Jump to content

Goede woofers voor dipole laag?

JeroenKV
 Share

Recommended Posts

De dipole speaker heeft hele andere eisen mbt opstelling in de kamer dan een conventionele luidspreker, waar ga je deze speaker mee combineren? Als dat een "conventionele" middentoner/tweeter is dan wordt plaatsing in de ruimte lastiger.

Het betreft een ESL, vandaar.

Leuk je weer te zien, doet het niveau op het forum goed! Tijdje er tusenuit geweest?

Inderdaad een ESL!!

De XXLS12 met 8 ohm heeft dus de voorkeur.

Nu zit ik alleen nog met de kast. Ik kan een U of een H profiel bouwen, wat is beter?

in HobbyHifi hebben ze een test gedaan met verschillende soorten dipole kasten (met een Mivoc driver)en de U kwam er het beste uit. Hoe zien jullie dit en hoe diep zal ik de kast maken (30cm?)?

Nu zit ik alleen nog met de kast. Ik kan een U of een H profiel bouwen, wat is beter?

in HobbyHifi hebben ze een test gedaan met verschillende soorten dipole kasten (met een Mivoc driver)en de U kwam er het beste uit. Hoe zien jullie dit en hoe diep zal ik de kast maken (30cm?)?

Ik dacht dat de verschillen niet zo schokkend waren, toch? Bovendien het het zo afhankelijk van de plaatsing en de microfoonpositie, ik zou de resultaten van dat testje met een korreltje zout nemen en gewoon maken wat jou het beste uitkomt op basis van gemak/esthetiek. Misschien dat U-profiel een streepje voor heeft i.v.m. resonanties in het middengebied, maar met 150Hz (golflengte 230cm) heb je nog een ruime marge voor het mis zou kunnen gaan. Deze afweging valt duidelijk onder het kopje muggenziften.

Aan de andere kant heeft een H-profiel een idealer dipoolgedrag t.o.v. een U profiel wat neigt naar cardioide afstraling.

Ik dacht dat de verschillen niet zo schokkend waren, toch? Bovendien het het zo afhankelijk van de plaatsing en de microfoonpositie, ik zou de resultaten van dat testje met een korreltje zout nemen en gewoon maken wat jou het beste uitkomt op basis van gemak/esthetiek. Misschien dat U-profiel een streepje voor heeft i.v.m. resonanties in het middengebied, maar met 150Hz (golflengte 230cm) heb je nog een ruime marge voor het mis zou kunnen gaan. Deze afweging valt duidelijk onder het kopje muggenziften.

Aan de andere kant heeft een H-profiel een idealer dipoolgedrag t.o.v. een U profiel wat neigt naar cardioide afstraling.

Een H profiel heeft wel voordelen ivm mijn zoontje die vast over een paar maanden gaat kruipen!! :rolleyes:

Welke afmetingen zou jij kiezen? Is de diepte van het profiel voor een H en U gelijk?

Niet te groot.

Zodat je zoontje der niet in kan kruipen :lol:

Proficiat met zo'n kereltje.

Meestal hebben die wel voldoende rendement ;)

Geert

Welke afmetingen zou jij kiezen? Is de diepte van het profiel voor een H en U gelijk?

Je moet eerst wat stof lezen over U- en H-frames. Ik heb al eerder de site van Linkwitz genoemd (in diverse posts, ik weet niet meer of dat ook aan jou gericht was).Hier op de site van John K staat ook een hoop info en een link naar een ontwerp excelsheetje.

Ik kan wel wat afmetingen gaan roepen, maar straks is het huilen :huh: en dan heb ik het gedaan... :P

Niet te groot.

Zodat je zoontje der niet in kan kruipen :lol:

Proficiat met zo'n kereltje.

Meestal hebben die wel voldoende rendement ;)

Geert

Wel leuk verstoppertje spelen!! Bedankt, hij is nu bijna 6 maanden en een leuk kereltje, gelukkig niet te luidruchtig.

Een U heeft wel weer het voordeel dat het totaal niet te diep wordt (30 bij 30 bij 30 cm), dus voldoende ruimte van de muur. Ik denk dat het daarom toch een U wordt (met stevig frontje!! ;) )

Je moet eerst wat stof lezen over U- en H-frames. Ik heb al eerder de site van Linkwitz genoemd (in diverse posts, ik weet niet meer of dat ook aan jou gericht was).Hier op de site van John K staat ook een hoop info en een link naar een ontwerp excelsheetje.

Ik kan wel wat afmetingen gaan roepen, maar straks is het huilen :huh: en dan heb ik het gedaan... :P

Ik hou de maat van HobbyHifi aan, daar gaat het ook om een 30cm woofer.

(Ik vind die site van L niet echt duidelijk).

Ik vind die site van L niet echt duidelijk

Toch is het de beste dipoolsite/-bron die er te vinden is. Als je concrete vragen hebt kan ik je verder helpen.

Voor praktische maten kun je beter de excelsheet van John K downloaden, waar je H en U frames mee kunt modelleren.

Toch is het de beste dipoolsite/-bron die er te vinden is. Als je concrete vragen hebt kan ik je verder helpen.

Voor praktische maten kun je beter de excelsheet van John K downloaden, waar je H en U frames mee kunt modelleren.

Mmisschien een domme vraag, maar waar kan ik dat model vinden? Op de site van L zie ik het niet.

Mmisschien een domme vraag, maar waar kan ik dat model vinden? Op de site van L zie ik het niet.

Klopt. Je moet wel m'n posts lezen... de 3 min bedenktijd gaan nu in...

Ik heb de sheet, maar waar haal ik nu MathCad vandaan?? Heb jij een goede waar ik die free explorer kan downloaden?

Hoeveel cm is eigenlijk 1/4e van 150hz?

Hier zeggen ze dat 1/4 bij 200hz bij 30 cm ligt:

http://www.lautsprechershop.de/hifi/index....fi/disub310.htm

Als ik de kast 30cm diep maak en stijl filter zit ik toch goed?? :confused: (Ik kan altijd nog een notch opnemen?)

Ik heb de sheet, maar waar haal ik nu MathCad vandaan?? Heb jij een goede waar ik die free explorer kan downloaden?

Als ik de kast 30cm diep maak en stijl filter zit ik toch goed?? :confused: (Ik kan altijd nog een notch opnemen?)

L = cT

T = 1/f

dus L = c/f

waarin c de geluidsnelheid in m/s (let op deze is afhankelijk van het medium en de temperatuur) en f de frequentie in Hz. De uitkomst van L is dan in meters.

Leuk je weer te zien, doet het niveau op het forum goed! Tijdje er tusenuit geweest?

Over het eerste valt te twisten ;)

Wat betreft de 2e vraag, tsja vrije tijd wordt schaars als je geen student meer bent ...:(

Google is your friend. Free Mathcad Explorer v8
De golflengte van 150Hz is 57.25cm bij 20 graden celsius.

Als ik de kast 30cm diep maak en stijl filter zit ik toch goed??  :confused: (Ik kan altijd nog een notch opnemen?)

De resonantie bij 200Hz is proefondervindelijk vast gesteld en wellicht een iets afgeronde waarde. Je kunt ook gewoon de resonantie met een notch filter te lijf gaan, dan is er ook niets aan de hand en hoef je niet heel scherp te filteren. Maar een beetje dieper is nooit verkeerd.

• 3 weeks later...

Ik gebruik Altec woofers van 15 inch. Wel met een hoge Fs maar met veel vermogen gaan ze toch wel diep. Deze (pa) units hebben een heel hoog rendement en zijn heel stijf opgehangen. Kijk ook eens naar bv. grote units van Beyma. Ik gebruik er subwoofer modules bij (filter op 50 Hz).