guest UKSub

Beste,

Ik hoor lees vanalles over de Compliance van een arm + die van een element.

Nu zou ik graag weten wat de compliance is van de RB600 en welke elementen echt passen bij deze arm + welke niet.

Wat zijn de gevolgen als de compliance van beiden niet overeenstemt...

Bestaat er zoiets als een grens waar je best niet boven of onder gaat? Jullie merken het, een heleboel vragen waar ik knetter van w...

Gr

stef

Ik kan je vraag niet beantworden, ik ken namelijk niet de arm :blink:,

maar ik heb wel een commentaar B). Compliance is een van de eigenschappen van een element, namelijk hoe "stijf" de naaldophanging is. Voor een arm is er geen sprake van compliance, maar om effectieve massa.

Er is een formule waar de gewicht van het element incl. bevestigingsmateriaal, de effectieve massa van de arm en de dynamische compliance van de element als uitkomst een frequentie geeft. Afhankelijk van hoe hoog deze frequentie is, zie je of je een match hebt of niet. Je moet je alleen maar niet blind staren hierop. Veel producenten geven een statische compliance op die dan anders de dynamische, en we zijn niet zo geinteresserd in stilstaande platen :D. En het is en blijft een richtlijn.

Als je onderaan in deze artikel kijkt, zie je die formule uitgewerkt in een tabel. Er zijn wat onenigheid over waar die resonantiefrequentie moet liggen. Sommige zeggen boven 8 Hz andere weer boven 10 Hz. Die meesten zijn wel eens over dat het onder de 14-15 Hz moet liggen.

Guest UKSub

Hoi Viking,

sorry voor de fouten ivm compliance en arm ;)

Ik kan er maar uit leren, bedankt voor het artikel

Stel dat de RB600 11g weegt, het element 8g en de compliance is 9, dan kom je volgens de grafiek uit tussen 10 en 15... zou dus prima zijn

Is de compliance bvb 30 dan gaat het fout in bovenstaand geval

Wie kent er de effectieve massa van de RB 600?

Gr

Stef

" Veel producenten geven een statische compliance op die dan anders de dynamische"

En bij 99% van de producten is de opgegeven dynamische compliantie bij 100Hz,

en die wijkt ook weer erg af van die bij 10Hz, dus uiteindelijk weet je niets.

Voor wie het wil weten: de enige relevante dynamische compliantie, bij 10Hz, ligt tussen de statische en de dynamische bij 100Hz.

Oh, en dan heb je natuurlijk nog een verschil in compliantie tussen horizontaal en vertikaal. En bij een arm is de horizontale effectieve massa meestal ook wat hoger

dan de vertikale.

"Wie kent er de effectieve massa van de RB 600?"

Ongeveer 11g. Een gram meer of minder maakt niet uit.

En uiteindelijk is de effectieve massa geen constante, maar afhankelijk van

de positie van het tegengewicht, en dus van elementmassa en naaldkracht.

Wat nooit wordt opgegeven is de demping van de naaldophanging. En toch zijn er hier enorme verschillen, en is dit van groot belang. Een Grado heeft bijvoorbeeld zo weinig demping dat die heel te tijd staat te trillen. Onafgezien van de frequentie van deze oscillatie kan dit nooit goed zijn.

Guest UKSub
" Veel producenten geven een statische compliance op die dan anders de dynamische"

En bij 99% van de producten is de opgegeven dynamische compliantie bij 100Hz,

en die wijkt ook weer erg af van die bij 10Hz, dus uiteindelijk weet je niets.

Voor wie het wil weten: de enige relevante dynamische compliantie, bij 10Hz, ligt tussen de statische en de dynamische bij 100Hz.

Oh, en dan heb je natuurlijk nog een verschil in compliantie tussen horizontaal en vertikaal. En bij een arm is de horizontale effectieve massa meestal ook wat hoger

dan de vertikale.

"Wie kent er de effectieve massa van de RB 600?"

Ongeveer 11g. Een gram meer of minder maakt niet uit.

En uiteindelijk is de effectieve massa geen constante, maar afhankelijk van

de positie van het tegengewicht, en dus van elementmassa en naaldkracht.

Wat nooit wordt opgegeven is de demping van de naaldophanging. En toch zijn er hier enorme verschillen, en is dit van groot belang. Een Grado heeft bijvoorbeeld zo weinig demping dat die heel te tijd staat te trillen. Onafgezien van de frequentie van deze oscillatie kan dit nooit goed zijn.

Hoe kun je dan eig weten of een element bij een arm ZAL passen en wanneer niet?

Gr

Stef